Länsstyrelsen börjar i frågan om Västlänken agera som en länsstyrelse. Det välkomnar vi!
Få brukar känna till länsstyrelsens roll och många blandar ihop dem med landsting. Ett landsting är en slags kommunal sammanslagning för samverkan i regionala frågor. En länsstyrelse kan generellt beskrivas som regeringens och riksdagens förlängda arm ute i landet med uppgift att se till att de fastslagna målen nås, något som bland annat görs genom tillsyn så saker och ting går rätt till.
Och just i frågan om Västlänken överraskades många när länsstyrelsen i Västra Götalands län tämligen mjäkigt i augusti accepterade järnvägsplanen. Det blev ett godkännande trots att järnvägsplanen hade en hel del att önska utifrån länsstyrelsens tidigare uppställda villkor. Kritiken mot länsstyrelsen var stor och politiska företrädare gick till och med ut i debattartiklar och menade på att de borde anmälas till Justitieombudsmannen för bristande arbete.
I samband med att Trafikverket lämnade in sin ansökan till Mark- och Miljödomstolen (MMD) överlämnade de även ett yttrande från länsstyrelsen, daterad 1 februari 2016. Nu är länsstyrelsen alla tidigare lovord om Västlänkens förträfflighet som bortblåsta. Det enda som egentligen berättas till Västlänkens fördel är att den avlastar Centralen och på så vis totalt ökar kapaciteten i hela Västra Götalands tågsystem. Fast det vet vi är inget unik för Västlänken utan det finns andra lösningar som klarar. Länsstyrelsen skriver ingenting om hur bra exempelvis det är med fler stationer i Haga och Korsvägen. Att utelämna information kan som bekant vara lika intressant som läsa den som finns med. Som exempelvis att länsstyrelsen är noga med att betona att Västlänken och Olskroken planskildhet är två separata järnvägsprojekt och inte som många Västlänkskramare vill framhäva, ett gemensamt projekt.
Länsstyrelsens yttrande har kommit fram till ett beslut i hur de ser på Västlänksprojektet. De skriver: ”att planerad verksamhet kan antas medföra betydande miljöpåverkan”. Orsaken till sin kritik menar länsstyrelsen är att Trafikverket inte kan redogöra tillräckligt detaljerat på ett flertal områden vilken omfattning projektet kommer att påverka miljön. De kräver i praktiken att Trafikverket måste komplettera sin ansökan till MMD med mer dokumentation än vad de hittills har tagit fram. Helt enkelt ta bort de floskler som vi så ofta här redovisar, men även rent konkret visa hur de ska göra och inte enbart skjuta saker och ting på framtid med ett slags ”det löser vi då”, som exempelvis var de ska göra av alla överskottsmassor.
Man kan tolka länsstyrelsens yttrande som att Trafikverket inte är mogen för MMD. Trots det har Trafikverket ändå valt att skicka in sin ansökan. Vad det innebär återstår att se. Men det var väldigt intressant att konstatera att länsstyrelsen i Västra Götaland nu äntligen i frågan om Västlänken har börjat agera som en länsstyrelse. Det ska vi alla vara tacksamma för.
/Mats
Länk till länsstyrelsens yttrande