Johan TrouvéHär kommer innehållet från gårdagens chat med Johan Trouvé, VD på Västsvenska Handelskammaren.

Målsättningen är att vi skall återkomma ett par gånger per månad med chatten, och att vi skall kunna presentera spännande gäster varje gång.


stoppa_VL: Då är det dags att hälsa kvällen gäst Johan Trouvé välkommen!

 

Apr 28 2015, 6:00 PM

Johan Trouvé: Tack så mycket! Hej alla ni som trotsar solskenet. Jag ska försöka besvara så många frågor som möjligt!

 

 

Apr 28 2015, 6:01 PM

Owe Sterner: Hur ser Lisebergs ledning på att hela entrén ev kan vara heltb uppgrävd jubileumsåret 2021?

Apr 28 2015, 6:01 PM

Johan Trouvé: Hej Owe!
Det är ju en fråga att ställa till Liseberg och Andreas Andersen. Jag har inte detaljuppgifter om bygget, men om man startar 2018 så kan jag tänka mig att Liseberg är ett prioriterat område. Trafikverket har i uppgift att säkerställa funktionen för alla inblandade parter på bästa sätt. Jag har sett etapp-skisser på byggnationen inne på området och till 2021 bör entréområdet vara intakt. Åter igen, en gissning från min sida.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:02 PM

Barbro Zedén: Finns det något i projektet VL som gör dig det minsta betänklig vad gäller lämpligheten i att bygga den?

Apr 28 2015, 6:02 PM

Johan Trouvé: Bra fråga! Man ska ha respekt för4 ett projekt som kostar 20 mrd kr. Vi har i vårt remissvar tryckt på att det inte får bli dyrare. Det man alltid kan vara orolig över vid stora byggen är att störningarna minimeras, men vi har varit på studiebesök i Köpenhamn, Malmö och Stockholm där man bygger i centrala känsliga miljöer och klarar av det ”relativt” bra. Erfarenheten ifrån dessa städer är att man i efterhand förvånas över att det inte blev värre.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:03 PM

Ulf Jagler: Varför ser vi en finansiering tom år 2047 i kassaflödesanalysen där de beräknade intäkterna ligger på c:a 48,5 miljarder

Apr 28 2015, 6:04 PM

Johan Trouvé: Hej Ulf!
Denna frågan skall ställas till Trafikverket och jag har sett att andra har ställt den förut.Vill minnas att de har ett svar på sin hemsida. Förändringar i finansieringen är inget som Trafikverket beslutar över. Utan det ligger på riksdagens bord. När jag själv ställde frågan så fick jag till svar att det inte är några förändringar och att dokumentet är ett arbetsdokument som ser likadant ut för alla de större projekten i Sverige.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:05 PM

Barbro Zedén: Men Johan – du besvarade ju inte min fråga…

Apr 28 2015, 6:06 PM

Johan Trouvé: Vår betänklighet i lämplighet ligger i vårt remissvar. Om kostnaderna ökar från de 20 mrd som man angivit. Det var den fråga som vi funderade mest kring i vårt remissvar. Hittills har signalerna varit att Trafikverket håller kostnadsnivån.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:06 PM

Carina Bulić: Hej Johan. Hur ser du på att många mindre företag blir drabbade under byggnationen av Västlänken utan att kompenseras?

Apr 28 2015, 6:08 PM

Johan Trouvé: Hej Carina!
Svårt att svara på då jag inte vet vilken slags av företag du åsyftar. Jag uppfattar att Västlänken inte skiljer sig från andra byggnationer i landet. Utmed Västlänkens sträckning där man berör ”ytläge”, så borde det inte vara allt för många företag som är direkt berörda. Alla förändringar i samhället och stadsbilden påverkar alla företag, stora som små. Vår uppfattning är att ”vinsten” med insatserna överstiger störningarna.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:09 PM

Barbro Zedén: Går ni alltid efter de svar ni får. Räknar ni inte själva på projekten? Om så -har ni också kommit fram till samma siffra som TrV?

Apr 28 2015, 6:11 PM

Johan Trouvé: Hej Barbro! Trafikverket är landets största myndighet och de har klarat av många andra stora projekt på ett bra sätt, därför ser vi ingen anledning att ifrågasätta dem vad avser fakta. Vi har inga möjligheter att tillsätta resurser för att kontrollräkna uppgifter som är framtagna av experter på området, Däribland många av våra medlemsföretag inom teknik-konsult området.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:11 PM

Thomas Sahlmén: Många fakta talar starkt emot VL. Vilka fakta (inte visioner) baserar du ditt ställningstagande för VL på?

Apr 28 2015, 6:14 PM

Johan Trouvé: Främst är det lösningen av Göteborgs säckstation som begränsar framtidens expansion, fler omstignings-stationer i staden som sammanfaller med förtätningen av staden samt möjligheten till att få en större arbetsmarknad genom effektiva pendeltågssystem till övriga städer i och i anslutning till regionen. Basen i våra ställningstagande är att det är det bästa för våra medlemmar.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:14 PM

Barbro Zedén: Hur kommer det sig att ni då undrade över kostnaden?

Apr 28 2015, 6:15 PM

Johan Trouvé: Kostnaderna hade ökat från idéstadiet via förstudie till den nivå som angavs som planvärde. Det gjorde att vi höjde ett ”varningens finger”. Därför har vi följt kostnadsutvecklingen noga.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:15 PM

Gunnar Lindgren: Självklart. Men min text kapas hela tiden så jag kan inte få iväg den.Försöker på annat sätt.

Apr 28 2015, 6:17 PM

Johan Trouvé: Ser nu din fråga, svar kommer.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:17 PM

Gunnar Lindgren: Dåvarande Banverket budgeterade Hallandsåsen för lättborrat berg fast de hade tillgång till geologiska undersökningar som visade på synnerligen besvärligt berg. Nu budgeterar de VL med 40 % lera till samma pris som 6 km tunnel i berg i Stockholm. Spåren förkräcker tycker jag.

Apr 28 2015, 6:19 PM

Johan Trouvé: Handelskammaren är inte experterna på tunnelbygge. Vi väljer att förlita oss till Trafikverket och de leverantörer som de väljer. Erfarenheterna från Stockholm och Malmö visar att man numera kan räkna korrekt på större projekt. Projekteringen för Hallandsåsen är närmare 30 år gammal.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:19 PM

Ulf Jagler: Tillbaka till kassaflödesanalysen: Där finns det noterat investeringar på 34 miljarder. I medfinansieringsavtalet skulle ju ränta och kapitalkostnader ingå? Är det ytterligare fördyringar vi redan ser?

Apr 28 2015, 6:19 PM

Johan Trouvé: Hej Ulf!

Apr 28 2015, 6:20 PM

Johan Trouvé: Vi har inte detaljkunskapen om kassaflödesanalysen, så jag måste hänvisa frågan till Trafikverket alternativt Finansdepartementet.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:20 PM

Jan Sylvan: Läser precis nu om nytt tågstrul (GP 17.26). Borde inte pengarna användas för att ordna upp befintlig infrastuktur i första hand? http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2699043-nytt-tagstrul-pa-gang-till-helgen

 

Apr 28 2015, 6:21 PM

Johan Trouvé: Trafikverket har tilldelats medel för underhåll och nybyggnation. Inte en fråga för antingen eller tycker vi. Signaler har kommit från regeringen att underhållsbudgeten kan komma att öka.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:22 PM

Barbro Zedén: Eftersom det är kostnaden som du skulle tycka vara det som talar emot en VL och ni redan följer kostnadsutvecklingen noga – när anser du då att det varnande fingret bör bli en stoppande hand?

Apr 28 2015, 6:22 PM

Johan Trouvé: Om kostnaderna ökar markant över den lagda budgeten på 20 mrd kr.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:22 PM

Ulf Jagler: Jag lovade attt bjussa på en öl när projektet är skrotat…. det är inte så att du är ölsugen redan nu?

Apr 28 2015, 6:24 PM

Johan Trouvé: Hej Ulf! Jag tar gärna en öl för att diskutera Västlänk, Västsvenska paketet och andra viktiga projekt som behövs efter 2026 i regionen. Du behöver inte bjussa nu, men du kan få göra det vid invigningen.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:25 PM

Ulf Jagler: Vad har du får åsikt om kvaliteten på bland annat de målbilder som TrV fabulerat ihop för att hitta nyttor med Västlänken

Apr 28 2015, 6:27 PM

Johan Trouvé: Ingen exakt vetenskap då det handlar om prognoser, men analysverktygen blir bättre och bättre. Sedan vet vi inte hela sanningen om framtiden då t ex planerna för hur en framtida höghastighetsjärnväg skall dras och trafikeras inte är klar ännu. Den samlade bedömningen är att målbilder ofta underskattas jämfört med verkligheten/utfallet. Nyttorna blir större än vad man initialt beräknat.

 

 

 

 

Apr 28 2015, 6:27 PM

Barbro Zedén: Men det lär vi ju inte få veta förrän VL redan är på gång…. Vissa summor hålls ju hemliga av upphandlings skäl. Skulle ni vara villiga att stoppa projektet när halva tunneln är byggd (efter 10 år ungefär  )

Apr 28 2015, 6:28 PM

Johan Trouvé: Totalkostnaden är inte hemlig, inte heller andelen man har för ”oförutsett”, däremot är detaljer om etappkostnaderna hemliga för att inte förstöra upphandlingen.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:29 PM

Hans Janzon: Johan!

Apr 28 2015, 6:29 PM

Johan Trouvé: Hej Hans! Trevligt att höra av dig igen.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:29 PM

Bobbo Torwald: på vilket sätt skulle en förtätning av staden gynna medborgarna i Göteborg?

Johan Trouvé: En förtätning av en stad bidrar till att fler bostäder skapas. På det sättet kan fler bosätta sig centralt, vilket ökar tryggheten i staden och gynnar alla som har affrärer och startar kulturevent etc. Det blir även en hållbarare stad. I det större perspektivet gynnar det näringslivet som får en större arbetsmarknad. Starkt näringsliv gynnar alltid medborgarna genom fler arbetstillfällen och fler branscher. Göteborg är idag en synnerligen gles stad och de ytor som planeras för förtätning består av gråytor

 

 

 

Apr 28 2015, 6:33 PM

Barbro Zedén: Skulle Västsvenska Handelskammaren acceptera en annan lösning än VL?

Apr 28 2015, 6:34 PM

Johan Trouvé: Hypotetisk fråga då beslutet är närmare 5 år gammalt och fullt finansierat. Att ta fram en annan lösning skulle försena processen för stadens och regionens utveckling.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:34 PM

Bobbo Torwald: känner du att du har företagarna bakom dig när du företräder västsvenska handelskammaren i dessa frågor?

Apr 28 2015, 6:36 PM

Johan Trouvé: Absolut. Det har vi förankrat via samtal, enkäter, seminarier och frågetillfällen. Vi har dessutom flera rådsgrupper som har gett sitt samtycke och en enig styrelse på 17 personer. Jag har dessutom kontakter med närmare 50 vd:ar i månaden som också ger sitt stöd. Det betyder inte att alla ställer sig bakom vill jag förtydliga.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:36 PM

Barbro Zedén: Vad vi kunnat se så har du svängt helt i din åsikt om VL – hur har du tänkt då?

Apr 28 2015, 6:37 PM

Johan Trouvé: Jag och Handelskammaren har inte svängt, har sett att vissa påstår det. Vi gav ett JA till remissen 2012.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:37 PM

Olof Bjarnason: Varför var du emot Västlänken tidigare?

Apr 28 2015, 6:37 PM

Johan Trouvé: Vad baserar du den frågan på?

 

 

 

Apr 28 2015, 6:38 PM

Gunnar Lindgren: Hej Johan! Debatten om VL handlar om byggteknik, budget,järnvägsdragning, tågfrekvens etc men jag saknar följande: De många resenärernas vardag, 220 dagar om året. Vid Centralen får de ca 7 min längre gångtid enkel väg.Tidigare morgontåg, senare kvällståg? Samtidigt ger inte kortare resa vid Haga/Korsvägen nog tid för senare tåg på morgonen/tidigare på em. Slutsats: Inte bättre för de få, sämre för de många. Inte ens om VL var gratis skulle man vilja ha den. Vad säger du om det?

Apr 28 2015, 6:40 PM

Johan Trouvé: Hej Gunnar! Gångtiderna du talar om är om man ska gå i riktning mot Drottningtorget, det finns många andra riktnibngar som kommer vara intressanta i framtiden. Speciellt med utvecklingen av Gullbergsvass, Stationsområdet, Frihamnen/Ringön. Dessutom kommer bussar/spårvagnarna få nya hpållplatslägen.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:40 PM

Jan Sylvan: Du anser att du har medlemmarna med dig som svar till Bobbos fråga. I organisationen Företagarna har jag läst att mer än hälften av medlemmarna är mot Västlänken. Vad skiljer Västsvenska Handelskammarens medlemmar från Företagarnas?

Apr 28 2015, 6:42 PM

Johan Trouvé: Har inte den exakta medlemsförteckningen hos Företagarna, men vi har förmodligen större företag som har en längre planeringshorisont än vad mindre företag har. Dessutom har vi medlemmar i hela Västsverige, dvs även utanför Göteborgsregionen. Vi har under flera år försökt förmedla fakta via möten/konferenser mm för våra medlemmar.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:42 PM

Bobbo Torwald: kan man inte kalla miljonprojekten för en lokal förtätning.. dessa misslyckanden är ett faktum och jag har inga indikationer på att folk känner sig säkra i dessa områden heller.. jämför man med vilken miljonstad som helst som är ”tät” så är inte säkerheten det man tänker på i första hand boende känner sig snarare mer isolerade och vilken bostadsrättsförening kan intyga om att det alltid förekommer en grad av irritation och menaktighetsskillnader och irritation när många bor tät inpå varandra.. varför inte

Apr 28 2015, 6:43 PM

Johan Trouvé: Svårt att jämföra miljonprogrammen utanför staden med förtätning i centrum. Det finns många positiva exempel på lyckad förtätning i världen. Vi var bla på studiebesök i Vancouver som satsat på blandstads-konceptet, det som Göteborg satsar på också.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:44 PM

Barbro Zedén: Nej, miss av mig. Ni reserverade er väldigt för kostnaden och det är ju den du tagit upp även idag. Jag beklagar att ni idag hyser sådan tillit till TrV:s budget. Tack för att du besvarat mina frågor.

Apr 28 2015, 6:44 PM

Johan Trouvé: Vem ska vi då lita på om vi inte ska förlita oss på en myndighet?

 

 

 

Apr 28 2015, 6:44 PM

Ulf Jagler: Om nu VL är bra för företagarna i regionen och vi räknar bort trängselskatten.Tror du att du skulle du få med dig VHK:s medlemsföretag på en medfinansiering, när den presenteras med 2009 års budget men just nu prognoticeras på nästa 30 miljarder

Apr 28 2015, 6:46 PM

Johan Trouvé: Kostnaden på 20 mrd kr i 2009 års värde håller enligt Trafikverket. De räknar på samma sätt för Västlänken som för t ex Citybanan som är meräknad i 2007 års värde. Liksom övriga projekt i landet.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:46 PM

Carina Bulić: Du nämner höghastighetstågen. De lär gå på östra sidan av stan. Vore det inte rimligt att pendeltågen kan ansluta till höghastighetstågen så att regionen kan förstoras till Oslo/Kph/Stockholm?

Apr 28 2015, 6:48 PM

Johan Trouvé: Detskulle innebära att alla som skall till en målpunkt i staden skulle behöva byta och då tappar man stor andel kollektivtrafikresenärer. Det är detta som är Göteborgs dilemma. Endast 15% kollektivtrafikandel av inpendlarna, i Malmö och Stockholm är andelen 45%. Få städer lyckas med att flytta ut centralstationen utanför stadskärnan.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:48 PM

Olof Bjarnason: Jag baserar det på denna artikel från 2011:http://handelskammaren.net/sv/Nyheter/Nyhetsarkiv/Artiklar/2011/Februari/Vastlanken—till-vilket-pris/

Apr 28 2015, 6:49 PM

Johan Trouvé: Var i artikeln hittar du att vi fattat beslut om att vi är emot Västlänken? I februari 2011 höll vi ett seminarium där frågan om kostnaden diskuterades och olika aspekter debatterades.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:49 PM

Barbro Zedén: Trodde jag sagt mitt… men snälla – myndighet ? Myndigheter är befolkade av människor av allehanda förtjänster och brister. Är det så att alla idag säger att TrV lovar.. för att sedan kunna säga: Det var inte mitt fel – det var TrV som inte räknade rätt?

Apr 28 2015, 6:50 PM

Johan Trouvé: Jag inser att alla myndigheter kan göra fel, men vad är alternativet?

 

 

 

Apr 28 2015, 6:50 PM

Jan Sylvan: Hur skall Hisingen få bättre kollektivtrafik? Lundby är Göteborgs snabbast växande stadsdel.

Apr 28 2015, 6:52 PM

stoppa_VL: Nu är det 10 minuter kvar. Johan får svara på de frågor han vill av de som kommer in före 19.

Apr 28 2015, 6:52 PM

Johan Trouvé: Den lokala kollektivtrafikutvecklingen planeras nu och kan inte finansieras av statliga medel. Vet att man planerar station vid Backa, tunnel för spårvagn Stigberget-Lindholmen, linbana Järntorget/Haga- Lindholmen och fler älvöverfarter med båt. Kan även bli en förlängning av Västlänken till Hisingen och koppling till Hamnbanan/Bohusnbanan i framtiden.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:52 PM

Carina Bulić: Ja, vi kunde ju lita på myndigheten Riksrevisionsverket, de torde rimligen vara bättre på att räkna än vad TrV visat hittills..?

Apr 28 2015, 6:54 PM

Johan Trouvé: Nej! Riksrevisionens rapport såg inte till systemet i sin helhet. Tar inte hänsyn till andra nyttor för en större investering.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:54 PM

Anders Jonsson: Hej Johan!
Om du fick utveckla Göteborg och Västsverige och fick tillgång till 25miljarder skulle du då lägga alla pengar på att bygga en tunnel under Göteborg ? (och där du i samma andetag går emot majoriteten av folket?)

Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson

Apr 28 2015, 6:56 PM

Johan Trouvé: Hej Anders! Folket har inte sagt något om Västlänkens byggnation.Hypotetisk fråga då beslutet redan är fattat. Utbygd infrastruktur är det bästa sättet till att säkerställa arbetstillfällen i en region. Det satsas mycket på fle3ra andra ställen samtidigt i staden/regionen.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:56 PM

Ulf Jagler: Vad tycker du om förslaget att tillsätta en oberoende granskning, så att vi en gång för alla får tys på antingen Ja eller Nej-sdian ?

Apr 28 2015, 6:57 PM

Johan Trouvé: Vilka alternativ ska vara med i en sådan granskning? Har sett minst 20 andra alternativ och vilket av dessa som vi än väljer kommer det vara de som har blivit missnöjda.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:57 PM

Jan Sylvan: I Lund skall staten gå med pengar till kollektivtrafik har jag läst.

Apr 28 2015, 6:58 PM

Johan Trouvé: Stadsmiljöavtalen? Man kan säga att förhandlingen om Västsvenska Paketet gav att statliga medel även satsades i lokal infrastruktur genom drygt 70 delprojekt.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:58 PM

Anders Jonsson: Folket sa ett tydligt nej till trängselskatten. Tycker du att vi är odemokratiska som inte kommer tillåta att vs byggs?

Apr 28 2015, 6:59 PM

Johan Trouvé: Eftersom omröstningen skall vara rådgivande så är det politikerna som bestämmer. De är valda av folket. Men samtidigt är det ett misslyckande av stadens politiker att vi har hamnat i svekdebatten.

 

 

 

Apr 28 2015, 6:59 PM

stoppa_VL: Nu stänger vi för inkommande frågor. Johan får välja om han vill besvara de frågor som ligger på kö.

 

 

Apr 28 2015, 7:00 PM

Carina Bulić: Johan, du pratar om utbyggnad av Västlänken, men dess kapacitet är ju begränsad till 17 tåg per timme. Hur ser du på det?

Apr 28 2015, 7:01 PM

Johan Trouvé: Kapaciteten har jag ingen specifik kunskap om, förutom information från Trafikverket. Där anser man att det räcker och kan kompletteras i framtiden.

 

 

 

Apr 28 2015, 7:01 PM

Barbro Zedén: Att ifrågasätta

Apr 28 2015, 7:02 PM

Johan Trouvé: För att ifrågasätta så bör man ha fakta. Vem kan ha mer fakta om Västlänken än Trafikverket och över 1 miljon konsult-timmar från flera av världens ledande företag inom branschen.

 

 

 

Apr 28 2015, 7:02 PM

Gunnar Lindgren: Jag återkommer till restiderna. Om 4 av 5 går av vid Centralen och 1 av 5 vid de två andra stationerna så måste minoritetens restid kortas med 4 ggr mer än vad majoriteten får längre för att nå ”break-even före/efter VL”. Om minoriteten tjänar 10 min räcker 3 min längre resa för majoriteten för negativt utfall. Viktigt tycker jag.

Apr 28 2015, 7:04 PM

Johan Trouvé: Vi har inte sett en detaljerad trafikplan för Västlänken. Hur tågen i famtiden skall gå från Uddevalla, Borås, Landvetter, Halmstad, Skövde etc. Den samlade bedömningen från Trafikverket med stöd av simuleringar från konsultbolagen visar på att det finns långt fler vinnare avseende restid.

 

 

 

Apr 28 2015, 7:05 PM

stoppa_VL: Johan tänker svar på de frågor som kommit in före 19.

 

 

Apr 28 2015, 7:05 PM

Bobbo Torwald: det skiljer ca 200000 pesoner mellan vancouver och göteborg i befolkningsmängd är siktet inställt på en stad med 600000 invånare så lär knappast västlänken vara lönsam de kommande 100 åren… även i vancouver visar statestiken på att ytterområderna är säkrast medans den förtätade staden är där mest brott förekommer där city center, evergreen blv och st johns blv är de mest centrala och drabbade områdena… gör något eget av gbg istället och anamma vår geografi.

Apr 28 2015, 7:07 PM

Johan Trouvé: Vancouver var ett av exemplen. Vi tycker att staden tar vara på sitt unika läge med förtätning i centrum, nära vatten och kollektivtrafiknoder. Norra Masthugget,Järnvågen, Södra Älvstranden, Gullbergsvass, Korsvägen, Frihamnen osv. Det var också en reflektion från den internationella expertpanel som var delaktiga i utvecklingsvisionen för området Älvstaden. Vancouver hyar flera år i rad blivit utnämnda till ”Most livable city” i världen. Det tycker vi är eftersträvansvärt.

 

 

 

Apr 28 2015, 7:07 PM

Ulf Jagler: Tack för ikväll Johan.

 

Apr 28 2015, 7:08 PM

Johan Trouvé: Tack för bra debatt och frågor, Hör av dig när vi ska ta ölen!

 

 

 

Apr 28 2015, 7:08 PM

Mats Lövgren: Tack Johan för att du tar dig tid att träffa våra medlemmar i denna chatt.Det uppskattas stort av oss.

 

 

Apr 28 2015, 7:08 PM

stoppa_VL: Då får vi tacka Johan för att han lagt tid på att ge oss sina synpunkter på Västlänken och annat i Göteborg. Stort tack!

 

 

Apr 28 2015, 7:09 PM

stoppa_VL: Hela chatten kommer att publiceras på hemsidan imorgon.

 

 

Apr 28 2015, 7:10 PM

Johan Trouvé: Tack Mats. Har nu svarat på alla inkomna frågor. Är det någon som vill ha svar på andra frågor så hör gärna av er. Vill även passa på attt säga att jag inte har personlig vinning av Västlänken, vilket har förekommit på en del ställen. Jag företräder Handelskammaren och skulle inte vara kvar många timmar om jag gick emot medlemmarna och styrelsen. Ha det bra i solskenet och på återhörande. Uppskattar sakliga debatten och att administratörerna bjöd in mig. God kväll! Johan

 

 

Apr 28 2015, 7:11 PM

stoppa_VL: Tack ännu en gång