
I diagrammet syns även andra ifrågasatta projekt (se gröna markeringar). Förbifart Stockholm har trots fördyringarna ökat något i popularitet och hamnar i fältet Välkänt/Omtyckt tillsammans med flera större järnvägsprojekt. Två andra riktigt dyra järnvägsprojekt; Ostlänken och Göteborg-Borås hamnar i mitten av hela diagrammet. Endast Varbergstunneln kommer i närheten av Västlänken men ökade i popularitet i senaste mätningen.
Den sista mätningen för Västlänken är alltså från 2024 när det rådde relativt lugn runt projektet. Efter den senaste veckans rabalder när huvudentreprenör nummer två kastades ut av Trafikverket och kostnadsprognosen åter skruvades upp, nu till 56,8 miljarder kronor[2], så är frågan om populariteten ökar till nästa mätning…
Är det då projekt Västlänken som publicerat dessa uppgifter? Nej. Sedan attitydmätningen 2015 – den som konstaterade att ”de negativa är mest pålästa” – har Trafikverket inte publicerat någon mer attitydundersökning om Västlänken.
Istället är det projektet Trollhätte kanal som jämför sina mediokra resultat med andra projekt. Och i jämförelse med Västlänken framstår ju nästan vilket annat projekt som helst som rena publikfrieriet.
/Carina
Källa: Diagrammet finns på s 16 i detta dokument:
Se även länk till Trafikverkets webbplats nedan.
[1] https://www.trafikverket.se/contentassets/3255b80f206c46598541b7910a0b5432/attitydundersokning-trollhattan-2024.pdf
[2] https://www.dn.se/ekonomi/vastlanken-kan-kosta-56-miljarder-vi-ar-rent-ut-sagt-forbannade/