
Akademiska Hus beslutade att välja det här arkitektförslaget som ny tillbyggnad till Handelshögskolan, där Västlänken är planerad att ha en uppgång.
Västlänkens Hagastation och studenter är tajt förknippade. Åtminstone i marknadsföringen. Då det framhävs att studenterna och flera institutioner ligger angränsade till den planerade Hagastationen blir de därför i Västlänksdebatten extra viktiga. Fast när man skrapar på ytan kan vi konstatera att Trafikverket trots allt inte ser studenterna så viktiga ändå. I alla fall inte i praktiken. De visar sig nämligen vara färre än få.
Den planerade Hagastationen planeras ha tre uppgångar, en i norr och två i söder. De i norr som är förlagda alldeles vid Rosenlundskanalen och i Allén är mest ”klimatskydd”. Det vill säga en större variant av obevakat vindskydd. Det saknas helt enkelt tillräckligt kundunderlag (läs: resande) för större installationer.
I söder väntas Västlänken få en desto pampigare entré. Här har Trafikverket tillsammans med Akademiska Hus beslutat om att riva de äldre delarna av Handelshögskolan, de lägre med rött tegel. Kvällstidningen GT kallar fastigheten för en ”ikonbyggnad”, men är kanske lite att ta i. Det finns helt klart ett behov för Handelshögskolan att expandera och då ligger det gamla tvåvåningshuset pyrt till. Därför utlyste fastighetsägaren Akademiska Hus en arkitekttävling, men hade en inbyggd brasklapp som krav: en uppgång inne i fastigheten för Västlänken. Det fick Göteborgs stads stadsarkitekt uttrycka det som att detta ”ger staden en möjlighet att slippa bygga en stationsuppgång mitt i Vasagatan”. Nåväl, hade Akademiska Hus själva fått bestämma hade de nog sluppit den och istället utnyttjat ytan för det syfte de behöver – utbildning och forskning. Fast då är det inte säkert att de hade fått riva den där ”ikonbyggnaden”. Västlänken behöver ju en uppgång och då blev det praktiskt att Handelshögskolan samtidigt behöver större utrymme.Observera att de inte är tillåtna bygga förrän efter tunnelrören är på plats någon gång runt år 2023, trots att Handelshögskolans behov redan finns idag. Det säger väl både ett och annat…
Nåväl, nu var det om studenter och Västlänken. Framtidens behov.
Det är nu då det snubblas till ordentligt. För Trafikverket berättar nämligen att just för den södra uppgången – den som väntas ta en hel del av Handelshögskolans behov av utrymme – kommer inte användas av speciellt många. De skriver i Järnvägsplanen:
”Den södra uppgången kommer att vara förhållandevis glest befolkad då endast 20 procent av resenärerna förväntas välja denna”.
Japp, ni läste rätt.
Studenterna som ses är en stor anledningen till att Hagastationen är rätt alternativ för pendelstation visar sig alltså inte vara så många till antal i alla fall. De kommer till och med vara väldigt få. För politikernas målbilder och ambitioner att utnyttja Västlänken och därmed Hagastationen har ju tidigare skalats av rejält. Och än mer avskalade blir de när vi redan vet att de norra stationsingångarna – den vid Rosenlund samt den vid spårvagnshållplatsen i Allén – kommer ha ett så lågt antal resenärer att Trafikverket inte anser att det lönar sig att ha den bemannad eller till och med där erbjuda service som toaletter. Då ska de stå för 80 procent av pendlarna. Studenterna som ska till Handelshögskolan, Samhällsfakulteten samt övriga Vasastan och Haga, det är beräknat till 20 procent av redan få!
Jag tappar andan.
Efter att själv har vandrat under nio år i Handelshögskolans korridorer har jag inga problem med att riva den låga röda tegelbyggnaden för att bygga något mer anpassat för framtiden. Men att en stor del av de nya kvadratmetrarna ska slösas bort för en uppgång till något som i Järnvägsplanen anses vara ”glest befolkat” känns inte enbart fel, det är inget annat än en stor skandal.
/Mats
Källor:
Trafikverket, ”Arkitekttävling integrerar Västlänkens Hagastation i Handelshögskolan”, 2014
GT, ”Ikonbyggnader kan jämnas med marken”, 2014-09-14
Trafikverket, ”Järnvägsplan – Gestaltningsprogram (del 2)”, 2014