Så kom den då, bekräftelsen på det vi känt: En majoritet av göteborgarna är emot Västlänken enligt SOM-institutets attitydundersökning. Theo Papaioannou gör den enkla analysen att detta beror på att folk nu fått mer fakta om projekten. Men Johan Nyhus skyller på den pågående ”motkampanjen”, att de inte ”är framme i alla detaljer” samt att man ”borde varit bättre på att förklara syftet”.
Jahapp, då har vi bara att se fram emot ännu fler informatörer, ännu fler miljoner till ”information” och fler pedagogiska reklamfilmer.
http://www.gp.se/nyheter/
Även GT tog upp nyheten och intervjuar Martin Wannholt som inte är ett dugg överraskad, mer än över det faktum att det fortfarande är 30 procent som är positiva, vilket han förklarar med ren kunskapsbrist.
Johan Nyhus däremot ”känner sig trygg med de fakta vi har från Trafikverket.
http://www.expressen.se/
Naturligtvis måste denna förfärliga nyhet viftas bort med att det är mest äldre som är emot Västlänken:
http://www.gp.se/nyheter/
Vad GP emellertid har missat är att trenden är mer sluttande för de unga som för de äldre. Jag har tittat på förändringen av balansmåttet, d v s skillnaden mellan andelen positiva och negativa till Västlänken mellan undersökningarna 2012 och 2014 och få då fram följande:
16–29 år Från + 31 till +13 = – 18
30–49 år Från + 31 till +12 = -19
50–64 år Från + 22 till + 1 = -21
65–85 år Från +/- 0 till – 9 = – 9
Därmed kan vi konstatera att Västlänken tappar fortare i popularitet hos de yngre än de äldre.
Att de yngre hajar långsammare än de äldre är inget unikt för Västlänken. Jag var på Summerburst i år. Det var 13 grader, blåste istappar och regnet hängde i luften. Var det då kidsen eller de äldre som tyckte att platåsandaletter, korta kjolar respektive shorts och t-shirt var en lämplig outfit? Tror ni de äldre klädde sig som de yngre dag 2 eller tvärtom?
När jag själv var 18 tyckte jag att frisör var mitt framtidsyrke. Dålig idé – jag kan inte slå in en julklapp utan att klippa mig i handen.
En bekant till mig är 28 år och bor i Älvängen. Han trodde Västlänken var samma sak som Alependeln och fattade inte varför folk tittade konstigt på honom när han sa att han ”skulle ta Västlänken hem”. Klart man inte fattar varför gamlingarna vill stoppa något som redan finns och fungerar jättebra.
Vidare är det främst i kategorin 16-29-åringar man hittar de som skulle ge sin högerarm för att bli antagna till Paradise Hotel, som bränner hela matkontot på ögonfransförlängning eller som tycker att det är en bra idé att kasta gatsten på polisen. Det kanske är tur trots allt att vi över 35 fortfarande har rösträtt.
GTs Sofia Dahlström är orolig för det växande missnöjet med Västlänken och ställer frågan vem som synar projektet när alla inblandande är så angelägna om att visa upp dess positiva effekter. Hon konstaterar också att ”om invändningar viftas bort med att information inte nått fram och skeptiker kategoriseras som bakåtsträvare har vi ju ett demokratiskt problem”. Så länge de etablerade partierna inte tar i frågan lämnar de walkover till Facebookgrupper och debattartiklar avslutar hon.
Ja – eller så kunde media kanske ta itu med frågan genom att låta journalister göra grävarbetet istället för att överlåta det till Facebookgrupper och författare av debattartiklar?
http://www.expressen.se/
Den gode Mats Lövgren har överträffat sig själv i grävexcesser mitt i sommarstiltjen och pepprat oss med tummetottokerier och västlänkschocker. Här är några godbitar för er som missat dem.
Götatunneln ska inte alls stängas av en gång om Västlänken byggs. Utan två. Detta på grund av att Västlänken skalperar Götatunneln när den passerar över den under Kungsgatan. Även här måste taket i Götatunneln sprängas upp och förstärkas.
http://
Detta fick Jan Sylvan att fundera på vad det har för konsekvenser ovan mark på Kungsgatan. Och ja – det är nog ingen bra idé att leda om trafiken från Götatunneln den vägen…
http://
Just när man började fundera på om hela Västlänken egentligen är en gigantisk konspiration för att stoppa all biltrafik för evigt framkommer att så väl är det inte (då hade det ju åtminstone funnits något syfte) utan även järnvägstrafiken drabbas svårt:
http://
Och som inte störningar i persontrafiken vore nog drabbas godstrafiken lika illa. Undrar om de 1225 extra lastbilarna per dygn är inräknade i miljökonsekvensbeskrivning
http://
Syftet med Västlänken sägs ju vara att minska trängseln på våra vägar. Och den finansieras med trängselskatt som inte minskat trängseln ett dugg. Nu framkommer att Göteborg är Sveriges tredje minst biltäta kommun. Det är kanske därför så få kan ställa bilen för att välja Västlänken istället?
http://
Göteborgs Stad har frågat de anställda vad de anser om Västlänken. Färre än hälften anser att den gör Göteborgs till en mer attraktiv stad och färre än var femte ser Västlänken som ett miljöprojekt. – Nej, man kan tänka sig att den inte är så bra för arbetsmiljön i kommunen…
http://
Tydligen föll inte svaren kommunledningen i smaken, för nu ska de anställda bearbetas så att de kan bli ambassadörer för Västlänken. Det räcker alltså inte med de 149 informatörerna utan man måste ta till samtliga 40-50.000 anställda för att informera om ”fördelarna”.
De kommunanställda ska förses med regelbunden information via e-post. Då passar det ju bra att skicka med en länk till veckosammanfattningarna från Stoppa Västlänken Nu, eller..?
http://
Nähä, Götatunneln skulle inte alls stängas av två gånger. Utan fyra. Trafikverket råkade placera Götatunnelns styrenhet precis där schaktet ska grävas vid Lilla Bommen. Hela driften av Götatunneln sköts härifrån och nu ska hela rasket rivas, tekniken ledas någon annanstans och sedan tillbaka efter att Västlänken någon gång eventuellt blir klar. Ooops.
http://
Vi har ju fått lära oss att ett av syftena med Station Haga är förbättrad kommunikation med Lindholmen via Älvsnabben från Rosenlund. Det är bara det att färjan inte kommer gå därifrån när resecentret vid Stenpiren är klart. Och plötsligt är det enklare att ta sig till Lindholmen från Centralstationen. Igen.
http://
Den verkliga anledningen till att Västlänken måste dras under Örgryte och genom Liseberg istället för under Örgrytevägen är nu avslöjad. Den som ändå hade varit en fluga på Bo Larssons skrivbordslampa när han fick denna upptäckt serverad… *hoho*
http://
Mot bakgrund av vad vi nu vet om hur Liseberg drabbas blir det extra skojigt att läsa Bo Larssons löfte till Liseberg i denna artikel från 2013. Vem Bo Larsson är? Det är han som är tvärsäker på att budgeten håller, ni vet…
http://www.gp.se/nyheter/
Och Johan Nyhus, han är alltjämt trygg med informationen från Trafikverket.
—
Med detta tillönskar jag alla västlänksmotståndare en särdeles skön semester. Det har vi alla förtjänat efter en god insats det senaste året.
Den som tror att debatten stannat av har tvärfel, den har bara semester. Och tillströmningen av nya medlemmar är hög trots nyhetstorkan.
Till hösten tar vi alla ny sats, gräver och informerar och ser sedan fram emot SOM-institutets nästa attitydundersökning. Det är det nog inte alla som gör.