
Precision? Nej, det kan man inte kalla Trafikverkets sätt att hantera ifall Västlänken ska vara eller är av riksintresse eller inte.
Undertecknad skrev i vintras ett inlägg där det påstods att Västlänken inte är av riksintresse. Från olika håll har mitt påstående ifrågasatts. Och nu när Länsstyrelsen har tillstyrkt Järnvägsplanen trots att ”riksintressen har stått mot varandra”, får jag antagligen ses om överbevisad.
Eller?
Det här med riksintressen är inte så enkelt som man skulle vilja tro. Det finns ett dokument daterat 2006-12-20 där Banverket i sitt beslut om riksintressen har med Västlänken i en bilaga som ”planerad”, vilket Västlänken även är beskriven som i Trafikverkets senast uppdaterade lista från 2013. Argumentet man där framför är att Västlänken ”är av särskild regional betydelse”, vilket är något vi strax kommer att återkomma till vad det innebär.
Därmed torde det vara hyfsat tydligt att Västlänken anses vara av riksintresse. Dock uppfattades det inte riktigt så när Banverkets beslutshandling för Västlänkens dragning – den där det avgjordes att man skulle gå via Korsvägen och Haga – presenterades i december 2007. Här skriver man lite svävande ”Eftersom Västlänken kommer att vara av riksintresse måste avvägningar göras där konflikter med andra riksintressen uppstår”.
Alltså ”kommer att vara” och inte som man skulle kunna tro ”är”. Vad är det man säger, jo ingen rök utan eld.
I Trafikverkets lista över planerade riksintressen finner vi som nämnt Västlänken och syftet skulle vara ”av särskild regional betydelse”. Trafikverket har ett PM som beskriver de villkor som gäller för att kunna klassas som riksintresse. Om järnvägsanläggningar gäller generellt att de ska vara av nationellt intresse, men det finns även en rubrik som anger av särskild betydelse, den definieras som: ”Banor som används för regional person- eller godstrafik som är av betydelse för arbetsmarknadsförstoring eller näringslivets transporter”. Den här definitionen och dess koppling till Västlänken är värd en egen tråd och dit kommer vi framöver.
Så om nu Västlänken år 2006 utsågs till ett riksintresse, då borde det väl finnas ett underlagsmaterial och en utredning som visar på vilka grunder det beslutet togs?
Av den anledningen begärde jag ut motsvarande dokumentation. Trafikverkets Arkivcenter kunde dock inte finna det jag sökte och bollade över frågan till Västlänksprojektet, som i sin tur inte heller kan redovisa något. Och det visade sig inte vara så konstigt. För det finns inget!
I mars 2012 publicerades Trafikverkets rapport ”Handledning för precisering av riksintressen”. Här beskrivs hur Trafikverket ska arbeta för att peka ut vad som är ett riksintresse. Den berättar för oss om tydliga processer och tydlig dokumentation, allt i syfte att redogöra varför något ska vara av riksintresse. Bland annat kan vi läsa att det ska dokumenteras av vilka kriterier som objektet ska klassas som riksintresse, hur arbetet har bedrivits och vilka värden som finns. Specifikt för järnvägen sägs även att man ska ”definiera vilka delar av anläggningen som är av riksintresse, samt beskriva de olika delarnas funktion”,.
VI kan även i samma rapport torrt konstatera: ”[Det finns] ett behov av att precisera järnvägens platser av riksintresse, sådana preciseringar har inte tidigare tagits fram”.
Just det. Riksintressen i järnvägens namn har tidigare aldrig behövts förklarats. Det är därför Trafikverket på min förfråga inte hittar något underlag till beslutet att Västlänken skulle vara ett riksintresse. Något som alltså sägs finnas som beslut år 2006, men som året därpå ses som något som Västlänken kommer att bli när tunneln står klar. Jag kliar mig i huvudet.
Länsstyrelsen vek ner sig av Trafikverkets argumentation att Västlänkens påstådda (planerade) riksintresse skulle vara starkare än det sedan decennier bekräftade riksintresse av Göteborgs innerstad. Samtidigt kan Trafikverket inte visa varför Västlänken ska vara ett riksintresse.
Regeringen måste nu agera. De måste avkräva Trafikverket underlag till varför de – av dem – utpekade planerade riksintressen verkligen ska vara riksintresse. Trafikverket har ju själva tagit fram en mall hur detta ska gå till. Börja med att tvinga dem att använda den. Fast då skulle vi samtidigt veta att Västlänken aldrig skulle kunna gå igenom en granskning att bli ett riksintresse – projektet skulle falla på villkoret ”av särskild regional betydelse”. Det kommer vi här att bevisa i ett kommande inlägg.
/Mats
Källor:
Banverket, ”Beslut om järnvägens riksintressen”, 2006
Banverket, ”Beslutshandling – Järnvägsutredning, Västlänken”, 2007
Trafikverket, ”Riksintressen för trafikslags anläggningar”, 2010
Trafikverket, ”Handledning för precisering av riksintresse”, 2012
Tidigare inlägg om Västlänken och riksintresse: http://