Rubriken ställer en bra fråga!
Pendeltågstunneln Västlänken planeras ju gå som ett sår genom östra Liseberg. Detta eftersom från Mölndalsån upp till Korsvägen består marken till större delen av lera. Det innebär att Trafikverket måste gräva ett schakt för där gjuta betongtunnel. Arbetet kräver att en hel del av det Liseberg vi idag känner offras, bland annat Huvudrestaurangen, men även idrottsarenan Lisebergshallen. Tvärtemot vad som har framkommit behöver däremot inte entrén rivas, men de två tornen kommer – ifall jag tolkat Järnvägsplanen rätt – att demonteras ner under själva byggtiden. Ett tiotal meter innanför entrén väntas sedan besökarna mötas av schaktet som är upp till 30 meter brett och behövs då passeras över någon provisorisk bro. Om nu entrén ens kommer att vara öppen. Trafikverket har i sina krav begärt en hel del arbetsyta, bland annat framför nuvarande Lisebergsentrén.
Vi kan nog konstatera att diskussionen mellan Liseberg och Trafikverken lär fortsätta en stund till.
Om detta kan vi tycka en hel del. Och det görs. Bland annat från Liseberg själva.
Det intressanta just nu är dock varför Västlänken måste gå genom Liseberg. För när Järnvägsutredningen presenterades 2006 var nämligen planen att Liseberg i princip skulle skonas. Schaktet var då planerat att gå genom Örgrytegatan. Enligt ritningarna skulle en sådan dragning innebära att 5:ans spårvagn inte skulle kunna trafikeras, vilket var något jag då ställde frågan om till Göteborgs stad, men aldrig fick något svar på.
Järnvägsplanen presenterade en ny sträckning. Den som berättar att Västlänken ska dras genom Liseberg. Jämfört med Järnvägsutredningens förslag innebär denna att sträckningen från Almedal (där Västlänken ska krokas ihop med Västkustbanan) blir en annan. En som resulterat i att husägarna i Jakobsdal har gått samman i en protest då de är oroliga för sättningar och stomljud som tunneln kan innebära för deras hem. Runt ett 100-tal av de inkomna synpunkterna på Västlänkens järnvägsplan berör detta.
Så i stället för att gräva upp en allmän kommunal väg, bestäms att gräva upp ett nöjesfält och dessutom få ett hundratal arga fastighetsägare på köpet. Och visst kan man undra varför.
Spontant trodde jag att det berodde på att det handlade om att hålla Örgrytevägen öppen, att på så vis säkerställa att bland annat spårvagnen hade fritt. Men mina källor berättar något helt annat. Att något helt enkelt hände på vägen, som man inte riktigt såg framför sig när Järnvägsutredningen gjordes för tio år sedan: Gothia Towers.
Gothia Towers första torn byggdes 1984. Det andra 2001. Först 2008 tog Göteborgs stad fram en detaljplan i syfte att bygga ett tredje torn, det vill säga två år efter Järnvägsutredningen. Hösten 2012 påbörjade arbetet. Och tidigast då började man förstå vilken påfrestning leran skulle få där tornen står.
Från trovärdiga och i ärendet insatta källor kommer nu uppgifter som berättar att ifall Trafikverket hade bibehållit Järnvägsutredningens dragning – den via Örgrytevägen – riskerade Gothia Towers att rasa.
Den leriga marken ska helt enkelt inte vara stark nog att stå emot dessa tre tunga fastigheterna, framförallt det tredje tornet, så nära inpå ett schakt vid Örgrytevägen.
Därför tvingades Västlänken in i Liseberg. Och det är därför byggnader i Lisebergs rivs. Och det är därför sträckningen i Jakobsdal blir som den blir. Gothia Towers är helt enkelt för tung.
Sedan att det finns kringinformation som berättar att det inte var Trafikverkets egna geologer som uppmärksammade riskerna…tja….det låter vi för stunden vara.
/Mats