Som bekant gav Länsstyrelsen Järnvägsplanen bakläxa. I sitt remissutlåtande skrev de bland annat att Göteborgs stads gamla kulturmiljöer riskerade påtaglig skada och att Trafikverket i sin Järnvägsplan inte redovisat tillräckligt hur detta ska minimeras. De hade många synpunkter på bristerna i beskrivna säkerhets-lösningar för exempelvis brand i tunneln. Oro finns från Länsstyrelsen vad det gäller nedsmutsning av vattnet, luften och växtligheten. Därtill menar de på att Trafikverket inte på ett tillfredsställande sätt hanterat bullerfrågan för både byggtiden och vid drift. Listan är lång och längre än vad jag skrivit här.
Trafikverket gav strax före semestrarna Länsstyrelsen kompletterande uppgifter. De skulle gåtts igenom och ett beslut att från Länsstyrelsen tillåta byggandet skulle ha kommit förra veckan. Så blev det inte. Av oklara anledningar uppsköts beslutet och kommer i stället tas i mitten av denna.
Hur beslutet kommer att se ut?
Allt annat än ett godkännande vore en överraskning. Dock är Länsstyrelsens kritik riktigt svidande, vilket Joakim Rosdahl så förtjänstfullt beskrev i sitt blogginlägg från mitten av mars. Jag skulle inte bli förvånad ifall det blir någon slags kompromiss, att Trafikverket tillåts fortsätta projekteringen, men att de är tvingade att göra en del justeringar. Det brukar ju sluta så. Intressant är i alla fall att Länsstyrelsen inte har lagt sig platt utan är väldigt saklig i sin kritik. Något som även vi inom Stoppa Västlänken Nu strävar efter, jämfört med de Västlänkspositiva röster som hårdnackat fortsätter med floskler och faktafrämmande åsikter.
Länk till Joakims blogginlägg där även Länsstyrelsens remissvar finns att läsa i sin helhet
/Mats