Onsdag 24 april hölls det ett informationsmöte hos Nya Moderaterna i Göteborg om under rubriken ”Västsvenska paketet och framtida infrastruktursatsningar i Göteborg”. Föredragande var Bo Larsson, projektchef för Västlänken, och Jörgen Einarsson, planeringschef på Trafikverket Region Väst. Värd från Moderaterna var Axel Josefson, som förutom att vara förste vice ordförande i göteborgsmoderaterna även sitter i Trafiknämnden.
Det är svårt att gissa om vare sig Trafikverkets representanter eller arrangören var beredda på det kraftiga motstånd som fanns på plats. Enligt programmet så var det tänkt att Västlänken skulle presenteras och att det skull finnas plats för ”några frågor”. I själva verket så blev det en ganska intensiv diskussion om Göteborgs infrastruktur i allmänhet och Västlänken i synnerhet.
Trafikverket fick ganska tuffa frågor om såväl stängning av Götatunneln, ansvaret att informera allmänheten om hur det faktiskt kommer att se ut i Göteborg under byggtiden och inte minst innehållet i det famösa dokumentet ”Kassaflödesanalys Västsvenska paketet”. Hur blev det då med svar från Trafikverkets utsända?
När det gäller Götatunneln så blev det ganska svävande svar. Man kan behöva stänga ett rör i taget i 6 – 9 månader enlig Bo Larsson. Vår egen Mats Lövgren har funnit att det inte är självklart att det blir så. Det är avhängigt av vilket metod man väljer vi den nödvändiga ombyggnaden av Götatunneln. Risken finns att båda rören måste stängas av under delar av byggskedet. Läs Mats funderingar här. Trafikverket hänvisar ofta till att man lärde sig mycket när Götatunneln byggdes. De fick frågan om hur den kunskapen skall överföras till projekt Västlänken. Det är ju sannolikt att det är helt andra som är med och bygger Västlänken. Det kändes inte som det blev något konkret svar på den frågan. Projektet använder sig med en dåres envishet av Götatunneln som en bra referens. Den var inte heller probblemfri, och många anser att det finns fler skillnader än det finns likheter.
När det gäller den ensidiga informationen i form av glättiga reklambilder kontra fakta om hur staden påverkas så väljer Bo Larsson att peka på andra. Han menar att det är Länsstyrelsens uppgift att informera medborgarna. Men det gäller ju tydligen bara när det är jobbig information! På Trafikverkets YouTube-kanal så ligger det ett antal filmer som inte är annat än ren propaganda, för ett gigantiskt projekt som de facto inte har vunnit laga kraft.
Och så är det ju det här med kassaflödesanalysen. Dels det gamla vanliga ”20 miljarder i 2009 års penningvärde”. Att det faktiskt blir 30 miljarder (minst) som skall betalas ut i slutändan är tydligen helt irrelevant för projektchefen. Frågan om varför intäkterna från trängselskatten löper vidare till 2047, det vill säga 10 år längre än beslutat besvarades med något i stil med ”Excelarket var så stort när vi klippte och klistrade till regeringen så 10 år av TS åkte med”.
Det kom också upp många frågor som berörde den lokala kollektivtrafiken i Göteborg. De brister som förekommer där kunde naturligtvis inte Trafikverket lastas för, och Axel Josefson svarade så gott det gick för Göteborgs Stad. Känslan som ändå infann sig var att det inte finns någon som helst samordning av statlig och kommunal kollektivtrafik annat än som diverse målbilder och visioner.
Noteras kan också att riksdagsmannen Jan Ericson (Ericson i Ubbhult), som sitter för moderaterna, öppet kritiserar Västlänken i sin blogg (och även här på vår sida).
/Janne