Inga pendeltåg via Västlänken till Landvetter flygplats

Regeringens utredare, Gunnar Alexandersson, kan sätta käppar i hjulet för Västlänkens lovord

Inga pendeltåg via Västlänken till Landvetter flygplats. Det kan bli resultatet av regeringens järnvägsutredares funderingar.

I december 2013 tillsatte dåvarande regering en utredningsman, Gunnar Alexandersson, i syfte att analysera Sveriges situation kring tågförsörjningen. Igår under ett symposium utryckte han en oro vad det gäller de planerade höghastighetstågen. Han menar att det idag planeras för höghastighetsbanor, men att man inte har kommit överens om vilken typ av tåg som där ska rulla. Och innan man fortsätter den här projekteringen borde man först ta det beslutet så man inte står där med en färdig järnväg men för ett behov som den inte är avsatt för. Det här är tankegångar som sannerligen berör Västlänken.

Sverigeförhandlingen heter det organ som har fått till uppgift att förhandla och projektera för de framtida höghastighetsbanorna mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Vårt snabbaste tåg idag, X2000, mellan Göteborg och Stockholm går via Västra stambanan och Skövde och tar ungefär tre timmar. Den nya höghastighetsbanan till Stockholm planeras att gå på en nybyggd bana – Götalandsbanan – via Borås och Jönköping vidare upp längs den planerade Ostlänken. Restiden ska vara endast två timmar. Mellan Stockholm och Malmö planeras den ovannämnda Ostlänken till Jönköping och sedan antingen via Värnamo eller Växjö (den sistnämnda blir 10 mdr kr dyrare) vidare söderut. Den totala kostnaden för att via Jönköping knyta ihop Göteborg, Stockholm och Malmö beräknas till 190-330 mdr kronor.

(Därtill finns det ett regionalt projekt utan statlig förankring ett förslag till höghastighetsbana mellan Göteborg och Malmö och som kallas för 8-miillion city där sträckningen är Oslo – Göteborg – (Malmö) – Köpenhamn.)

Till synes är det dyrt att bygga höghastighetsbanor. Här beräknar Sverigeförhandlingen att 90 procent betalas av lån, men att resterande 10 procent kan finansieras av tågoperatörerna genom avgifter samt att kommunerna där höghastighetsbanan passerar går in och sponsrar (ungefär som kommunerna var med och bidrog till Västsvenska paketet). Det är nu det börjar bli lite knepigt. För ifall en kommun skulle vilja vara med och slanta in sina kommunala skattekronor vill man ju även få något tillbaka. Och i det här fallet handlar det så klart om att tågen stannar just i deras kommun. Ett tåg som swischar förbi i 320 knyck imponerar knappast på kommuninvånarna, så att säga.

Poängen med höghastighetståg är så klart att tåget kan köra fort men även att det är få stopp. För varje stopp tappas tid, både vad det gäller att tåget måste bromsa ner till en lägre hastighet inför stationen och tiden det står på perrongen för av- och påstigande. Därtill tvingas ju tågen in i bebyggelse och med det lägre hastighet. Nya banor kan ju annars med fördel placeras utanför stadskärnan och därmed slippa sänka hastigheten. Det är de här frågorna som Sverigeförhandlingen bollar med och i höstas fick de in underlag från diverse aktuella kommuner som ger sin syn.

Utifrån vårt närområde är det därför föga förvånande att läsa att Borås ser det som en självklarhet att höghastighetstågen ska stanna i city vid nuvarande järnvägsstation. Och att i dokumentationen kan där berättas att Bollebygd gärna vill ha flera stopp hos sig eftersom de snabba tågen skulle kunna locka invånare till kommunens planer om att bygga nya villamattors. Härryda kommun kräver stopp i Rävlanda, Landvetter, Landvetter flygplats och Mölnlycke. I sitt yttrande är dessa stopp en förutsättning för att de ska kunna tänka sig att förhandla. Mölndal ser det som givet att höghastighetståget gör en böj ner till dem för ett stopp där, ett förslag som till och med Göteborgs stad backar upp i sitt svar till Sverigeförhandlingen.

Så här ser det ut för alla berörda kommuner. Exempelvis är lokalpolitikerna i Linköping störtförbannade på Sverigeförhandlingen att de planerar att skippa staden helt. De trodde att de skulle få en tunnel under sin stadskärna, men nu verkar det som att de som bäst får en perrong i någon förort. Om ens det. Alla vill alltså ha sin del av kakan för att vara med och finansiera projektet.

Ifall alla kommuner skulle få som de ville skulle det inte ta två timmar mellan Göteborg och Stockholm, det skulle troligen ta längre tid än dagens X2000. Alltså helt ohållbart. Så vad göra?

I mellanmjölkens land finns alltid ”kompromissen”. Alla ska få en liten del var, fast på ett annat sätt. Och det är precis detta som regeringens utredningsman varnar för. I övriga världen går höghastighetstågen på en egen bana där man slipper ta hänsyn till andra tåg och deras hastigheter. Det är ju just den problematiken som man har på dagens olika stambanor – långsamma godståg ska samsas med regiontåg, pendeltåg och så snabbtåg som X2000. För att komma ner till de riktigt låga restiderna krävs i princip att det inte finns andra långsammare tåg som konkurrerar om utrymmet. Men det är just detta som man är på väg att tumma på, i det här fallet att blanda höghastighetståg med pendeltåg. Pendeltåg som visserligen går att skrämma upp i betydande hastigheter, men som ska stanna titt som tätt och på så vis försvårar för höghastighetstågen.

Innan man går vidare i planerna kring de här höghastighetsbanorna vill alltså utredaren att man bestämmer sig för vilka tåg som ska rulla på banorna. Om det enbart ska vara höghastighetståg och med det skapa ett robust system där tidtabellerna verkligen kan hållas eller även köra pendeltåg och med de risker det innebär.

Vad har då detta med Västlänken att göra?

För det första vet vi att höghastighetståg inte kommer att gå via denna pendeltågstunnel. Men däremot heter det att i framtiden kommer på den nya Götalandsbanan två pendeltåg per timma att trafikera till Landvetter flygplats via Västlänken. Det är alltså samma pendeltåg som Härryda kommun kräver även ska stanna i Mölnlycke och Landvetter, men som även när de delsträckor är klara, ska stanna i Rävlanda, Bollebygd och Mölndal. Annars är dessa kommuner inte med och betalar, säger de.

Men vad skulle hända ifall Sverigeförhandlingen säger nej till pendeltåg på de nya höghastighetsbanorna?
Jo, då försvinner just det pendeltåg som man redan har räknat in ska trafikera via Västlänken till Landvetter flygplats.

Hoppsan.

Är det ens möjligt att tänka i de banor, kan man ju fråga sig. Alla har ju räknat in att i framtiden kan man ta tåget dit. Fast nu har Sverigeförhandlingen inte enbart Landvetter flygplats i sin härva att lösa. Deras uppgift i första hand är höghastighetstågsnät, inte ett pendeltåg till Landvetter flygplats. Och skulle man göra avkall på ett ställe och för en kommun kommer som ett brev på posten att andra kommuner vill ha sina undantag. Så för Landvetter flygplats skull finns därför hypotesen att lösa knuten med att Sverigeförhandlingen helt enkelt kräver av höghastighetsoperatören att stoppa vid flygplatsen och på så vis uppfylla det behovet. Observera då att detta tåg i så fall inte skulle gå genom Västlänken utan in till säckstationen som idag.

Regeringens utredare fundering om vilka tåg som verkligen ska få trafikera höghastighetsbanorna kan bli en riktig rysare för de som har lovat Västlänkens guld och gröna skogar.

/Mats

Källor:
Sverigeförhandlingen, Nyttoanalyser, 2015
SVT, ”Utredarens chockbesked: ’Vänta med Ostlänken’”, 2016
Ny Teknik, ”Bana för höghastighetståg dras om – Linköping ratas”, 2015