Vi kan idag förmedla ett brev som skickats till ledarredaktionen Göteborgs-Posten från en upprörd läsare.
Hejsan
Trodde att ni på ledarsidan var mer eftertänksamma än vad som framgår av dagens ledare i Göteborgs-Posten rörande Västlänken.
Ja, Centralstationen är överbelastad men det finns flera lösningar på detta problem än att bygga en tunnel genom Göteborg och en ”central” pendlingsstation till bredvid den gamla stationen. Dubbla stationer kanske passar bra, eftersom vi också kommer att ha den gamla Lisebergsstationen ett par hundra meter från den nya stationen vid Korsvägen.
Om man nu vill ha fler anslutningspunkter till kollektivtrafiken hade ni då valt Korsvägen och Haga? Korsvägen har redan nu lokaltrafiks infarkt och Haga är ett utomordentligt känsligt område där du knappt kan vända en buss. Man har inte studerat anslutningen till kollektivtrafiken i samband med valet av alternativet Västlänken. Dessutom har man inte gjort en objektiv utvärdering av alternativen. Detta måste göras. Sparade restider, co2 utsläpp påverkan, finansiell kostnad och risk m.m. måste studeras och räknas på. Den subjektiva matris man gjort till Västlänkens fördel är ett skämt.
Västsvenska paketet ett synnerligen dåligt alternativ för Göteborgarna avseende vilken kostnad vi lokalt får betala i jämförelse med vad Malmö boende och Stockholmare fått bidraga med för sina infrastrukturprojekt. Göteborgarnas bidrag är med trängselskatten ca hälften av kostnaden och mer än dubbelt så mycket som Malmö och Stockholm fick lokalt betala. Skälet är förmodligen att projektet är så olönsamt så att det prioriterats ned av regeringen.
Det är en trend att människor flyttar till storstäder vilket också kommer att bli nödvändigt för att fylla alla nya lägenheter och kontor man nu skall etablera runt Centralen och längs med Göta Älv. Vad dessa skall med Västlänken till vet jag inte. Kanske skall de pendla till Ale eller Kungsbacka? Inte förflyttar man sig inom staden med Västlänken utan det gör man med kollektivtrafiken. Pendel förresten, förutsätter inte det att det finns ett behov att pendla? Vilka skall åka från Kungsbacka till Ale? Tågen kommer att gå tomma halva vägsträckan. Pendling fungerar mellan Malmö och Köpenhamn.
Vilka nya företag som skall etablera sig i regionen som ett resultat av Västlänken är en gåta. Tunneln i sig ger inga nya företag utan jag antar att man menar tidsbesparing. Om det är det som genererar nya jobb så bör vi se till att åstadkomma just det. Det gör vi inte med Västlänken.
De som vill förflytta sig till de stora arbetsplatserna i Göteborg som Astra, Chalmers, Sahlgrenska, SKF, Volvo etc. effektivt kommer att uppskatta att investera i något som åstadkommer just det. Det gör inte Västlänken.
Jag skulle också vara tacksam för om ni bidrog till att sluta att blanda ihop Västsvenska paketet med Västlänken. Opinionen är emot Västlänken och trängselskatten inte hela Västsvenska paketet.
Slutligen vore det önskvärt att journalister och politiker i Göteborg kunde vara lika vidsynta som de i Stockholm. Tredje spåret i Stockholm som t.o.m. började byggas stoppades och avslutades av den tillsatta Ytspårsutredningen och istället blev det Citybanan. Denna stoppades av den borgerliga majoriteten innan det bestämdes att den skulle byggas. Slussprojektet har också stoppats för att fundera igenom och säkerställa att man hittar bästa lösningen. Varför gör man då så. Därför att det är viktigt at det blir rätt med tanke på de tidskrävande, kostsamma och riskfyllda investeringarna.
I Göteborg är det tydligen omöjligt. Vad är det som är så fasansfullt med att avbryta projekteringen av Västlänken, säkerställa dess fördelar, jämföra med andra alternativ och sedan fundera kring finansieringen?
Dagens ledare är ett riktigt lågvattenmärke. Att fullständigt okritiskt förmedla makthavares åsikter trodde jag inte var förenligt med god västerländsk journalistik.
En ursäkt vore på sin plats.
Med förhoppning om bättring
Thomas Hedberg
