Hur är det egentligen att bygga i centrala Göteborg? I alla projekt med markbearbetning så verkar det dyka upp ”okända faktorer”. Det ger fördyringar. Västnytt har kikat på ett par aktuella projekt.
”132 miljoner dyrare trafikbygge i Göteborg”

Skeppsbron sedd från vattnet
22 mars presenterade Västnytt ett reportage om bygget av ny spårvagnssträckning och den nya terminalen vid Skeppsbron. Detta ”lilla” projekt kräver ett tillskott på 132 miljoner i skattemedel för att gå att slutföra. Man spräcker budgeten med mer än tjugo procent. Orsak: ”Okända faktorer”.
Kostnaderna för trafikbygget vid Skeppsbron i Göteborg har blivit mycket högre än beräknat och nu vill trafikdirektören att politikerna tillför 132 miljoner för att täcka fördyringen.
”Blev 30 miljoner dyrare”
4 maj var det dags för Västnytt att visa ett reportage om renoveringen av kanalmuren vid Norra Hamngatan. Detta ”lilla” projekt kräver ett tillskott på 30 miljoner av våra skattepengar för att gå att slutföra. Här spräcker man spräcker budgeten med mer än femtio procent. ”Okända faktorer”.
Ännu ett trafikprojekt i Göteborg har blivit betydligt dyrare än beräknat.
Västlänken byggs i mycket känslig kulturmiljö
Med tanke på att detta varit två tämligen begränsade projekt som inte har gått under gamla känsliga byggnader och långa sträckor i kulturmiljö av riksintresse så kan man bara undra hur många ”okända faktorer” man kommer att hitta när man skall öppna jätteschakten för Västlänken. På de hotades lista finner vi bland annat Residenset, som Mats skrivit om tidigare, och Skansen Lejonet.
Trafikverket tar höjd för ökade kostnader för att täcka ”okända faktorer”
I ett kalkylblad från Trafikverket jag tagit del av så kan man se att de numer berömda 20 miljarderna bottnar i ett ganska spretigt estimat. Den mycket exakta siffran under ”viktat estimat” stannar på 19 942 531 kronor. Man har också en kolumn med uppskattad max-kostnad. Summerar vi ner den så landar vi på 61,7 miljarder. Funderar man på komplexiteten i projektet och alla dessa ”okända faktorer” så verkar den siffran betydligt mer realistisk än Bo Larsson eviga 20 miljarder.
Det finns dessutom en sannolikhets-prognos i dokumentet. Så som jag tyder den så är det 50 procents chans att projektet hamnar på 20 miljarder. Den siffran verkar alltmer rimlig ju mer information man samlar in om projekt Västlänken! Även om man räknat vidare på i det här dokumentet så är lätt att inse att det är helt omöjligt att man kan lova att man håller budget när det är flera år kvar till en eventuell byggstart.
/Janne