
Hyllie ligger söder som Malmö centrum och öster om Öresundsbron och därmed blivit en i närmast perfekt kollektivtrafiknod för regionen.
Hyllie i Skåne hyllas av Västlänks-kramarna som ett slags under och en referens för att Hagastationen ska bli en succé. De säger ”Titta på Citytunneln, titta på Hyllie och tunneln har skapat en helt ny möjlighet som inte fanns, där är vårt Haga”. Typ så.
Låt oss därför titta på Hyllie.
Malmös stadsdel Hyllie ligger sisådär fem kilometer söder om stadens centrum och tre kilometer rakt öster om Öresundsbron. Här finns Hyllie station som invigdes 2010. Det sägs att när den byggdes var det enbart ödemark runtomkring. Det stämmer inte. Malmö Arena, hockeytemplet för stadens lag Malmö Redhawks, ligger inte ens 100 meter från stationen. Helt öde var alltså inte platsen när stationen invigdes. Men nästan.
Så visst är det korrekt att runtomkring stationen pågår ett stadsutvecklingsprojekt utifrån att man byggt en järnvägsstation. Ambitionen är att inom sin tid har byggt ett 10-tal tusen bostäder och arbetsplatser i direkt anslutning till stationen. Som lite kuriosa kan även nämnas att här ligger även Malmös största parkeringshus med plats för 1500 bilar.
Men nu handlar Västlänken om tågtrafikering och det ska det även här göra om Hyllie.
Hyllie station är den tågstation som ligger närmast Öresundsbron och är med det en naturlig knutpunkt för all trafikering till och från Danmark. Sedan ifall resenären ska vidare (eller kommer ifrån) norrut mot Malmö eller öster- eller söderut gör Hyllie till en intressant knutpunkt. Dock trafikeras Hyllie endast av tåg norr-söderifrån Malmö. Från övriga väderstreck gäller buss eller egen bil. På så vis blir Hyllie ett naturligt nav för de som vill ta sig över sundet. Hur många kan de då vara?
Skånetrafikens siffror berättar att det är 14 000 resenärer per dag. En del av dem ska troligen över bron till Danmark andra norrut mot Malmö och Lund (eller ännu längre norrut då avstånden inom Skåne är korta). En fingervisning hur fördelningen skulle kunna tänkas se ut är att ägarkonsortiet bakom bron, Öresundsbron, skriver i sina rapporter att sedan 2007 håller sig dagspendlingen med tåg mellan Sverige och Danmark sig rätt konstant runt 8 000 personer.
Att på kort tid gå från 0 till 14 000 är en god tillväxt. Dock ser det ut som att Hyllie närmar sitt max i efterfrågan, året innan – 2013 – reste till och med något fler än 2014. Trots det är ambitionen att 17 000 per dag ska begagna sig av stationen. Det låter inte som ett omöjligt mål att nå, men man har nått en nivå att den ökade tillväxten numera ska ses på marginalen.
Så hur lika är Hyllie med Haga?
Absolut inget alls.
Även då Hyllie från början inte var en helt tom yta så skapar man utifrån tågstationen ett centrum och kollektivtrafiknav (inklusive det gigantiska garaget). Man eftersträvar att pendlare från öster och söder om Malmö ska ta sig hit och här byta till tåget för antingen fortsatt färd västerut över en (dyr) bro till Danmark eller snabbt norrut mot Malmö, Lund eller annan närbelägen skånsk ort. Det vill säga att Hyllie är en trafiknod för regionaltrafik.
Haga ligger tvärtom mitt i centrum och där man via Västlänken försöker förklara Hagastationen som en knutpunkt för lokaltrafik inom Göteborg. Någon naturlig efterfråga för göteborgare att ta sig till Hagastationen och där byta för resor ut till kranskommunerna saknas utan här handlar det om att locka kranskommunernas resenärer att komma hit utan att för den skull kunna visa upp varför. Enligt Trafikverkets järnvägsplan förväntas 20 procent använda den södra uppgången (den i Handelshögskolan) och lika många i den som planeras vid Rosenlundskanalen. De 40 procenten är de som alltså skulle ha Haga som målpunkt, övriga 60 procent av resenärerna väntas resa vidare med lokaltrafiken. Vart de ska har dock inte presenterats.
Vid Hyllie station är reseströmmarna runt 15 000 per dag, målbilden för Hagastationen är 20 000. Skillnaden mellan de två är som ovan nämnt stora, som att Hyllie är en transitterminal för de som därifrån ska vidare via tåget medan Hagastationen är tvärtom en exitterminal för de som dit ankommer till området. Det gör Hagastationens målbild om att nå 20 000 resenärer extremt tveksamt eftersom det saknas målpunkter i området och tveksamma sådana dit resenärerna ska vidare till den lokala kollektivtrafiken.
Att Hyllie har en naturlig roll i Skånes tågtrafik är ganska tydligt och man därför drar nytta av de flöden som skapas blir utvecklande för regionen. Däremot har Hyllie ingen som helst likhet med Hagastationens förutsättningar och ska därför inte heller kopplas samman. Att göra så är inte enbart slarvigt utan visar på ren okunskap.
/Mats
Källor:
Region Skåne, ”Statistik, Resandeutveckling för tågstationer i Skåne, 2000-2014”, 2015
Öresundsbron, ”Öresundsbron och regionen 15 år”, 2015
Trafikverket, ”Järnvägsplanen”, 2015