Trafikverket verkar spåra ur med ett stickspår!Ibland når mig information som får mig att baxna. Det jag nu ska berätta är av den kalibern.

I våras (29/4) kunde vi i ett pressmeddelande berätta att kranskommunerna inte kommer att få någon utökad turtäthet. Trafikverket var snabba på att kommentera våra uppgifter, med att bekräfta det vi syftade och beskrev: antalet avgångar begränsas inte av Centralen utan av bristande kapacitet i spåren strax utanför stadskärnan. Källan till våra siffror hade vi hämtat från Trafikverkets rapport ”Basprognosen”, vilket är en årlig analys över hur trafikeringen väntas se ut om ett antal år.

Från norr planeras tåg från de tre södergående banorna gå via Västlänken: Bohusbanan, Vänernbanan och Västra stambanan. De här tågen måste naturligtvis ha slutmål för sin resa. Detta blir ett problem då det endast finns två banor söder om Göteborg – Kust-till-kustbana via Borås samt Västkustbanan – och här är alltså kapaciteten som nämnt redan full och de klarar endast ta emot tåg från två av de tre banor som kommer norrifrån.

Så vad är då Trafikverkets plan med tåg från den tredje södergående banan?

Två förslag har presenterats. Den ena var ändstation i Mölndals station vid Mölndals Bro och den andra en ändstation inne i Västlänkens Korsvägenstation.

Det senare kräver dock att stationen får 4-spår, vilket inte är budgeterat och skulle vara en ganska dyr lösning för det icke så delikata problemet eftersom poängen med 4-spår främst argumenteras som något för att öka Västlänkens kapacitet, inte för att ett av tunnelrören ska fungera som säckstation. Därmed lades idén i malpåsen.

Kvar fanns en ändstation i Mölndal. Här har det diskuterats ifall det har behövts en vändslinga (som även den kostar mycket och dessutom tar markyta i anspråk) eller ifall befintliga baninfrastrukturen räcker till.

Nu visar det sig att det blir varken eller. Trafikverket sägs i stället ha tagit fram ett tredje förslag. Det som de dessutom ser som No 1.

Tågen från den tredje södergående banan ska vända i Almedal. Där planerar Trafikverket att bygga ett stickspår. Det handlar inte om att man helt plötsligt klämmer in en fjärde station. Nej, passagerarna ska gå av senast vid Korsvägen. Därefter åker det tomma tåget vidare via Västlänken ut på Västkustbanan och där växlas över till stickspåret. Där står tåget och väntar en stund, för att sedan åka tillbaka tomt mot Korsvägen – naturligtvis då genom att korsa Västkustbanans södergående spår för att komma ut på de norrgående och med det hindra övrig tågtrafik – och där få sina första passagerare för fortsatt färd norrut.

Som sagt. Man baxnar.

Lösningen har så många inbyggda fel att jag först ställde mig tveksam till ifall informationen var korrekt eller en så kallad anka. Dock är källan mycket trovärdig. Dessutom kommer vi rätt snart i den justerade Järnvägsplanen få svaret. Och det lutar som sagt åt tomma tåg på ett stickspår i Almedal.

/Mats

Länk till vårt pressmeddelande från i våras