ful fisk

En ful fisk?

Här i vårt forum, och sannerligen av mig i mina analyser, kan det kanske framkomma att Trafikverket driver igenom Västlänken på eget bevåg och gör detta som ett slags straff mot göteborgarna.

Så är det inte.

Tvärtom har myndigheten motarbetat själva tunneln från start. Fast då hette de Banverket. Trafikverket bidde man 1 april 2010 (nej, det var inget aprilskämt) när flera myndigheter slogs samman.

Ni som varit med i gruppen länge känner till att idén om Västlänken härstammar från 1987 när dåvarande ordföranden för Göteborgs Spårvägar och centerpartistiska riksdagsledamoten Rune Thorén på en pappersskiss inför en journalist visade sin vision om en tunnel. ”Omöjligt”, sade då SJ:s chefsgeolog om tankebanorna. Men det tände till hos vår kommuns sossar, som köpte en konsultrapport om hur en sådan dragning skulle se ut. Sedan pågick det i tio år i den politiska kulissen innan det år 1999 togs beslut vid Göteborgsregionens kommuner att det skulle byggas en tunnel. (Läs gärna Mikael Bigerts krönika om Västlänkens historia)

Först då fick Banverket i uppgift att börja titta på detta. Två år senare, 2001, kom en idéskiss och där var man väldigt tveksam. Fast från politiskt håll ångade det på och det blev en Järnvägsutredning 2006. Där hade Banverket klämt in ett alternativ i stället för en tunnel, en som löste alla kapacitetsproblem och det till ett betydligt lägre pris. Fast den föll inte politikerna i god jord – det var ju en tunnel som de hade beställt. Banverket hade ändå gjort sitt för att ta fram ett alternativ. SIKA – det som idag heter Trafikanalys, Trafa – hade dessutom i sitt remissutlåtande helt dömt ut tankarna på en tunnel.

Politikerna höll varken med Banverket eller SIKA. De ville ha en tunnel.

Och där står vi idag.

Trafikverket kokar soppa på en spik. Gör sitt yttersta för att få ihop det. Förutom det tekniska att bygga i Göteborgs känsliga mark och kulturhistoria så handlar det samtidigt om att få ihop budgeten. När politikerna skrev under att bygga tunneln var kostnaden beräknad till 16 miljarder kronor, men bara fyra månader senare när nästa kontrakt skulle skrivas insågs att de behövde justera prislappen, med nätta fyra miljarder till dagens 20 miljarder kronor (i 2009-års prisnivå).
Det är en budget vi alla vet inte kommer att hålla. Trots idoga försäkringar från politikerna. Men framförallt från Trafikverket.

För detta är deras roll nu. Att stå för det som politikerna har lovat. Trots att man inte vill och tror på det som politikerna nu heller inte verkar vilja och tro på.

Hade politikerna beslutat att Trafikverket på Ramberget skulle bygga en avfyringsramp för månfärder skulle Trafikverket ta fram en lösning för det med. Hur korkat det än må låta vara. För det är ju deras uppgift. Med bullerskydd mot Kvilletorget och allt. Politikerna har ju bestämt.

Nej, Trafikverket är inga fula fiskar. De tvingas bara klä skott för dåliga politiska beslut. Och tyvärr är det så att så länge politikerna inte verkar förstå vad de beslutar om kommer vi att skjuta hål i Trafikverkets rustning mer och mer. Jag är därför den förste att beklaga. För jag vet att Trafikverket är en bra myndighet, men har med Västlänken fått en uppgift som enbart kan svärta ner deras namn.

/Mats