”Västlänken är A och O för hela vår expansion ”. Landvetter flygplatschef skräder inte med orden i en GP-intervju förra hösten. En artikel som journalisten skriver att ”tågen ska kunna ta passagerare och anställda till eller från flygplatsen på en kvart”. Därtill fyllde journalisten i diverse luckor och kom fram till att Landvetter flygplats ”miljardsatsning som ska ge 10 000 nya jobb”, står och faller med pendeltågstunneln.
Dock visar det sig att det återstår några luckor. De ska vi nu titta lite närmare på.
Götalandsbanan, den mellan Göteborg via Borås till Jönköping, är en efterlängtad avlastning av framförallt Västra Stambanan, den som går från Göteborg via Skövde, Hallsberg, Katrineholm till Stockholm. Den ingår i det nya höghastighetsnätet som ska förbinda Stockholm, Göteborg och Malmö med Jönköping som nav. I Jönköping ska nämligen Götalandsbanan bindas ihop med motsvarande höghastighetsbanan mellan Stockholm och Malmö, där sträckan Jönköping – Stockholm går under betäckningen Ostlänken. Intressant om Ostlänken är att beslut har tagits att inte dra järnvägen i en tunnel under Linköping – något som lokalpolitikerna önskar – utan utanför stadskärnan. Detta då reseunderlaget i kombination med restidsförlusten för ett stopp inte motiverar kostnaden för en sådan dragning.
Maxhastigheten på Götalandsbanan väntas bli 320 km/h. Idag går X2000 mellan Göteborg och Stockholm i en maxhastighet om 200 km/h och tar som bäst 2 timmar och 45 minuter, men då stannar tåget inte på vägen. Generellt kan sägas att Göteborg – Stockholm tar lite drygt 3 timmar, men är väldigt känslig för störningar eftersom kapaciteten på Västra stambanan är kompakt. Förutom X2000 trängs här regiontåg, pendeltåg och godståg. Via den nya Götalandsbanan är ambitionen (och de facto kravet) att restiden mellan Göteborg och Stockholm ska ta endast 2 timmar. Inklusive stopp på vägen.
När snabbspår byggs internationellt får de exklusivitet på sin bana. Endast de tågen har tillträde för att på så vis kunna hålla tidtabellen. I Sverige finns endast en bana med sådan exklusivitet, Arlanda Express. På alla andra spår samsas olika tåg. Hur det kommer att se ut på Götalandsbanan beror vem man frågar: politikerna har ett svar, trafikplanerarna ett annat. Vi återkommer dit.
Det går idag en tåglinje mellan Göteborg och Borås. Den fortsätter dock inte till Jönköping utan viker ner mot Värnamo och via Växjö sedan har slutdestination Kalmar. Den kallas Kust-till-kust och har ett antal avgångar per dagen. En resa som tar 4 timmar. Fram till för ett år sedan hade tåget en serveringsvagn/kiosk, men har numera rationaliserats bort. Standarden på denna nuvarande linje har mycket att önska, det mesta är enkelspår med en hel del kurvor och det går alltså inte speciellt snabbt. Mellan Hindås och Göteborg tar det runt 30 minuter och tåg från Mölnlycke tar ungefär 18 minuter in till Centralen.
Götalandsbanan förväntas att byggas i etapper. Mellan Göteborg och Borås är de tre: Göteborg C – Mölnlycke; Mölnlycke – Bollebygd; Bollebygd – Borås. Landvetter flygplats finns i etapp 2, den mellan Mölnlycke – Bollebygd. Här är planen att sträckningen ska gå i en tunnel under flygplatsen. Resenären ska alltså kunna ta tåget ifrån terminalområdet. Nya spår innebär så klart även nya hastighetsmöjligheter. Även ifall ambitionen är att nå 320 km/h är det inte praktiskt genomförbart, visar TrV:s analyser. De kan nås mellan Bollebygd – Borås, men inte mellan Bollebygd – Göteborg, som får ”nöja” sig med en max på 240 km/h. I teorin, vill säga.
Nu blir det lite praktik.
Även ifall det finns en politisk vilja att bygga ett nytt höghastighetsbanesystem i Sverige är det inte helt smärtfritt. Kostnaden som nämnts är upp emot 150 miljarder kronor och det finns de som ifrågasätter samhällsnyttan. Om det kan så klart diskuteras, men för Götalandsbanans del innebär detta att endast en del än så länge är finansierat. Och det är inte, som man kanske skulle kunna tro från en av slutnoderna (Göteborg, Borås eller Jönköping) och en sträcka fram. Nej, det är en sträckning mitt i; den mellan Bollebygd och Mölnlycke. Här pågår det just nu projektering och skulle möjligen vara klar år 2026 och med det en tågstation under Landvetter flygplats.
Däremot förblir sträckan mellan Mölnlycke och Göteborg densamma som den är idag. Den som enligt SJ:s hemsida tar 18 minuter. Från Mölnlycke tar det idag ungefär 12 minuter att ta sig med tåg till Hindås, som är nästa stopp. Flygplatsen ligger ungefär mittemellan de två. Restiden från Landvetter till Mölnlycke i dess nya dragning kan estimeras till 4-5 minuter. Så en tågresa från Landvetter flygplats till Centralen lär ta upp till 23 minuter.
”Jomen”, kanske någon säger, ”när man byggt om sträckan Göteborg – Mölnlycke så blir det mycket snabbare”.
Nja, är svaret på det. Det är inte omöjligt att det i stället tar längre tid. Förklaringen heter ”politiker”.
Politiker vill en hel del. I Bollebygd har man redan satt igång med ett stort bostadsbyggnadsprojekt med anledning av den nya Götalandsbanan. De är helt enkelt så övertygade om att de får en pendeltågsstation där. Politiker i övriga kommuner är inte lika säkra på den saken. Fast de är i sin tur väldigt säkra på att sträckningen Göteborg – Mölnlycke får en dragning via Mölndal. Därmed skulle de boendes söder om Göteborg tjäna några minuter genom att byta i Mölndal i stället för vid Centralen, är argumentet. Trafikverket är inte lika förtjusta över tanken. Dels är det en ökad kostnad för en sådan dragning, men det handlar även om tid – ungefär 5 minuter extra restid som måste adderas in. Och för ett höghastighetståg är restiden A och O, något som säkert Landvetters flygplatschef skulle skriva under på.
För det är nu det tickar på. Restiden, vill säga. Det fanns ju hos flygplatschefen en dröm att tågresan till Göteborg skulle ta en kvart. Det blir kommer det inte att bli. Inte initialt när endast delen Bollebygd – Mölnlycke är färdig. Och inte ifall politikerna får som de vill att Götalandsbanan ska gå över Mölndal. Vi får en restid på ungefär 23-25 minuter. Med eller utan Västlänken. Vi har ju tidigare berättat att Trafikverkets trafikeringsplanering för år 2030 (det vill säga ett antal år efter en eventuell invigning av Västlänken) att via Landvetter flygplats kommer 2 tåg per timme att trafikeras. Idag avgår flygbussen varje kvart och den tar 30 minuter. Så ska man vinna tid med att ta tåget gäller det alltså att inte missa avgången.
Det känns alltså ur ett restidsperspektiv att även i framtiden kommer flygbussen framstå som ett smidigt och till och med snabbare alternativ. Och något säger mig att den även kommer att vara billigare.
Om Götalandsbanan och Västlänken finns mer att berätta. Vi snuddar lite i ämnet här. Politikerna har målat upp att utan Västlänken är inte Götalandsbanan och snabbförbindelsen till Borås möjlig. Den typen av argument kommer att skalas av. Vi har precis visat att kopplingen mellan Landvetter flygplats och Västlänken inte existerar. Det kommer att komma mera.
/Mats
Källor:
Göteborgs-Posten, ”Ödesval för flyg i väst” (2014)
Ny Teknik, ”Bana för höghastighetståg dras om – Linköping ratas” (2015)
Trafikverket, ”Järnvägsutredning Mölnlycke – Bollebygd” (2007)
Sveriges Radio, ”Kommuner vill se Götalandsbanan genom Mölndal” (2013)
Borås Tidning, ”Bollebygd satsar mot framtiden” (2015)