hänt i veckanÄnnu en svettigt händelserik och spännande vecka. Håll i er, för här kommer den längsta veckosammanfattningen hittills!

Redan till frukost på måndagsmorgonen var det nog fler än jag som började leta efter något kallt att badda pannan med efter en första genomläsning av detta märkliga alster. Det är undertecknat Anders Högström, före detta aktiv folkpartist i Lilla Edet och en av de mest högröstade Västlänksförespråkarna.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2636153-utsiktslost-forsoka-stoppa-vastlanken

En närmare analys av dessa brösttoner visar att de generellt är gripna ur luften och således endast ett tydligt tecken på desperation från Ja-sidan. Dessutom är tonen så arrogant att artikeln säkerligen genererat flera hundra extra deltagare till manifestationen nu på lördag.  Vi tackar därför herr Högström för hans bidrag till vår verksamhet.

På eftermiddagen var det chatt med Högström i GP. Många av våra medlemmar gav svar på tal och ett antal kända Ja-propagandister var rejält sura över att de inte fick lika mycket utrymme som vanligt J.

På tisdagen gick GP ut i försvar av Västlänken i denna lama och motsägelsefulla ledare. Texten radar i realiteten upp en massa argument emot Västlänken, men leder ändå fram till att ”Västlänken är en nyckelinvestering för den växande Göteborgsregionen”. Troligen vet inte ledarredaktionen längre vad man tycker och varför.

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2639435-snabbt-vaxande-goteborgsregion

En av de ”gamla griniga gubbarna” på GP, Ulf Nyström förklarar här varför trafiken ökar trots trängselskatt. Debatten som följer leder förstås in diskussionen på Västlänken. Här har äntligen flera av våra medlemmar och andra gått in och debatterat. I detta forum, liksom GP-chatten har tidigare det halvdussin väldigt aktiva Västlänken-förespråkare fått breda ut sig nästan oemotsagda de senaste åren. Det är lätt att tro att ja-sidan är större om man enbart följer dessa forum. Det är mycket bra att vi nu är fler som ger motstånd där alla kan läsa.

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2015/02/26/mer-biltrafik-trots-hogre-skatt/

På onsdagen ställdes frågorna om trängselskatten och Västlänken på sin spets, när Samverkande Göteborgare lämnade in en motion om att följa folkomröstningsresultatet, med en plan för hur intäktsbortfallet skulle hanteras genom en omförhandling av Västsvenska Paketet (VSP). Helt enkelt så här; motionen finns på sid 2 och 3 i bildspelet:

http://www.expressen.se/gt/politisk-uppmaning-folj-folkomrostningen/

Johan Nyhus är jätteupprörd och Ulf Kamne tycker att frågan ställs vid fel tidpunkt:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2640074-vagvalet-motionerar-om-vastlank-stopp

På torsdagen var det möte i Kommunfullmäktige med informationsstund om VSP. Artikeln berättar om de katastrofala följderna av ”om Västsvenska Paketet stoppas” (man envisas fortfarande med att sätta likhetstecken mellan Västlänken och VSP), men nämner inget om kritiska frågor från Martin Wannholt, VV och SD utan lyfter fram att de flesta frågor från politikerna var ”välvilligt ställda”. GPs Gunilla Grahn-Hinnfors som tidigare varit hyfsat neutral i sin redaktionella text, verkar alltså ha fått nya direktiv.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2641868-forbifartsstoppet-ett-skrackexempel-

Medlemmar som följde mötet vittnar bedrövat om välregisserad propagandateater, fullkryssade floskelbingokuponger och sektstämning.

På fredagen fick Anders Högström svar på tal av Hans Cedermark, Gårdagruppen, som upplyser Högström om hur saker och ting egentligen ligger till. Missa inte sista meningen!

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2641653-allt-talar-emot-att-vastlanken-byggs

Lördag morgon gav bästa möjliga inledning på helgen med några sanningens ord från Martin Wannholt. Han beskriver varför fördyringarna mörkas och berättar att Samverkande Göteborgare nu kommer kräva en oberoende granskningskommission.

Artikeln är dock inte bara rolig läsning och en duktig käftsmäll på Ja-sidan. Den är tyvärr också en hästspark i solar plexus på alla som tror på demokrati, öppenhet och att icke vinstdrivande offentliga instanser ska agera för medborgarnas bästa med beslut baserade på fakta.

Jag vill återigen uppmana alla att verkligen läsa, sätta sig in i och sprida innehållet i denna artikel. Det blir nu uppenbart varför Wannholt motarbetas in absurdum i Kommunstyrelsen.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2642807-sju-miljarder-skal-att-saga-nej-till-vastlanken

Denna gång gick ja-sidan till motattack redan efter ett par timmar, naturligtvis på bästa nyhetsplats. Ransgård, Nyhus och merparten av Kommunstyrelsen har ingen aaaning om vad Wannholt surrar om. Ransgård sitter själv med i styrgruppen för VSP men påstår felaktigt att kostnader för ledningsomläggningar (uppskattade till cirka 1 MdSEK) bekostas av ledningsägarna.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2643215-politiker-fragande-till-wannholts-utspel

Just när man trodde det var färdigvästlänkat för veckan, publicerade Västlänkssektens mesta knähundsapostel, GP, denna jubelsång på ledarplats. Texten är som hämtad ur någon av propagandabroschyrerna från Göteborgs Stad, utöver att den innehåller ett antal medvetna eller omedvetna sammanblandningar, samt påhopp på Wannholt som verkar vara tagna direkt ur ja-sidans twitterflöde. Det är heller ingen hejd på vad Västlänken gör för nytta. Nu väntar vi bara på att få läsa att Västlänken är lösningen på Palestinakonflikten också…

GP idiotförklarar vidare sina läsare genom att bland annat helt okritiskt trumma vidare Hampus Magnussons ledande fråga i KF om kostnaden för att stoppa Marieholmstunneln, som om det vore en naturlig följd av att stoppa Västlänken.

Jag utnämner därför härmed denna ledare till GPs sämst underbyggda, sämst skrivna och mest Pravda-artade hittills, i svår konkurrens med tidigare lågvattenmärken

http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.2643518-darfor-behovs-vastlanken

På nyhetsplats samma dag kan vi läsa om att göteborgarna är eniga om att spårvagnstrafiken genom centrum är alldeles för långsam. På något sätt lyckas ändå artikeln vrida detta till Västlänkens fördel, utan att ställa frågan hur vi ska förbättra spårvagnstrafiken före år 2035 och belysa det självklara faktum att det är Västlänken som hindrar all spårvägsutveckling i centrum fram till dess.

http://www.gp.se/nyheter/lyftgoteborg/1.2641595-sparvagnen-ar-varsta-tidstjuven

VIKTIGAST:

Nu är det sex dagar kvar till manifestationen. Glöm inte att den inte bara handlar om Västlänken och trängselskatten utan också om bevarandet (eller ska vi säga återskapandet?) av demokratin i vår stad.  Efter Wannholts artikel och bemötandet av den känns det sistnämnda alltmer akut.

Om du har minsta möjlighet så gå med på lördag och ta med så många du kan. Klä er varmt och bered er på en minnesvärd upplevelse! Själv är jag till min stora förtret bortrest i helgen men har peppat upp flera andra att gå, informerat om manifestationen och satt upp lappar om den.  DET kan ALLA göra!  Bara 3-4 lappar per medlem betyder 10.000 meddelanden. Om så bara tio personer ser varje lapp når vi 100.000 göteborgare!

Eventet finns här att dela och bjuda in till:

https://www.facebook.com/events/664637936982982

Pressrelease om manifestationen finns här och har skickats till ett flertal media. GP kommer säkert slå upp nyheten stort på förstasidan. Eller inte…

Pressrelease, Tiotusen demonstrerade för demokrati i Göteborg 7/3

Bra platser för flygblad är affischpelare, på parkeringsautomater eller vid infarter till parkeringar, på anslagstavlan på jobbet eller i mataffären: Flygblad finns här:

http://www.folkinitiativet.se/flygblad-att-skriva-ut/

Nästa söndag hoppas jag få skriva i veckans sammanfattning att antalet demonstranter blev över 10.000 och jag kan garantera att jag kommer ha näsan i mobilen på lördag eftermiddag!