En fråga som måste ställas: Var är alternativen till Västlänken?Frågan ställs då och då till oss som inte vill att Västlänken ska byggas. Man undrar vilket alternativ ska vi i stället ha.

I egenskap som nätverk har vi admins tagit beslutet att INTE förorda ett specifikt förslag. Vår initiala ambition är att stoppa projekteringen av Västlänken så att alternativ ska utvärderas och detta i en demokratisk anda – inte i stängda politikerrum – där göteborgarnas åsikter tillåts vara med. Det är först då förtroendet för våra politiker kan återfås i denna fråga.

För visst är det så att tågförbindelsen till och från Göteborg måste moderniseras och utvecklas. Att då prata om spårvagnar eller förarlösa bilar som går på el är inte lösningen. Tåget måste utvecklas och där har politikerna bestämt att det ska göras med en tunnel med en sträckning som går via Haga och Korsvägen. I denna planeras pendel- och regiontåg. Även det smalnar av något – höghastighetsbanor till Oslo och Köpenhamn med eller utan magnetdrift är inte aktuellt och blir en helt annan fråga – det är pendeltrafiken som måste åtgärdas med en lösning som passar Göteborg som stad.

Det finns väldigt många alternativ till Västlänken. Jag tänkte presentera några av dem. Låt oss se de som ett urval och absolut inte graderade från mitt perspektiv där jag personligen anser att den ena är bättre än den andra. Det finns garanterat plus och minus på alla, men min uppgift är här att ge er lite ammunition till de frågor som man kan mötas av i vårt motstånd till Västlänken: Vilka är alternativen?

Här är några av dem (ja, jag känner till att det finns ett flertal till, länka gärna till fler i kommentarsfältet ifall du finner någon extra intressant, men som har missats här). Alla säger sig lösa samma problem – kapacitetsbristen vid Centralen. Det är svårt att ge en korrekt kostnadsberäkning, men (förutom alternativ 3) säger upphovsmännen att alternativen är billigare än Västlänken.

Jag har delat in dem i tre kategorier: Trafikverkets/Banverkets alternativ, lösningar vid Centralen, samt utflyttning helt eller delvis från Centralen. Varje förslag får även var sin kommentar med illustration samt länk till mer fakta om dem. Kommentera gärna under respektive alternativ så blir det lättare att få en samlad bild av vad vi tycker och tänker om dem.

TRAFIKVERKETS/BANVERKETS ALTERNATIV:

1. Förstärkningsalternativet. Centralen förblir en säckstation men ökar till 18 spår. Den så kallade ”midjan” vid Olskroken breddas med ny viadukt samt en ny parallell Gårdatunnel. Därtill byggs Lisebergsstation ut.

2. Tunnel Korsvägen – (Heden) – Centralen. Alternativ Korsvägen i Järnvägsutredningen. Tunnel från Almedal med en ny underjordisk station vid Korsvägen därefter under Heden till en underjordisk station vid Centralen.

3. Tunnel Chalmers – Sahlgrenska – Järntorget – Lindholmen – Hjalmarbrantingsplatsen – Centralen. Utredningsalternativ UA5 i förstudien, sållades bort inför Järnvägsutredningen på grund av hög förväntad kostnad. Tunnel från Almedal som via underjordiska stationer vid Chalmers, Sahlgrenska, Järntorget passerar Göta älv för att på Hisingen ha ytterligare underjordiska stationer vid Lindholmen och Hjalmar Brantings plats innan passage under älven igen till underjordisk station vid Centralen.

LÖSNINGAR VID CENTRALEN:

4. Östlänken. Privatinitiativ av arkitekt Bengt Andersson. Ska inte förväxlas med Ostlänken, höghastighetsbanan i Östergötland. Motsvarande sträckning som [2] med tillägget att även en snabbspårvagn för Göteborgs lokaltrafik samt fjärrtåg ska kunna trafikera tunneln och därmed ge tunneln större nytta.

5. Västlänk 2021. Privatinitiativ av Claes Westberg, f.d. trafikdirektör i Göteborg, med flera, är även Vägvalets uttalade alternativ. En pendeltågsslinga på pelare som går som en båge över Centralen med ny pendeltågsstation ovanför rangerbanan 250 meter öster om Centralen. På så vis skulle pendeltågen inte behöva gå in och ut från säckstationen och därmed få ett effektivare flöde.

6. Ullevilänken. Privatinitiativ av arkitekt Sten Jonsson. Det här är en variant baserad på (5), men där pendeltåget går på pelare över Ullevigatan istället för i en relativt snäv slinga över Centralen. Därmed minskar vissa ingrepp i staden men med samma bibehållen kapacitet som [5].

UTFLYTTNING HELT ELLER DELVIS AV CENTRALEN:

7. Gårda C. Privatinitiativ av nätverket Gårdagruppen. Ett helt nytt resecenter anläggs i Gårda med tonvikt i dess bergsparti öster om E6, som däckas över. Kan byggas i etapper där viss tågtrafikering blir kvar till Centralen, men på sikt flyttas all tågtrafik hit som blir en genomgående station för alla persontåg. Ett nytt nät av lokaltrafik krävs för att göra stationen tillgänglig för resenärerna.

8. Göteborg N / Göteborg C / Göteborg S. Privatinitiativ av arkitekt Leif Bernholdsson. Två nya stationer anläggs för att avlasta Centralen (Göteborg C), Göteborg N på Hisingen vid Frihamnen/Ringön samt Göteborg S, som är en vidareutveckling av Lisebergsstationen. Stationerna förbinds av ett nytt nät av tågbanor (under eller över mark beskrivs inte).

9. Göteborg Östra. Privatinitiativ av ingenjör Mikael Bigert. Ett nytt resecenter på pelare i Olskroken för region- och pendeltåg. Tåg norrifrån stannar och fortsätter därefter in i ny Gårdatunnel och vice versa för söderkommande tåg. På så vis är det enbart fjärrtåg som angör Centralen. På gatunivå anläggs anslutningar till den lokala kollektivtrafiken.


alternativen 1Illustrativ bild av Förstärkningsalternativet där gula trekanter representerar stationer (Centralen och Liseberg). Mer om alternativet finns i Järnvägsutredningens olika underlagsrapporter. Kort om Förstärkningsalternativet kan även läsas på sidan 32 i Järnvägsutredningens utställningsdokument:
http://www.trafikverket.se/contentassets/0116c6c58c7444838a42c4ab15c2a262/jarnvagsutredning_inkl_mkb_kap1-4.pdf.


alternativen 2Det blåa fältet illustrerar Alternativ Korsvägens dragning. Mer om alternativet finns i Järnvägsutredningens olika underlagsrapporter. Kort om Alternativ Korsvägen kan även läsas på sidan 31 i Järnvägsutredningens utställningsdokument:
http://www.trafikverket.se/contentassets/0116c6c58c7444838a42c4ab15c2a262/jarnvagsutredning_inkl_mkb_kap1-4.pdf.

 

 


alternativen 3Den gröna sträckningen från Almedal till Centralen via Hisingen är Förstudiens UA5. Mer om alternativet finns på sidan 27 i Förstudien: http://www.trafikverket.se/contentassets/0116c6c58c7444838a42c4ab15c2a262/vastlanken_forstudie_rapport_webb.pdf.


alternativen 4Östlänken representeras i blått för tåg och rött för lokaltrafikens snabbspårvagn. Läs mer om alternativet på: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1449748-goteborgs-framtid-stavas-ostlanken-och-snabbsparvag.


alternativen 5Västlänk2021 illustreras i blått jämfört med Västlänkens gröna sträckning. Mer om Västlänk2021 finns att läsa här: http://www.vagvaletgbg.se/wp-content/uploads/2011/04/Västlänken-Slingstation.pdf


 

alternativen 6Bilden visar hur Ullevilänken skulle kunna gestaltas längs med Ullevigatan. Mer om Ullevilänken finns här:https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2288620-ullevilanken-battre-an-mp-s-vidlyftiga-drommar.


alternativen 7En illustration av Gårda C:s placering i förhållande till staden. Mer om alternativet finns att läsa här: http://centralstationgårda.se/.


alternativen 8Bilden visar hur tre stationer, Göteborg N / Göteborg C / Göteborg S, skulle kunna placeras. Alternativet presenteras här: http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1381284-goteborg-behover-tre-tagstationer.


alternativen 9

Göteborg Östra är utmärkt som den övre triangeln och den nya Gårdatunneln i rött. Mer om Göteborg Östra finns här: http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397fd90088c4/2272/2ae72e66-217e-11e4-9714-bc305bdeeac3.pdf