Tertialrapporten för T3 2024 har kommit och det förra rekordet i felkalkylering är slaget med råge + budget och tidplan spricker igen. Läs vidare nedan.

Kostnaderna är dubbelt så höga som prognos men framdriften går hälften så fort som beräknat – hur är det möjligt?

budget och tidplan

Informationsvärdet i denna tertialrapport är likt tidigare nära noll, men efter att ha översatt den ”västlänkska” ordbaletten kan följande sammanfattas:

1. Trafikverket har ännu inte bokfört Västlänkens budgetöverdrag på övriga projekts utrymme i Västsvenska Paketet. Drygt 12 miljarder kronor har runnit ut på två år utan finansieringskälla.

2. Ang förhandlingarna om hur fördyringarna ska finansieras skriver Trafikverket endast:

Efter fem möten med alla parter har Trafikverket därefter gått vidare med bilaterala samtal.

3. Sedan kommer en hel sida omständligt skriven text som måste tolkas som att Trafikverket nu bäddar för ännu en revidering av den budgetrevidering OCH TIDPLAN som lades i augusti 2023. (fördyring på 4,1 – 7,1 mdkr i 2009 års nivå för att färdigställa hela Västlänken samt klart 2029-2032)

Den bedömning som Trafikverket presenterade i augusti 2023 avseende Västlänkens totalkostnad och färdigställandetid gäller tillsvidare, men då osäkerheter fortfarande kvarstår pågår arbete med översyn.

4. Och det är nog klokt. För om ungefär en månad, dvs bara 1,5 år efter den förra revideringen så kommer vi redan att ha passerat det nedre spannet i den nya budgeten. Trots att Haga-etappen i princip stått still.

5. Slutnotan för 2024 blev 5,95 mdkr vilket innebär nytt rekord i felprognosticering, se tabell nedan. Jag upprepar: …trots att Haga-etappen stått still och Kvarnbergsetappen blev klar i mitten av året. En halv miljard per månad tickar stadigt ut – oavsett vilka arbeten som görs.

6. Någon prognos för kommande år anges inte. Trafikverket ska återkomma efter ”kvalitetssäkring”(!!) i sitt förslag till ny nationell plan, vilken ska ut på remiss i sommar.

Så. Det enda vi vet är att den nya budgeten nu officiellt spricker att Trafikverket fortfarande inte vet vem som ska betala.

Nej, ingen är förvånad. Det som förvånar är dock att ingen reagerar utan låter Trafikverket hållas. Nedan en sammanställning på utfall jämfört med prognos för de senaste fem åren. Prognoserna är satta vid ingången av respektive år. En felmarginal på 15% för 2020 får anses vara godkänt, men sedan bär det iväg… Och regeringen, VGR och Göteborgs Stad sitter still i båten, år ut och år in.

/Carina

Fotnot: Räntan på de lån som tas upp för att betala utgifterna för Västlänken finansieras enbart med trängselskatteintäkterna. Samtidigt kan vi idag läsa i GP att styret i Göteborg vill strypa biltrafiken kraftigt för att få folk att cykla. Vem som ska betala för Västlänken om trängselskatten minskar framgår inte.