Svenska Mässan och Station Korsvägen m.m.”Det sägs att Västlänken ska göra tågsystemet i Västsverige mer robust”, inleder Mats Lövgren det här inlägget. Och beskriver sedan pedagogiskt att det är just vad det inte blir. På grund av Västlänken.

http://stoppavastlanken.nu/2015/11/30/1187/

På tisdagen kom Anders Högströms slutreplik till Martin Wannholt och mig i Metro. Denna ”oberoende debattör” har låtit ”expertgranska” sin tolkning av rättsläget med – Trafikverkets jurister.  Dessutom hänvisar han till en gammal dom. Om inte Trafikverkets jurister kan informerat honom om att nyare prejudikat upphäver äldre så kan vi se fram emot en promenadseger.

På tal om äldre så dristar han sig att ställa svaret till Martin med tilltalet ”du och Carina Bulic” trots att vi båda undertecknat vår replik. Vänta nu, var det inte vi som var griniga gamla gubbar?

http://www.metro.se/metro-debatt/regeringens-beslut-galler-alltid/EVHola!vtZQZzLw0DaFI/

För övrigt tycker jag att det är rätt roligt att Högströms anlete under en hel vecka pumpats ut flitigt av Metro tillsammans med den här skylten. En bild säger ju mer än tusen ord…

högström v49Högström ligger verkligen i. Men han orkade inte omformulera sina feltolkade slutsatser, utan skickade samma artikel som i Metro (den 25 november) till GT.

Västlänksanhängarna har ju konsekvent sågat GT för dess inblandning i folkomröstningen, men nu duger den plötsligt.

http://www.expressen.se/gt/klart-att-vastlanken-kommer-att-byggas/
Medan Högström förlitar sig på Trafikverkets jurister, förlitar vi oss på en professor i miljörätt. Vilket vi upplyser Högström om här. Det är mycket exercerande i juridik nu, men kontentan är att EU-rätten står över svensk rättspraxis och den här gången råkar det vara till vår fördel. Ibland är EU bra att ha, eller hur?

http://www.expressen.se/gt/vastlanken-kommer-provas–kan-stoppas/

Som veckans lördagsgodis får vi nog anse att GTs rubriksättning på förstasidan kvalar in…

julklapp v49

Svenska Mässan vill expandera och dess ordförande, Roger Holtback, en gång i tiden VD i Volvo Personvagnar, yvas över mässans framtid:

”I hjärtat av Skandinavien, mitt mellan huvudstäderna Oslo, Stockholm och Köpenhamn. Och här har själva Mässan ett oslagbart cityläge som blir ännu bättre år 2025 då Västlänkens nya station vid Korsvägen står klar, säger han och målar upp scenen av resenärer som äntrat tågen på hemmaplan åker hela vägen till Korsvägen och sen går raka vägen in till Svenska Mässan.”

Eeeh… för det första påstår inte ens Trafikverket att Västlänken ska vara klar före 2026 och för det andra har fjärrtågen aldrig varit påtänkta för Västlänken. För det tredje åker affärsresenärer knappast tåg från Oslo om vi inte får snabbtåg. Jag gissar att Holtback blandat ihop snabbtåg och Gårdaalternativet med Västlänken. ”De negativa är de mest pålästa”, som det konstateras i Trafikverkets egen attitydundersökning.

Och tänk vad snopna köpenhamnsresenärerna ska bli när de först åker förbi mässan med tåget, fem-sex minuter senare landar på Göteborg C, därefter måste gå 5-6 minuter norrut i snedregn och sedan ta tåget som minst sex minuter runt motsatta sidan av stan från mässan sett. För att sedan få veta att de lika väl kunde gått rakt ut till Drottningtorget och tagit 2:ans spårvagn direkt till Korsvägen på sju minuter. Och på detta sätt har sparat sisådär 30-60 miljarder.

Ännu snabbare resväg får de om vi bygger ut Lisebergs station för ett par hundra miljoner och byter namn på den till ”Göteborg Södra” eller något mer göteborgskt som ”Gothenburg Event Center”. Att måla om skyltar är billigt. Då kan fjärrtågen gå direkt dit och stanna utanför mässans nya stråk mot Mölndalsån. Holtback, som är civilekonom, borde kunna se fördelar i detta.

http://www.gp.se/ekonomi/1.2915750-massan-tornar-upp-sig-an-mer

I artikeln presenteras också utbyggnadsplaner för Svenska Mässan och Gothia Towers. Det är bara det att mycket av dessa måste vänta tills Västlänken är klar, som Mats Lövgren beskriver här… Den våta filten förlamar alltså även mässans expansion. Och utan att besökare kan ”åka hela vägen till Korsvägen”. Såvida inte alla besökare är från Surte och Kållered i framtiden, förstås…

https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/permalink/10153681081124566

Trafikverket och regionen har ju slagit till med en adventskalender om Västsvenska Paketet som står på Centralstationen. Nu finns den också på webben så att alla får ta del av innehållet.

Som omslagsbild har man valt en bilkö och en halvtom buss på den bullerstinna asfaltsöknen Övre Husargatan, vilken man tydligen betraktar som ett strålande paradexempel på lyckad trafiksatsning.   Detta säger en del om omdömet hos regionens kommunikatörer.

I tredje luckan berättas om Västlänkens effekt på Centralstationen, 1125 tåg per dag minsann! Den siffran har dock Mats Lövgren redan slagit hål på i det här inlägget:

http://stoppavastlanken.nu/2015/11/12/nastan-dubbelt-sa-manga-tag-pa-centralen-att-trolla-med-statistik/

Med tanke på att man räknat varje tåg två gånger är det intressant att man ens kan presentera en siffra, för i lucka tre framgår att man inte vet om det är 200 eller 300 tåg per dygn som ska gå i Västlänken…

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Aktuellt-om-Vastsvenska-paketet-och-trangselskatter/201512/vastsvenska-paketets-adventskalender—dagens-lucka/

Vad hoppas vi ska finnas under lucka 24?  Missa inte jultävlingen om vad vi kan hitta i det Västsvenska Paketet sista lucka…
https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/permalink/10153683797824566

/Carina

Print Friendly, PDF & Email