veckans västlänkarI tisdagschatten hade vi äran att gästas av Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi. Han förklarade bland annat begreppet NNK och svarade på ett brett spektrum av frågor, bland annat om framtida transportbehov, nyttan av förtätning, vilket trafikslag som är lönsammast etc… Här är hela chatten:

http://stoppavastlanken.nu/2015/05/20/chat-om-vastlanken-med-jan-eric-nilsson-vti-195/

GP skriver äntligen om hur bygget av Västlänken påverkar Göteborg, i detta fall genom ingreppen i Götatunneln som råkar ligga i vägen för Västlänken enligt sedvanlig göteborgsk framförhållning. Men först ges Bosse Larsson, Trafikverket, tillfälle att vifta bort att en av stadens viktigaste trafikleder kan komma att stängas av under långa tider. Han förespeglar till och med möjligheten att inget tunnelrör kommer att behöva stängas av alls om entreprenören jobbar på rätt sätt. Neej, det är ju helt rimligt att tro att man ska kunna spränga upp ett tunneltak medan bilar kör i tunneln…

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2721183-byggplaner-kan-stanga-tunnelror

GPs ledarredaktion reagerar plötsligt och otippat över denna nyhet. De anser att ”En minskning av Götatunnelns kapacitet är något man till varje pris måste undvika” (host!) samt att det är” nödvändigt att människor fortfarande har en dräglig tillvaro” (i baracker på sina innergårdar, då eller?) och ”rimliga möjligheter att ta sig till arbetet under de år som nya förbindelser byggs” (Jodå, såvida man inte måste passera Sprängkullsgatan, Allén, Korsvägen eller Götatunneln med omkringliggande gator. Och det är det ju nästan ingen som gör.)

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2721600-orimligt-stanga-gotatunneln

Veckans Lövgren:

Mats Lövgren såg sig, av någon anledning ;),  föranlåten att utreda de faktiska förhållandena kring Götatunneln efter artikeln ovan. Efter att ha läst intervjun med Bosse Larsson ovan och de fakta Mats presenterar här, kan vi konkludera följande: Etappen över Götatunneln ska byggas till ett fast pris som motsvarar en tredjedel av kostnaden för en lika lång sträcka av Götatunneln och dessutom inkludera ett så skonsamt (läs dyrt och komplicerat) ingrepp i Götatunnelns tak att det enligt Bussige Bosse i bästa fall inte behöver kräva avstängning av någon del av tunneln alls. Alla som tycker detta låter fullt rimligt är hjärtligt välkomna att lämna offert på en totalrenovering av mitt kök!

https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/permalink/10153246078879566/

Backaundantaget för trängselskatten lyser med sin frånvaro. Två göteborgska riksdagsledamöter pressar finansministern, men åtta månader efter regeringsskiftet har inget hänt. En interpellation ska upp i riksdagen den 5 juni, så det lär ta ett tag till… Visst är det märkligt att det gick fortare att få till en deal om Västlänken än att se till att backaborna slipper betala trängselskatt varje gång de tar på sig säkerhetsbältet?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2722079-inga-besked-om-trangselskatt-i-backa

Fast nu ska frågan diskuteras igen. Förslaget är att fler TS-stationer ska kunna åstadkomma att boende i området slipper betala om de passerar bara en. Nu på onsdag den 27 maj mellan 13-19 är det öppet hur på Selma Center om förslaget. Det är väl ett jättebra tillfälle att diskutera ämnet utanför våra trådar.

Sedan kan man ju inte låta bli att frapperas av att antalet betalstationer här jämfört med Stockholm verkar stå i omvänd proportion till nyttan av det som pengarna ska användas till…

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2723319-backabornas-trangselskatt-ska-diskuteras

På tal om pengar har bygget av ny spårväg på Skeppsbron blivit 132 miljoner dyrare. 82 av dem beror på ”okända förhållanden” och ”okända förutsättningar”.

”Det kan vara ledningar man inte känner till som inte finns på gamla kartor och så vidare. Det finns förutsättningar i marken när man börjar gräva som inte finns dokumenterat sen tidigare år, säger Stefan Eglinger, trafikdirektör i Göteborg.”

Vad tryggt det känns att veta att dokumentationen över just de platser där schakten för Västlänken ska grävas är fullständig och uppdaterad! Och tänk vad glada göteborgarna ska bli när den nya spårvägen ska rivas upp igen om ett par år där Västlänken ska grävas ner

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/132-miljoner-dyrare-trafikbygge

 

Veckans bakläxa:

Hans Cedermark (trafikplanerare och aktiv i Gårdagruppen) gör upp med infrastrukturministern om hennes påståenden i GP-intervjun häromveckan.  Först slår han hål på vanföreställningen att Västlänken redan fått grönt ljus, nyttig läsning för alla tvivlare. Sedan drämmer han till med några verbala snytingar i en tonart som är paritet med Italiens Eurovisionbidrag. Efter att klätt av den riggade utredningen av alternativen inbjuds Anna Johansson en liten invitation… Läs och njut!

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2720731-vad-vet-anna-johansson-s-om-vastlanken-

Veckans ”åherreguuud vad jag kommer skämmas över att jag skrev detta år 2019”

Carin Hjulström är jätteupprörd över att göteborgarna uppvisar ett så stort engagemang mot Västlänken istället för att engagera sig i skolan, segregationen och gängkrigen. Hon borde istället fundera på vad de hundratals miljoner som läggs på fullständigt omotiverad västlänkspropaganda av uslaste märke istället kunde gjort för nytta i skolan eller ungdomsverksamheter i våra mest segregerade områden.

Som alla förnumstiga GP-skribenter ägnar hon sig vidare åt att bunta ihop och klistra etiketter på Västlänksmotståndet samt dra paralleller med motståndet mot Öresundsbron/internet/kvinnliga nyhetsuppläsare etc. Om Carin Hjulström och hennes kollegor hade använt sin utbildning till det den är avsedd för, borde de 1) undersöka varför motståndet är så starkt, i synnerhet bland framstående experter 2) sätta sig in i fakta innan hon uttalar sig. Inte heller Hjulström klarar att uppvisa ett enda argument för Västlänkens förträfflighet.

Det viktigaste argumentet verkar istället vara att det mest är ”medelålders/äldre välutbildade män som går igång på det här”. Även detta är ett mindre välgenomtänkt påstående, då det finns fler ”Bosse” eller ”Johan” än kvinnor på ja-sidan.  Problemet med åsiktskorridorer är att de är så trånga att sunt förnuft inte ryms i dem.

Hjulström anser också att GTs folkomröstningskampanj var ett ”genant och omoraliskt försök att rädda ett sjunkande tidningsskepp”. Att en morgontidning ägnar sig åt personförföljelse av oliktänkande, demokratiskt vald politiker på ledarplats är underförstått tydligen både moraliskt och upplyftande, enligt demokratikramaren Hjulströms logik. Avslutningsvis kan konstateras att Hjulström tydligen har lika dålig koll på sin egen bransch som på Västlänken. Ledtråd: Det är INTE GT/Expressen som gör miljardförluster och vars personal antingen sägs upp på löpande band eller flyr hals över huvud.

http://www.e-pages.dk/goteborgsposten/1345/article/275155/35/2/render/?token=08e089c6c9cc3dce3ec731d30e533b83

Veckans bakläxa nr 2:

Joakim Rosdahl skräder inte orden när han utan dröjsmål ger Hjulström svar på tal. En skön återställare och en alldeles nödvändig uppläxning av en etablerad journalist.
http://www.gbgpolitik.se/asiktsforbud-for-vastlanksmotstan…/

 

En annan medelålders man, och dessutom skribent på den förtappade GT, Jan Jörnmark, visar att regionförstoringen är ett påfund som har ett sekel på nacken och att Västlänken visar att ingenting ändrats sedan dess. Apropå bakåtsträvande…

http://www.expressen.se/gt/kultur/boken-som-stoppade-goteborgs-utveckling/

/Carina

Print Friendly, PDF & Email