Världens nya centrum: Åkareplatsen! Dumt – Dummare – Dummast? Eller nytt rekord i att gå över ån efter vatten i Göteborg? Döm själva.
Ni som varit med några år minns säkert att när debatten rasade som mest för cirka tio år sedan, så användes ofta följande argument för Västlänken:
”Minskar trängseln på Göteborg C”
”Avlastar Drottningtorget och Brunnsparken”
Nåväl, nu står det klart att Drottningtorget planeras ersättas av Åkareplatsen som knutpunkt för spårvägen och till följd av detta förväntas det bli trångt på säckstationen på grund av stora fotgängarflöden från Västlänken (eller Göteborg Grand Central gubevars) genom stationsområdet ”väster om stoppbockarna”.

Ni som inte orkar läsa hela texten kan scrolla ner till sammanfattningen i slutet, ni andra får hälla upp en kopp kaffe och hänga med här:
Häromveckan läste vi i GP att säckstationen vid Göteborg C behöver byggas om, enligt en ny åtgärdsvalsstudie från Trafikverket. Det är ingen tvekan om att det blir jättebra med bredare och längre plattformar, det behovet konstaterades för många år sedan. Vi behöver redan idag kunna ta emot längre tåg än vad dagens plattformslängder medger, i synnerhet som det kommer ta många decennier innan vi kan köra fler tåg på järnvägen.
(De som fortfarande som tror att säckstationen ska försvinna när Västlänken är klar skulle också behöva läsa den här utredningen.)
I samband med ombyggnationen föreslås en plattformsförbindelse under eller över de yttre delarna av plattformarna. Inget fel i det heller, det blir lättare att byta tåg utan att ta sig förbi hela tåglängder. Hela förbindelsen skulle sträcka sig mellan Åkareplatsen och Västlänken östra uppgång.
Men det som framhålls som den stora fördelen är att de stora gångflödena från Västlänken får 400 meter kortare(!!) gångväg till hållplatsen på Åkareplatsen istället för att gå framför tågen på säckstationen som annars vore den närmaste vägen och där det då hade blivit trångt.
Den ursprungliga tanken var att detta flöde skulle komma från mittuppgången på Centralen, gå längs Nils Ericsson-terminalen och vidare rakt igenom det stationshuset ut på Drottningtorget. Redan det var naturligtvis en alldeles för lång väg att gå för att byta färdmedel, men nu har alltså Göteborgs politiker tänkt sig att flytta Drottningtorget till Åkareplatsen istället, ytterligare cirka 300 m längre bort från stationerna.
Denna flytt i sin tur hänger ihop med planerna på att bygga Allélänken som är tänkt att gå längs hela Allén och landa på Åkareplatsen för att fortsätta längs Odinsgatan och österut.
Allélänken i sin tur härstammar från idén att gräva ner spårväg i Allén med en hållplats i Hagastationens övervåning. När det inte var möjligt valde man ändå att gå vidare med en länk i markplan, trots tveksam nytta och ytterligare stora ingrepp i Kungsparken. Alternativet, Operalänken med en möjlig fortsättning genom Gullbergsvass, vägrar politikerna och de flesta tjänstemän att fortsätta utreda.
Varför? Gullbergsvass ska exploateras mer än någon annan stadsdel, med stora mängder kontor och bostäder. Givetvis skulle en spårväg i området göra området mer attraktivt. En snabb spårväg mellan Järntorget – Nordstan – Hisingen alternativt mot Gullbergsvass – Gamlestan är exakt vad som saknas och en sådan förbindelse löser dessutom alla problem som Allélänken sägs lösa samt gå att bygga jämförelsevis enkelt. En spårvagnshållplats rakt ovanför Västlänkens station Centralen, där 85-90 procent av Västlänkens pendlare förväntas gå av, känns självklar.
Utan att vara konspiratorisk finns bara två rimliga förklaringar till att man inte vill ha denna självklara lösning:
1) Det går av tekniska skäl inte att bygga Operalänken och/eller Gullbergsvasslänken ovanpå Västlänken.
2) Man vill medvetet tvinga resandeströmmar till Station Haga
Om allt hinner bli klart under min livstid kommer jag inte bli förvånad om det då är enklare för resande från exempelvis Kortedala att åka via Allélänken till Haga för att hoppa på Alingsåspendeln än att byta vid Centralen.
Inte nog med detta. Den planerade Bangårdsförbindelsen – som ingår i Västsvenska Paketet – var tänkt att gå från Åkareplatsen, över plattformarna på Göteborg C, vidare över Västlänken och ansluta till Hisingsbron, som en fortsättning på Allélänken. Den hade förstås fyllt samma funktion som den tunnel/bro som nu Trafikverket planerar men dessutom haft plats för spårvagnar eller åtminstone bussar samt även cykel. Nu planeras denna att gå från Odinsplatsen till Gullbergsvass istället och tappar därmed största delen av det ursprungliga syftet. Men byggas ska den.
Låt oss sammanfatta:
Västlänken skulle eliminera trängsel på Göteborg C men skapar ny trängsel just där då de resande – och alla andra – ändå måste passera just där pendeltågen stannade förut…
Västlänken skulle avlasta Drottningtorget och Brunnsparken, men merparten av spårvagnarna ska nu inte ens gå den vägen
Västlänken skulle göra det mer attraktivt att åka kollektivt – men de som behöver byta färdmedel får 5-7 gånger längre gångtid än idag vid bytet vid Centralen
Allélänken skulle integreras med Västlänken och Göteborg C men tvingar istället bort spårvagnshållplatserna från stationsområdet
Bangårdsförbindelsen hamnar fyra kvarter österut och därför behövs en extra bangårdsförbindelse där den första skulle ha legat
Vi kan stillsamt konstatera att om Göteborg C hade byggts ut och moderniserats som ovan nämnda utredning föreslår (fast med ytterligare ett par plattformar) och om stadens kollektivtrafik anpassats därefter, så hade allt varit klart för länge sedan, restiderna hade blivit kortare och totalt hade minst 80 miljarder kunnat sparas. Därtill kommer de nya anpassningar som behövs får att få systemet att fungera hjälpligt när verkligheten kommit ikapp. Men det är bara att se glad ut och betala kalaset.
/Carina
Referenser: