hänt_i_veckanVeckans sammanfattning blir låång, då det varit en händelserik vecka.

På debattfronten inleddes veckan med att Mikael Bigert pekade på skillnader i investeringsvilja mellan den regionala tågtrafiken (Västlänken)  och den lokala (spårvägsnätet) http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2615521-helhetssyn-kravs-for-battre-kollektivtrafik

Martin Wannholt och Theo Papaioannou (Samverkande Göteborgare) gick ut och anklagade de rödgröna och alliansen för att underblåsa Göteborgsandan genom sin negativa särbehandling av Wannholt i Kommunstyrelsen, underförstått ”demokratin offras på Västlänkens altare”. De kommer pröva hanteringen juridiskt. Fortsättning lär följa. http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2619501-alliansen-och-de-rodgrona-spar-pa-goteborgsandan

Samtidigt gick Trafikverkets projektchef, Bo Larsson, ut och bedyrade att ”allt tyder på att budget kommer hålla” samt att han känner ”respekt men inte oro” för de tekniska frågeställningarna. Lite snömos till godnattstunden, alltså:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2620508-vi-kanner-respekt-men-ingen-oro

Igår replikerade Hans Cedermark på förra veckans ”vi behöver Västsvenska Paketet”-ramsa från Leif Blomqvist med denna kärnfulla sågning av Västlänken. Cedermark har fått med alla viktiga argument mot Västlänken på relativt lite text.  Rekommenderar alla att läsa och dela! http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2623027-ett-politiskt-projekt-utan-sund-trafikplanering

Även utanför debattvärlden har det varit händelserikt. I onsdags kom rapporten om alternativ till trängselskatten som finansiering av Västsvenska Paketet. Mot bland annat bakgrund av 2013 års reducering av biltrafiken kom utredaren, en känd TS- och VL-förespråkare, fram till att det inte finns några alternativ.

http://www.gp.se/motor/1.2622001-det-ar-trangselskatt-som-galler-quot-finns-inga-alternativ-quot-

Rapporten presenterades snyggt och prydligt två dagar före Trafikkontorets årsrapport med 2014 års siffror. Icke förvånande visar de att trafiken är tillbaka på samma nivå som före trängselskatten http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2623215-bilpendlingen-till-goteborg-okar

På ledarsidan yvades GP över den ”grundliga” utredningen: http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2620850-fa-alternativ-till-trangselskatten medan GT gör en något mer klarsynt bedömning:  http://www.expressen.se/gt/kronikorer/frida-boisen/rapporten-ar-ett-undermaligt-hafsjobb/

Från politikerhåll är reaktionerna också milt sagt blandade. Den nya taktiken från KS-partierna verkar vara ”Västlänken är icke förhandlingsbar”. Annelie Hulthén betraktar diskussionen som avslutad. http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2620755-hulthen-inget-alternativ-plocka-bort-vastlanken   Det gör inte Martin Wannholt:  http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2620518-wannholt-utredningen-ar-ofullstandig

Nu börjar också en något mer objektiv ton att märkas på GPs nyhetsredaktion, stick i stäv med kollegorna på ledarredaktionen. Gunilla Grahn-Hinnfors gör följande analys: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2620887-analys-fortroendeklyftan-vaxer-i-goteborg

Ute på fältet har kampanjandet dragit igång på allvar. Trafikverket har i veckan haft en stor utställning på Frölunda Torg, med utdelning av diverse broschyrer om stadens nya ”pulsåder” Några av våra tappraste medlemmar begärde tillstånd och parkerade sig med ett bord alldeles intill för att anlägga moteld, tydligen till vissas förtret… 😉

Avslutningsvis finns Stoppa Västlänken NU även på Twitter. Även detta troligen till somligas förtret 🙂