Citatet hämtat från Lorrys uppfinnarjocke ringer i mina öron. Kan det verkligen vara så att Trafikverket har gjort det igen? Ett ytterligare krokben på sig själva, vill säga.
Det visar tyvärr inte vara bättre än så.
Vid Lilla Bommen, mitt emot Operan bara ett tiotal meter från Hasselblads hus står en anskrämlig plåthistoria. Anonymt och väldigt intetsägande. Ett slags skjul som plötsligt har slagits upp utan man har en aning om varför.
Den här plåtkonstruktionen dök upp när Götatunneln byggdes. Det är ett ”teknikrum”. En diffus beskrivning av att här styrs delar av Götatunnelns funktioner, som ventilation, styrning, belysning, allmän elektronik och övervakning. Det vill säga en tämligen viktig funktion för driften av Götatunneln, byggd av Trafikverket.
I samband med att plåtskjulet byggdes utvärderades en annan plats, men eftersom det då skulle inskränka på andra källare i området fick det liksom bli där det placerades. Det fanns ingen bättre plats.
Nu står plåtskjulet i vägen. Västlänkens schakt behöver nämligen utrymmet.
Okej, ett fult plåtskjul ska vi väl inte behöva bry oss om. Och det är ju så klart sant. För det är inte det vi ser ovan jord som är det viktiga, utan vad som döljs därunder. Skjulets syfte med dess innehåll – tekniken för driften av Götatunneln.
För ifall Västlänken byggs måste ju på något sätt precis allt det som finns i (men framförallt under) detta plåtskjul flyttas till annan plats, säkerställa att allt fungerar igen innan Götatunneln återigen kan tas i drift. Därefter – nota bene – måste ju all funktionalitet ytterligare en gång flyttas då det ska tillbaka igen till det återuppbyggda fula(?) plåtskjulet.
Vi har tidigare avslöjat att Götatunneln kommer att stängas av vid två tillfällen:
1) Vid arbetet för övergången vid Operan, upp till ett år.
2) När förstärkningsarbetet krävs för övergången vid Otterhällan, okänt hur länge men då arbetet kräver wiresågning så lär det ta minst 3-6 månader.
Nu helt plötsligt ser vi ytterligare två avstängningar framför oss: för att flytta all elektronik/övervakning från befintlig driftsstation till en ny, men att sedan att allt ska tillbaka igen efter att pendeltågstunneln är byggd.
Med en lätt eftertanke: Vore det inte bättre att Trafikverket bestämde sig för att stänga ner inte bara Götatunneln utan hela Göteborg under hela byggtiden? Det verkar lite enklare att få saker och ting fixat då utan att man måste ta hänsyn hit eller dit.
Ett förslag värt Lorrys uppfinnarjocke att presentera inför Trafikverkets och Göteborgs stads ledning. Kanske han i så fall för första gången slapp säga: ”Tänkte inte på det”.
/Mats