gods

Kombiterminalen Gullbergsvass är Göteborgs enda lastkaj där containrar kan lastas av och på lastbilar. Bilden visar hur kranen lastar av godståg.

Frågan känns kanske i Västlänksdebatten som lite märklig. Inga godståg ska ju passera via Västlänken. Och det stämmer. Däremot innebär planerna för den här pendeltågstunneln att Göteborg riskerar stå utan en järnvägsterminal för godståg. Så illa är det.

För många är godståg något som går via Olskroken och till/från Hamnbanan på Hisingen. Det är den bild som målas upp och som även används som argument för Västlänken – med tunneln påstås att Gårdatunneln avlastas i sådan stor omfattning att fler godståg kan trafikeras. Därför räknar Trafikverket gärna in den planskilda lösningen vid Olskroken i den samhällsekonomiska kalkylen. Det ger liksom plus på kontot då. Olskrokenprojektet är planerad att byggas parallellt med Västlänken, men är ett fristående sådant och som i praktiken syftar till en smidigare trafikering för tågtrafiken till och från Hisingen. Att samma tåg sedan bromsas upp av den knepiga anslutningen som Trafikverket har gett Västlänken vid Almedal är något som det talas tyst om. Fast det ska vi framöver se till blir mer känt.

Men nu handlar det alltså om att Göteborg snart riskerar stå utan järnvägsterminal för gods. Detta tack vare Västlänken.

Göteborgs enda godsterminal där det går att flytta över containrar från godsvagnar till lastbilar heter Gullbergsvass kombiterminal. Och ja, ligger som namnet syftar till vid Gullbergsvass vid Centralen. Den upptar sex spår vid Centralen, spår 21, 22, 23, 24, 27 och 28. Hit hittar och avgår varje år knappt 2000 godståg och möts av massor av truckar och containerlyftare som varje år lyfter 55 000 enheter, varav 40 procent är containrar. Ruljansen är så god att verksamheten har fördubblats på bara några få år.

Nu kan man så klart diskutera hur bra det är att ha godshantering mitt i en stad. Men bättre vore att diskutera hur man långsiktigt ska hantera transporter av gods innan det beslutas att man ska bygga en pendeltågstunnel som tvingar att stänga den enda godsterminal som Göteborg har för hantera den här typen av godshantering.

Som känt är det inte snytet ur näven att bygga avancerade järnvägsanläggningar. Om drygt två år säger sig Trafikverket påbörja bygget av Västlänken. Den är planerad att gå som ett sår genom nämnda kombiterminal. Fast vad som ska hända med den som är där idag finns det inga beslut om. Tre olika varianter har presenterats, varav två är kortsiktiga för stunden (men dyra i sig och båda vittnar om minskad konkurrenskraft) och en tredje är att helt flytta den till nya marker, men dock oklart vart och för vems pengar.

Göteborgs stad och Trafikverket argumenterar gärna att Västlänken ska bidra till regionförstoring. Att de – utan att ge bra svar varför – samtidigt dödar logistiknoden Göteborg är obegripligt.

Självklart vore rätt process att utvärdera var en kombiterminal bäst kan lokaliseras, därefter förbättra infartsstråken in till Göteborg så fler tåg verkligen kan komma och gå. Först därefter kan det diskuteras hur kapaciteten vid Centralen bäst kan utvecklas.

/Mats

Källor:
Green Gargo, ”Omlastningsterminal i Göteborg”, 2015
WSP, ”Kombiterminal Gullbergsvass”, 2014