Det har vi redan hört om. Trodde vi.
Både vi i nätverket och Trafikverket (TrV) hade glömt en grej. Att Götatunneln måste stängas av två gånger. Två gånger.
Götatunneln var i fokus tidigare i våras när Göteborgs-Posten tog upp att tunneln skulle stängas ifall man bygger Västlänken. Då dementerade TrV sina egna skrivelser.
Bakgrunden till avstängningen är att Västlänkens övergång över Götatunneln vid Operan behövdes förstärkas, ett arbete som enligt TrV:s rapporter sägs ta upp till ett år och skulle innebära stora omläggningar för den passerande trafiken.
När detta uppdagades i GP kontrade TrV och påstod att det inte ens var säkert att Götatunneln skulle behövas stängas av. Ord skulle alltså stå mot ord. Det vill säga deras egna ord skulle stå mot deras egna ord. Det är ju deras egna rapporter som berättar att så blir det. Men här dementerades de egna uppgifterna, dock utan att kunna hänvisa till någon som helst dokumentation. Ord ska stå mot ord. Sina egna ord.
Till saken hör är att det är först efter semestern som själva utredningen om denna passage kommer att börja utvärderas i ett närmare perspektiv och dess resultat väntas vara klart nästa vår. Så det vi vet är alltså det som berättas i det material som hittills har offentliggjorts i Trafikverkets egna rapporter. Och de berättar att Götatunneln stängs av.
Nu visar det sig att tunneln kommer att stängas av TVÅ gånger. Ifall Västlänken byggs, vill säga.
Övergången i höjd med Operan, den ovan berättad om, rekommenderas av TrV ska ske före själva byggandet av Västlänken. Hur gemene man ska kunna se skillnaden på vad som är före eller under eller efter byggandet av pendeltågstunneln får vi låta vara osagt, men generellt kan väl sägas att projektledningen här menar att denna övergång ska ske tidigt i projektet.
Västlänken är planerad att passera två gånger över Götatunneln. Förutom vid Operan även i berget i Otterhällan. Och den övergången visar sig nu vara lite mer besvärlig än vad som tidigare har framkommit.
Trots sin storhet är berget Otterhällan inte stort nog. Avståndet mellan Götatunneln och Västlänken är så tajt att det är endast någon meter mellan de två. För ett sådant smalt avstånd räcker inte berget till utan det måste förstärkas. Något som även berättas om i Järnvägsplanen, men lite så där lagom dolt, som en passus. I samma passus står det även att läsa att Götatunneln under detta arbete då tvingas att stängas av. Någon tidsangivelse framkommer inte, mer än ”tillfällig avstängning”.
Nu pratar vi inte om att ”mura på lite cement”. Vi pratar om förstärkning i paritet med det problem som övergången vid Operan, att berget inte är tillräckligt starkt utan måste tas ner och bytas ut mot armerad betong. Vid Operan räknar man med ett år. TrV anger inte någon tidsplan för övergången under Otterhällan. Så låt oss hålla det öppet, men med Operan i minnet.
Till varje arbetsområde har i Järnvägsplanen TrV ett särskilt kapitel som berör ”Påverkan på trafik”. Döm av förvåning att de här väljer att inte nämna en stavelse om vilken påverkan denna stängning kommer att innebära.
Arbetet vid Operan vill TrV genomföra i ett tidigt skede av Västlänksprojektet. Arbetet i Otterhällan kan tidigast genomföras när man sprängt sig dit.
Vi kan alltså konstatera att enligt TrV:s egna rapporter kommer Götatunneln att stängas av TVÅ gånger. Kan vi spekulera om att det handlar om ett år vardera?
/Mats
Källor:
Trafikverket, ”Järnvägsplanen”, (2014)
Göteborgs-Posten, ”Byggplaner kan stänga tunnelrör”, (2015)