”Många understryker att den bör byggas snabbt”. Nej, det handlar inte om Västlänken. Vi pratar om Göteborgs stads Automatbana.

I början av 1990-talet utredde Trafikkontoret vid Göteborgs stad ett helt nytt kollektivtrafiksystem för att snabba upp resandet i regionen. Pengarna skulle komma från det så kallade Adehlsonpaketet eller Göken (Göteborgsöverenskommelsen) som även finansierade Götatunneln.

Det var en gång: Göteborgs automatbana

Föreslagen sträckning för automatbanan.

Trafikkontoret tog år 1992 fram ett förslag på en stadsbana som går på pelare i en ring runt staden (se bilden). Det skulle locka folket att lämna bilen hemma och på vissa gator förväntades en minskning av biltrafiken upp till nio procent, men i genomsnitt i city fyra procent för göteborgarna och fem för inpendlarna. Den totala kostnaden uppskattades till 1,5-2 miljarder kronor. Förslaget gick sedan på remiss till ett 30-tal instanser, i princip samtliga var positiva eller mycket positiva, med reservation för vissa ändringar. Trängseln på stadens gator sågs som argument att något måste göras. Att förbättra för resenärerna så de kom fram snabbare och smidigare via en automatbana föll därmed i god jord. I rapporten kan vi läsa: ”Vi känner oss stärkta i vår övertygelse att tiden nu är mogen att bygga en automatbana i Göteborg”.

Det var en gång: Göteborgs automatbana

Skiss över automatbanans vagnar och den tilltänkta planskilda lösningen.

Men så blev det inte. Göteborg fick ingen automatbana. Adehlsonpaketets pengar räckte enbart till en vidareutveckling av befintligt spårvagnsnät (Kringen) med spår på Skånegatan, Chalmerstunneln och – den kraftigt försenade – Badhusgatan.

Att grotta ner sig i historiska arkiv är spännande. Om inte annat så finner man ett och annat storslaget projekt som av olika skäl har bordlagts. Som automatbanan. Som en ”spårtaxi” – ett finmaskigt koncept av ”kollektiva transporter som idag inte finns i kommersiell drift” och som genomlystes under samma era som automatbanan. I framtidens arkiv vill jag finna Västlänken, där hör den hemma.

/Mats

Källor:
Göteborgs stad, ”Automatbana i Göteborg Delrapport 1”, 1992
Göteborgs stad, ”Automatbana i Göteborg Fas 2, Delrapport 1, samrådsremiss”, 1992