hisingsbronTrafikverket spelar roulett med Göteborgs utveckling!

Den nya Hisingsbron väntas ha bropelare som vilar på Västlänkens tak. Det avslöjade Carina Bulić för ett tag sedan. Men det är först nu i samband med förhandlingarna vid Mark- och miljödomstolen (MMD) som vi börjar förstå vidden av vad det i praktiken innebär.

Diskussionen om den nya Hisingsbron är över, den kommer att byggas. Men det leder samtidigt fram till en ny diskussion, var man tänkt att placera vissa av brons pelare. Enligt ritningarna ska de nämligen stödja sig på pendeltågtunnelns tak. I Västlänkens järnvägsplans planbeskrivning (det vill säga beskrivningen över hur själva bygget ska gå till) kan vi på sidan 15 läsa för Station Centralens första etapp av tre: ”Grundläggningen av Hisingsbron ovanpå Station Centralen kan också påbörjas”.

Det vill säga efter man att har byggt delar av Station Centralen blir det möjligt att använda dess tak som plattform för Hisingsbron. Men vad händer ifall MMD inte ger Västlänken tillstånd att byggas?

Rent byggnadstekniskt är det lätt att förstå nyttan av att integrera olika byggnationer i varandra. Men att utgå från att kunna bygga den ena innebär att den andra tillåts byggas är inte ingenjörskonst, det är att gambla. För vad innebär det för den ena om den andra inte får byggas? Det är exakt där Hisingsbron just nu befinner sig.

Att det finns ett skriande behov av att Hisingsbron kommer på plats är de flesta ense om. Även ifall det finns de som hävdar att Göta älvbron klarar många år till så kräver den i så fall omfattande renoveringsarbeten. Alternativet att bygga nytt har setts som bättre ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Utan att föregå MMDs arbete om Västlänken måste vi ställa oss frågan vad det innebär ifall de inte ger Västlänken tillstånd att byggas. Eller även ifall de får tillstånd, att det överklagas till högre instans som i sin tur inte ger tillstånd. Vad händer då under tiden med bygget av Hisingsbron?

Egentligen finns det bara två scenarion:
1) Att fortsätta enligt plan men att byta ut ritningarna där bropelarna står på Västlänkstaket mot sådana där bropelarna förankras ner i leran och berget, så får man lösa problemet i ett framtida skede om ifall Västlänken ges tillstånd.
2) Att fortsätta enligt plan, men skapa ett mindre hålrum motsvarande vad Västlänken skulle varit under bropelarna och ställa dem ovanpå och om ifall Västlänken skulle få tillstånd ”jacka ihop” detta med övriga tunnel.

Så borde det se ut. Fast risken är en annan – att Trafikverket tar vår stad som gisslan. Att de hävdar att ifall de inte får tillstånd för att bygga Västlänken kan de inte heller bygga Hisingsbron. Att de två projekten skulle vara så pass intimt förknippade med varandra att det inte går göra det ena utan den andra och på så vis försöka baxa igenom ett illa planerat projekt. I detta fallet i så fall baserat på ren inkompetens. Eller likt en som spelar Black Jack och satsa allt man äger och har på det sista kortet för att få 21, trots man redan har 16 i liggande kort.

Jag vill och vägrar tro på det sistnämnda. Men sakens natur är överhängande – byggs inte Västlänken saknas idag en tydlig plan för hur Hisingsbron ska byggas.

Det är inte acceptabelt att Trafikverket på detta sätt tillåts spela roulett med stadens utveckling. Och det är inte acceptabelt att stadens tjänstemän och politiker tillåter att det sker. För får Trafikverket inte tillstånd att bygga Västlänken är det på deras ansvar att Hisingsbron i så fall får problem att byggas. Deras och ingen annans!

/Mats

Källa:
Trafikverket, Järnvägsplan – Planbeskrivning, 2015

Print Friendly, PDF & Email