Hänt i veckan vecka 19 - Moderaterna, Sveriges infrastrukturminister och TrädplanInnan vi går in på veckans smaskigheter vill jag än en gång uppmana er att skicka in yttrande till Trafikverket inför prövningen i Mark- och miljödomstolen. Yttrandet ska vara inne IKVÄLL söndag, kl 24. Här finns färdig mall, fyll i dina uppgifter och skicka till angivna adresser – klart!

http://www.tradplangoteborg.se/mall-yttrande-over-ansokan-om-tillstand-enligt-miljobalken/

SKRIV UNDER! Nu finns en digital protestlista mot Västlänken. Den tidigare namninsamlingen för en folkomröstning ligger på is. Detta då det för det första inte är troligt att våra kära styrande skulle göra om misstaget att släppa igenom en sådan och om de gjorde det skulle de med största sannolikhet ändå strunta i resultatet. Den stora ideella arbetsinsats som krävs för att samla in 45.000 namn är därmed i nuläget inte motiverad.

http://www.skrivunder.com/stoppa_vastlanken_i_goteborg

Debatt:

Adam Cwejman, drar i sin GP-ledare paralleller mellan invandringspolitik och västlänkenpolitik och efterlyser tydlighet från politikerna. Ja tack! Hans analys är att medborgare kan acceptera kostnader och vedermödor så länge de inte blir behandlade som idioter. Rätt där. Men sedan spårar det ur när Cwejman menar att uppoffringarna för Västlänken är mödan värd.  Cwejman är  alltså inte påläst.

http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2704564-adam-cwejman-vastlank-och-migrationkraver-tydlighet

Claes Westberg totalsågar metodiskt Trafikverket och glädjeprognoserna för Västlänken. Han går grundligt tillväga när han beskriver hur antalet tillkommande resor reviderats ned efterhand och vänder ut och in på målbilderna. Är då Claes Westberg vilken random tomte som helst som krupit fram under en sten och satt igång att räkna? Nej, Westberg är f d trafikdirektör i Göteborg. Men eftersom han inte är 23 år och humaniorastudent så har han ändå per definition fel.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2706900-vastlanken-minskar-inte-bilpendlingen

Det blåser upp till orkan inför Moderaternas distriktsstämma den 30 maj. Ett dussintal motioner om att ompröva Västlänken har kommit in.

Moderata gräsrötter har därmed börjat göra skäl för partinamnet. När ska Miljöpartiet börja göra skäl för sitt namn? Och Folkpartiet?

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2706133-moderater-tar-ny-strid-om-vastlanken

Men, det moderata regionrådet Johnny Magnusson, han med ”griniga gubbar” ni vet, han låter meddela att han skiter i vad partikamraterna tycker. Johnny Boy, ditt charmtroll! Du får Leonid Brezjnev att framstå som riktigt kramgo.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2706138-magnusson-jag-skiter-i-vad-de-tycker-

 

Statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson drar den knipsluga slutsatsen att frågan splittrar partiet. Vidare anser han att Västlänksmotståndet kan jämställas med att vara emot Öresundsbron. För det första har han missat att Öresundsbron varit i drift i 15 år, för det andra gör han misstaget som många andra, att förutsätta att ett fattat beslut automatiskt är ett bra beslut. Om herr H E-O vill göra skäl för sin titel kanske han borde sätta sig lite djupare in i frågan istället för att blint paddla på i sin trånga åsiktskorridor. Ja – det var han som myntade uttrycket.

Den som var mest emot Öresundsbron var förresten centerledaren Olof Johansson, vid ungefär samma tid som hans partikamrat Rune Thorén ”designade” Västlänken.   Centern verkade inte ha riktigt koll på den tiden…

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2706559-moderaterna-fastnar-i-fragan-om-vastlanken

Joakim Rosdahl, en centerpartist av nyare snitt, har tagit en titt på siffrorna det talas tyst om, nämligen trängselskattens effekter på trängseln. Och ja, se själv vad han hittade:

http://www.gbgpolitik.se/farska-siffror-visar-trangselskattens-totala-fiasko/

Vår gode Martin Wannholt har fortfarande inte fått någon sekreterare. Han har dock ett eget litet skrivbord i en liten skrubb. Än har vi dock inte fått några rapporter om häftstift på stolen.

Det säger en del om hans kommunalrådskollegors slutledningsförmåga, att de faktiskt på allvar tror att de kan hindra honom att motarbeta Västlänken genom att sätta honom i städskrubben. Det är samma slutledningsförmåga som lett fram till beslutet att spendera 200 miljoner på att smälla upp infantil Västlänkspropaganda i varenda buske.  Bra jobbat.

http://spanaren.se/2015/05/05/martin-wannholt-smider-planer-i-en-minimal-skrubb/

Veckans ”ge mig en dubbel Treo nu”

På lördagen presenterade GP en intervju med infrastrukturminister Anna Johansson.  Jag tänker inte raljera över detta för jag blir bara beklämd över hur illa påläst en infrastrukturminister, dessutom från Göteborg, får lov att vara.  Framförallt är hon illa påläst om vad som kan och kommer att stoppa Västlänken.  Jag hoppas GP följer upp denna intervju då…

Och – varför ställer inte GP frågan om varför Förbifarten kunde stoppas?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2709604-anna-johansson-inget-kan-stoppa-vastlanken

Svaret till Anna Johansson kom med vändande post, från vännerna i Trädplan. Alla träden som hotas runt Allén vid Hagakyrkan märktes upp och skyltades i en aktion på lördagsförmiddagen och kan man tänka sig – GP skrev faktiskt om det.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2709859-aktion-i-haga-vill-radda-200-trad

 

Anna Johansson har tydligen heller inget som kan stoppa trängselskatten för Backaborna heller, samt den ohemula förseningsavgiften, trots att Göteborgs kommunstyrelse begärt detta. I Backatrakten finns ett av sossarnas bredaste väljarunderlag, runt 40 procent. Dessa offras beredvilligt av f d ordföranden i Göteborgs Arbetarekommun på Västlänkens heliga altare.

Profithunger brukar inte heller vara populärt hos röda blocket. Men att plocka av pensionärer 500 spänn för att de inte fattat det här med autogiro, det är tydligen solidariskt, i strävan efter att salighetens portar ska öppnas till de tre stationsuppgångarna runt Hagakyrkan.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2709874-drojer-innan-backa-slipper-trangselskatten

/Carina