Hänt i veckan vecka 37 - Länsstyrelsen och riksintresseDå var säsongen igång.

Csaba Bene-Perlenberg vikarierade tidigare på GPs ledarredaktion men är nu stationerad på GT. Perlenberg brukar vara ganska resonerande och analytisk i sina texter, men när västlänks- eller trängselskattemotståndet ska belysas är han inte lika sansad. Västlänksmotståndet antas bara bottna i motstånd mot trängselskatten. Här åker motorsågen fram, tillsammans med rent hån, förenklingar och guilt-by-association.

Tydligen är det Sverigedemokraterna han egentligen vill åt, men eftersom Vägvalet och alla andra 57 procent av göteborgarna är eniga med dem i just dessa två frågor, gör det (underförstått) oss alla till rasister.

Nej du, Csaba – bättre kan du.  Det är för övrigt lustigt att GT som nyligen sagt sig vilja ta nya grepp för att granska makten, nu tar till gamla grepp för att springa dess ärenden på ledarplats.

http://www.expressen.se/gt/ledare/csaba-bene-perlenberg/ledare-sd-anvander-miljopolitik-som-ursakt/

GP rapporterar från kommunfullmäktigemötet i torsdags, där både trängselskatten och Västlänken var på tapeten. Reportern Gunilla Grahn-Hinnfors försitter inga tillfällen att förminska de politiker som är kritiska. Nyhus säger att ”demokratiska beslut är fattade”. Wannholt svarar att ”du har bara stöd i ditt parti, jag har stöd av Göteborg. Tunneln kommer inte att byggas”.

Även Gunilla G-H drar underförstått SD-kortet och antar en hånfull ton mot de KF-ledamöter som tar upp Västlänken. Lika tröttsamt som fantasilöst. Dessutom uppenbarligen kontraproduktivt, eftersom medborgarnas västlänksmotstånd ökar trots Gunillas och hennes kollegors härskartekniker.

Debatten om Västlänk och trängselskatt börjar runt klockan 9.40. Missa inte Martin Wannholts passning till Johan Nyhus kl 10.01. En karamell!

http://live.gp.se/Event/Kommunfullmaktige_10_september?Page=1

Johan Nyhus som i KF-debatten (ovanstånde länk) anser att Västlänken är ett demokratiskt beslut, bör göra sin hemläxa bättre. Han kan börja med att läsa Mats Lövgrens historiebeskrivning över Västlänkens tillkomst:

http://stoppavastlanken.nu/2015/09/10/politikerna-upprepar-att-besluten-ar-tagna-men-hur-gick-det-till/

***

Mats Lövgren beskriver hur Trafikverket agerar både försvarare, åklagare och domare när det gäller handläggandet av yttrandena över Järnvägsplanen.  Allmänbildande läsning för naiva medborgare.

http://stoppavastlanken.nu/2015/09/13/var-gar-gransen-for-en-bananrepublik/

Kanske har man insett att streckteckningar av bollkastande barn inte räckte för att sälja in Västlänken, så nu tar man till lite mer behjärtansvärda grepp. Trafikverket och Göteborgs Stad ska ta socialt ansvar genom att skapa arbetstillfällen för långtidsarbetslösa och personer med funktionsnedsättningar under Västlänksbygget:

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vastra-Gotaland/Vastlanken—smidigare-pendling-och-effektivare-trafik/Nyheter/2015/2015-08/stort-grepp-kring-sociala-hansyn/

Halledudane. Jag har så mycket att säga om detta så jag knappt vet vad jag ska börja…

För det första kanske man skulle värna de arbetstillfällen som kommer försvinna hos näringsidkare runt schakten under den långa byggtiden. Hur många små butiks- och caféägare kommer få se sitt livsverk förgöras av många års damm, buller och svårtillgänglighet orsakat av ett helt onyttigt prestigeprojekt?

Omtanken om funktionsnedsatta skorrar genomfalskt när man samtidigt kohandlar om deras säkerhet genom att slopa genomgående räddningstunnel.

För det tredje kanske man skulle vara ärlig och säga att man behöver använda personal med lönebidrag för att budgeten ska hålla.

Och för det fjärde har vi redan fattat att det var en nyinflyttad praktikant från Långtbortistan som ritade Västlänkens bansträckning. Vilket egentligen var en olyckshändelse eftersom hen i själva verket försökte lära sig det latinska alfabetet och just hade kommit till bokstaven D…

Till sist vill jag påminna om att den absoluta merparten av anläggningsarbetena i Västlänken kommer att utföras av icke-svenska företag, vilket Mats Lövgren bevisat ett par gånger, bland annat här:

http://stoppavastlanken.nu/2015/03/11/vastlanken-skapar-arbetstillfallen-men-for-vem/

Veckans mytdödare:

Riksintresse. Varför är det viktigt? Jo, därför att Länsstyrelsen häromveckan tillstyrkte Järnvägsplanen på grundval av Västlänken som ett riksintresse ställt mot riksintresset Göteborgs innerstad med dess parker och kulturmiljö. Utan riksintressestatus för projektet skulle Länsstyrelsen troligen inte tillstyrkt.

Vad är då definitionen på riksintresse och på vilka grunder har Västlänken utsetts till riksintresse? Mats Lövgren begärde ut underlagen för beslutet och si – det fanns inga! Det finns riktlinjer för hur riksintressen bestäms, men den processen verkar av allt att döma inte Västlänken ha genomgått. Och Länsstyrelsen har helt enkelt bara förutsatt att Västlänken är ett riksintresse. Vilket härmed kan konstateras är en myt.

”Västlänken är ett riksintresse” är alltså ännu en myt; ett löst påstående i samma anda som ”Västlänken skapar regionförstoring”, ”Västlänken frigör mark för fler bostäder” eller ”Västlänken minskar trängseln i Brunnsparken”, påståenden som riksdag, regering, Länsstyrelsen och Göteborgs Stad samfällt betraktar som absoluta sanningar, fast ingen lyckats bevisa något av dem.

Tänk om läkarvetenskapen skulle hantera fakta på motsvarande sätt och ordinera efter antaganden om att ”maskrosor botar cancer” eller ”fläskkotletter förebygger benskörhet”. Jag blir nervös.

http://stoppavastlanken.nu/2015/09/13/%EF%BB%BF%EF%BB%BFhur-var-det-nu-ar-vastlanken-ett-riksintresse-eller-inte/

Mikael Bigert slänger idag söndag in en ny brandfackla på GP Debatt. Bigert är också inne på riksintresseaspekten. Han ifrågasätter om en station i Haga verkligen kan anses som riksintresse när det är spårkapacitet förbi Göteborg som är avgörande och den kan lösas på sätt som inte gör brutala ingrepp i kulturmiljön.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2830071-rasera-inte-vara-bastioner

Här sätter Bigert fingret på problemet som skulle lösas från början; spårkapaciteten runt Gårdatunneln och vid infarten till Göteborg C. Vettigaste lösningen på detta anses alltså vara en tågstation under just Hagakyrkan. Aldrig har uttrycket ”gå över ån efter vatten” känts mer aktuellt.

/Carina