Västlänken ger ingen utökad turtäthetNätverket har idag distribuerat nedanstående pressmeddelande till media och samtliga politiker i kommunfullmäktige, regionfullmäktige samt riksdagen.

Syftet är att innehållet i de uppgifter som presenteras i den nya Basprognosen är så stark att de behöver spridas. Då samtliga berörda politiker nu får pressmeddelandet innebär det att – oavsett media väljer att fånga upp nyheten eller inte – har de fått informationen på sitt bord. Det anstår nu dem att värdera den inför framtiden.

Kommer media skriva om nyheten? Det återstår att se, men ha inte för stor förhoppning. Det finns olika vägar att nå ut medialt och det finns olika orsaker till att välja pressmeddelande för sin kommunikation. Vi hade kunnat ”planterat” nyheten hos enskild redaktion och på så vis med hög sannolikhet fått publicitet, men då blir det exklusivt för den tidningen och vi riskerar därmed inte nå ut till alla andra. Nu i stället ”utbildar” vi samtliga redaktioner – både på lokal nivå och på riksnivå – och på så vis underlättar vi för oss nästa gång vi har något viktigt att berätta. För det har vi.

Vad vi med säkerhet kan säga att nu vet inte bara vi medlemmar i denna grupp att Västlänken ger ingen förbättring för pendlarna, det vet även politikerna samt den samlade journalistkåren. Det är därifrån vi kommer ta nästa utspel i vår kamp för Stoppa Västlänken Nu!

/Mats


P  R  E  S  S  M  E  D  D  E  L  A  N  D  E

Göteborg 2015-04-29

Rapport från Trafikverket:
Västlänken ger ingen utökad turtäthet

 

Minst 20 miljarder kronor förväntas plöjas ner i Västlänken men ändå ökar inte turtätheten. Det visar ny rapport från Trafikverket. Därmed uteblir löftet om att pendlarna ska få fler avgångar.
”Trafikverkets rapport är ett dråpslag för alla pendlare. Massvis av miljarder förbrukas utan att ge någon förbättring alls. Nu måste politikerna våga se väljarna i ögonen och ge en vettig förklaring till varför skattepengar ska slösas bort”, säger Mats Lövgren, samordnare för nätverket Stoppa Västlänken Nu!

Förtroendet för den omdiskuterade pendeltågstunneln naggas ännu en gång i kanten. Nu är det Trafikverket själva som i sin årliga prognos över tågresandet, Tågtrafik i Basprognos 2030, avslöjar att Västlänken kommer att trafikeras av 12 tåg i timmen per riktning år 2030. Det är en minskning från de 14 som skrevs om i Järnvägsplanen. Där hade Trafikverket redan skrivit ner antalet tåg från det underlag som lokal-, regional- och rikspolitiker haft som material när de beslutade om Västlänken, då utlovades nämligen 17 tåg per timme.

Minskningen till 12 tåg/timma via Västlänken innebär att antalet avgångar blir för pendlarna oförändrat mot vad de har idag. Detta trots löften som framhävs på bland annat Trafikverkets hemsida där vi om Västlänken kan läsa: ”Tågen går oftare”.

”Från första stund har argumentet för Västlänken varit att Centralen är underdimensionerad och att Västlänken är lösningen. Nu får pendlarna av Trafikverket beskedet att även ifall de bygger tunneln händer ingenting till deras favör – det blir inga extra avgångar utan i stället får de längre restid, längre gångavstånd och dessutom samma problem med signalfel och liknande som uppstår på vägen fram till Centralen”, säger Mats Lövgren.

Med Västlänken ökar alltså inte turtätheten för regionens pendlare. Däremot visar rapporten det akuta för Västra Götalandsregionen, Göteborgs stad samt samtliga kranskommuner och vad de borde ha fokus på för att nå regionförstoring och framgång. Några nya tomma löften har regionen inte råd med. Inte heller ytterligare felsatsningar.

”Syftet med Västsvenska paketet är att skapa utveckling för hela regionen och då borde politikerna lägga resurserna där problemen finns. Teoretiskt går det säkert för Västlänken räkna fram någon form av utökad kapacitet, men det gynnar inte den vanlige pendlaren som vill åka till sitt jobb eller hem till familjen. Här missar politikerna målet helt. De borde lägga sin energi på att förhandla fram förutsättningar så tågen bättre ansluter till Göteborgs stad och vad som krävs ute i kranskommunerna så fler kan utnyttja tåget. Lösningar för Centralen i Göteborg finns i ett flertal varianter, men det är först då problemen med inflödet löses som Centralen möjligen kan bli ett”, säger Mats Lövgren.

Läs rapporten här