”Västlänken berör många. Som anställd i Göteborgs stad är det bra att vara lite extra insatt.”
Så inleder ett massmejl till kommunens 50 000 anställda. Mejlet (daterat 23 juni) berättar att detta är det första i en återkommande informationskampanj via mejlutskick som går under rubriken: ”Västlänken för dig som jobbar i staden”.
Syftet är att förmå de anställda att bli ambassadörer för Västlänken: ”det är inte omöjligt att man som anställd kan få frågor om projektet, vilket är anledningen till att vi kommer att publicera information då och då”, som det står i mejlet.
Det är med sina argument som rätt syn på Västlänken som Göteborgs stad vill att pendeltågstunneln ska berättas. Det är strategin. Vilket är något som leder oss in till själva kommunikationsstrategin kring Västlänken.
Jo, Göteborgs stad har en sådan. Det räcker alltså inte att pendeltågstunneln är beslutad och borde vara perfekt för stadens utveckling. Nej, det finns en kommunikationsstrategi för att vi ska tycka så som beslutsfattarna anser vi ska tycka.
Låt oss börja med den.
”Vi pratar inte om dagens Göteborg med en tillagd Västlänk. Vi pratar om framtidens Göteborg med en betydligt större befolkning och många fler arbetsplatser med fler tillresande från övriga regionen Västlänken ger möjlighet till betydande stadsutveckling med nya mötesplatser, grönytor mm. Större attraktivitet. Tät stad. Mer storstad.”
Det är Göteborgs stads huvudbudskap om Västlänken. Det är på detta fundamenta som Göteborgs stad kommunicerar om Västlänken.
Därför ser vi annonspelare som berättar om ”visionen”. Och det är därför inget sägs från Göteborgs stad vad som händer under själva byggtiden, den som tar minst – enligt Trafikverket – nio år. Allt handlar om så mycket bättre det blir enligt ”målbilderna”. De där som inte har någon som helst vetenskaplig förankring utan är politiska drömmar i förtäckta som myndighetsbeslut.
Politiska målbilder har anställda vid kommunen hört mycket om. Bättre skola, äldrevård och favoritämnet just nu: mer bostadsbyggande. Att ha en målbild är inte detsamma som vad prognosen berättar. Det finns mängder av vittnesmål om det. Kanske det mest alarmerande är företagandet, där Göteborgs stad befinner sig på plats 167, en stadig minskning genom åren. Målbilden var garanterad en annan.
Målbild är en sak, utfall en annan. För Västlänken visas många målbilder upp. Och det är dessa som förväntas kommuniceras ut. Inte bara via betalda kanaler som reklam, utan även nu även via anställda vid kommunen. De ska bli ”ambassadörer”.
Vad är det här?
Ensidig information är detsamma som propaganda. Den definitionen kan inte ens Göteborgs stad komma ifrån.
Här på Stoppa Västlänken Nu arbetar vi med att balansera upp med uppgifter och fakta som berör den här tunnelidén. Det uppskattas framförallt inte från politiska håll då de ”har ett avtal”. Trafikverket agerar mest veligt på våra ”avslöjanden” (något som är mest synliggörande av deras egna rapporter) där de inte verkar förstå hur och varför de säger som de gör, och fortsätter i samma anda i sina svar.
Att idén att bygga en pendeltågstunnel under Göteborgs stad är en usel idé visar Trafikverkets utredningar och det är något som kommunens anställda bekräftar i enkätundersökningen.
Det vore därför förmätet av kommunens ledning att förvänta att de anställda ska bli ”ambassadörer” genom ytterligare ”informationskampanjer”. Det känns som en väldigt unken idé.
Tvärtom skulle Göteborg må bra av fler som vågar visa att vi lever i Göteborg. Inte i Muteborg.
Tillsammans kan vi visa det. Du är en av oss!
Källor:
Göteborgs stad, ”Kommunikationsplan Västlänken” (2015)
Göteborgs stad, ”Enkät om Västlänken” (2015)