Det finns ett talesätt om de snåla boråsarna som frågar efter priset: Vad kostar det och vad skall jag betala.
Uttrycket är i allra högsta grad relevant när man försöker att förstå hur kostnader för stora järnvägssatsningar fungerar. Tre stora tunnelbyggen i stadsmiljö är ju aktuella, Citytunneln i Malmö (Klar 2010), Citybanan i Stockholm (beräknas färdig 2017) och Västlänken (med planerad byggstart 2018). Om man frågar Trafikverket hur mycket Västlänken skall kosta så blir svaret 20 miljarder i 2009 års penningvärde. För att få en referens till vad det innebär så har jag begärt ut information från Trafikverket om hur mycket Citytunneln i Malmö kostade. Det givna svaret är naturligtvis 8,6 miljarder kronor i 2001 år penningvärde. Citytunneln stod klar 2010 så det hade gått ett antal år sedan referenspunkten för kostnaden sattes. Efter att ha justerat upp budgeten till 9,4 miljarder (i 2001 års penningvärde) så kunde man också skryta med att ha gått under budgeten. Nämnas kan ju att första estimatet låg på 3,4 miljarder men det kom alltså att räknas upp till 9,4 vid byggstart.
Nu vill jag inte nöja mig med det givna svaret på 8,6 miljarder (i 2001 års penningvärde) utan jag har begärt ut vad det fakturerade beloppet för Citytunneln uppgick till, alltså det man faktiskt betalade. Det är idag exakt en månad sedan jag skickade in min begäran. Efter ett par veckor skickade jag en påminnelse, och jag har sedan skickat fler påminnelser, men kopia till Generaldirektör Lena Erixon. Samma Lena Erixon som i Ny Teknik säger sig vara rädd om skattebetalarnas pengar.
”Jag drivs väldigt av att åstadkomma resultat. Hur kan man använda skattebetalarnas pengar på bästa sätt? De där frågorna ligger mig varmt om hjärtat, jag har ju varit ekonomidirektör också.”
I senaste svar fick jag följande ursäkt:
Hej!
Vi ber hemskt mycket om ursäkt att det blivit fördröjning.
Vi har tagit emot ditt ärende om ”Begäran om utlämnande av allmän handling gällande kostnader för Citytunneln i Malmö” och det har fått ärendenummer TRV 2015/79869.
Vi svarar på ditt ärende så snart som möjligt.
Jag kan tolka avsaknaden av svar på två sätt. Antingen har man inte koll på sin bokföring, eller så vill man helt enkelt inte visa på vad skillnaden mellan vad det kostat och vad man faktiskt har betalt. Och jag skulle nog, trots allt, säga att det beror på det senare.
Vi får se om detta inlägg kan uppmuntra diariet på Trafikverket att plocka fram det jag begärt.
/Janne