Västlänken handlar ju mycket om kapacitet på olika håll. Ett ämne har varit huruvida det måste byggas fyra spår vid stationerna Haga och Korsvägen. Martin Wannholt tog ju upp ämnet i sin debattartikel i GP inför valet 2014 där han flaggar upp att kostnaderna för detta inte finns med i budget. Trafikverket genom Bo Larsson har vid ett antal tillfällen meddelat att ”man förbereder för fyra spår”. I en artikel i GP 4 mars i år så uttalar han sig så här om dessa kostnader:

– Jajamensan, i de 20 miljarderna ingår att vi ska förbereda för en eventuell utbyggnad. Kommer man i framtiden fram till att man behöver bygga ut är det en nationell angelägenhet. Det har inget med Västlänken eller Västsvenska paketet att göra.

fyra spår

Hagastationen. De gröna delarna ligger i betongtråg.

På den informationsträff med Trafikverket som hölls hos Göteborgsmoderaterna den 22 april så var ämnet också uppe. De närvarande fick då det lite luddiga beskedet från Bo Larsson att man spränger pilottunnlar för att det sedan skall gå att bygga ut stationerna utan störningar och behovet av att gräva upp en gång till. Här blir det ju intressant. Stora delar av stationerna Haga och Korsvägen ligger ju i betongtråg i leran. Även om man skulle spränga pilottunnlar eller liknande i de delar som går i berg så har jag svårt att se hur man i efterhand skall kunna bygga ut till fyra spår utan att gräva upp en andra gång.

Två huvudfrågor känns alltjämt obesvarade:

  • Är det rimligt att så pass stora förberedelser som måste till går att få in i den redan ansträngda budgeten?
  • Är det tekniskt möjligt att bygga ut vid ett senare tillfälle utan att gräva upp de delar som inte går i berg?

Det finns folk som tycker att vi är dåliga på fakta (vilket ju naturligtvis beror på att de har brist på fakta i frågan…). I det här fallet så är det sannerligen inte lätt att hitta relevant fakta! Alla som kan bidra är givetvis välkomna.

/Janne