Är Göteborg lämplig för tunnelbana? Ja, frågan är lite off topic, det ska medges. Men samtidigt aktuell utifrån Västlänksperspektiv. Dels finns det delar av Västlänksalliansen som ser just pendeltågstunneln Västlänken som en start till en tunnelbana, men dels även de diskussioner som ibland blossar upp ifall Göteborg – nu när man ändå planerar att gräva i leran – är mogen för en tunnelbana.
Svaret på frågan är: Nej.
Det visar den jämförande studie som ett konsultbolag har gjort för Västra Götaland. Och orsaken till att Göteborg inte är mogen för tunnelbana handlar inte i första hand om den berömda leran utan att staden helt enkelt är för liten.
Rapporten har jämfört 45 städer inom EU (inklusive Schweiz) med en befolkning mellan 0,5-1 miljon invånare. Alltså i det spann som Göteborg idag befinner sig och väntas vara under åtminstone de kommande 25 åren, då politikerna tror att Göteborg med Mölndal och Partille har blivit 200 000 fler invånare. Endast fyra av städerna hade tunnelbana och det var de största med över 1 miljon invånare. Förklaringen till att det är så få av Europas städer i Göteborgs storlek som har tunnelbana beskrivs att ”tunnelbanornas mycket höga anläggningskostnader kräver ett relativt stort trafikunderlag för att bära sig samhällsekonomiskt”. Av erfarenhet vet vi dock att en del politiker i vår stad verkar ha en viss förkärlek till samhällsekonomiskt tveksamma investeringar, men där får vi hoppas att Västlänken blir en läxa de lär sig av – folket vill ha valuta för sina skattepengar, inte prestigebyggen.
Därmed kan vi konstatera att Göteborg inte är lämpad för att bygga tunnelbana.
Okej, men hur har man då löst kollektivtrafiken ute i Europa?
Jo, med hederliga spårvagnar. Japp, det är sant. I princip samtliga studerade städer hade spårvagnar, de flesta av dem som nyinvesteringar gjorda efter 1985. Därmed kan vi döda myten att spårvagnar är något förlegat. Det är faktiskt det omvända – morgondagens kollektivtrafiksystem. I jämförelse med bussar påstås i rapporten att ”spårvagnar har ofta valts då den anses vara mer strukturerade än bussar och ha det kapacitetsbehov som krävs”. I franska städer har man till och med gått ett steg längre och slängt ut bussarna ur stadskärnan till förmån för spårvagnar, bussen har i stället fått uppgiften att agera matare ute i mellanstaden och förstäderna. En strategi som Göteborgs stad borde studera närmare eftersom man här har gjort precis tvärtom och tryggt in den ena busslinjen efter den andra och där alla tydligen ska passera Brunnsparken. Att man därefter står och ser förvånade ut över att Brunnsparken helt har korkat igen är ju något som man egentligen bara kan ta sig för pannan. Vi vet alla att det inte är inpendlare från Älvängen som står och trängs vid spårvagnshållplatsen och vi vet alla att detta är inget som Västlänken kommer att lösa.
Ibland ser man inte skogen för alla träden. Sedan 1879 har det rullat spårvagnar på Göteborgs gator, men i stället för att se dess potential har kollektivtrafikstrategerna valt att blicka ner i leran. I resten av världen är spårvagnar det hetaste man kan tänka sig, det vore en lärdom sent om sides de styrande i Göteborg borde få upp ögonen för.
/Mats
Länk till rapporten:
Klicka för att komma åt Trendspaning%20kollektivtrafik_v%201.0.pdf