EU_nejEU tar sin hand från Västlänken. Beslutet kan inte tolkas tydligare än så när Trafikverket (TrV) äskar 400 miljoner i EU-bidrag, men kammar noll. Orsaken ska vara projektets risker.

Hösten 2012 annonserade TrV av stolthet ut att EU är med och finansierar Västlänken. De erhöll då 50 miljoner kronor i ett EU-bidrag och med det påstod att pendeltågstunneln skulle vara ett ”nyckelprojekt av europeiskt intresse”. Sedan dess har TrV marknadsfört Västlänken som ett EU-projekt.

Det är slut med det nu.

TEN-T är ett EU-projekt för samordning av transporter inom EU. Syftet är att stödja enskilda projekt som skapar effektivitet för hela EU-regionen. Kassakistan är välfylld och många aktörer i Europa känner sig utvalda att få ta del av den. Runt 700 projekt äskade pengar. Hela 276 vann guldbiljetten. Västlänken var inte en av dem.

Med ansökningsnumret ”2014-SE-TM-0164-M” recenserades Västlänken av EU. Och det blev en faktiskt en del ”halleluja” i EU:s respons. Trots det blir det inga pengar. Förklaringen visar sig i en närmare granskning vara rätt uppenbar.

Västlänken hade som nämnt redan erhållit EU-pengar. Därmed hade projektet passerat det första nålsögat och det borde vara enklare att kamma in nästa summa. Förra omgången handlade om den teoretiska möjligheten att bygga Västlänken, något som EU-topparna då ansåg vara intressant att låta studera. Näste steg handlade om att påbörja själva byggandet, då tyckte man från EU annorlunda. Det blev ett nej till pengar.

TrV har äskat ungefär 400 miljoner kronor från TEN-T. Pengar som de i princip hade räknat in i sin budget. I GP berättas det att de är både förvånade och besvikna över beslutet. Ett beslut som dessutom inte går att överklaga.

I EU-beslutet framkommer att TEN-T anser att Västlänken har en del potential men att de av budgetskäl avstår att finansiera projektet. En förklaring som kanske låter rimlig. Ifall det inte vore det där lilla extra.

Som att det tydligen fanns 276 projekt i Europa som ansågs viktigare att satsa på.
Som att EU redan har satsat pengar på Västlänksprojektet och därför rimligen borde fortsätta att stödja projektet – varför vara med att starta upp något ifall man inte heller vill vara med att ro det i land, skulle man kunna ställa frågan?

Svaret finner vi i EU:s utvärdering. De skriver nämligen att ”improvements are possible on risk management and mitigation measures”. I ett politiskt dokument som detta är det helt enkelt svidande kritik. De skriver nämligen på ren svenska att Västlänksprojektet är ytterst riskfyllt.

Där är svaret varför EU inte väljer att vara med som partner längre. Att man inte vill skylta med att Västlänken är ett EU-projekt eftersom det finns alldeles för mycket risker inbyggt i det. Därför avslås TrV:s ansökan om 400 miljoner kronor. Och med det även prestigen.

Vet inte vad som svider mest. Pengarna i en redan ansträngd budget eller smällen på fingrarna att EU inte tror på det TrV lovar. Men ont måste det göra.

Framförallt måste det svida hos de politiker som fortfarande tror att Västlänken på ett eller annat sätt skulle vara bra. Göteborgarna vill inte ha den. Riksrevisionsverket dömer ut den. Och nu säger EU att man inte vill vara med att finansiera för att riskerna är för stora.

Dags att släppa prestigen? De i EU har åtminstone gjort det.

/Mats

Källor:
Trafikverket: ”Västlänken blir EU-finansierad” (2012)
TEN-T, ”Brochure on selected projects under the 2014 CEF Transport Calls” (2015)