Det lackar mot jul men västlänksgrytan har börjat koka igen efter förra veckans adventsmys. Massor av julklappar är bättre än lermassor.
Veckan inleddes med den förtjusande nyheten att ingen har en aning om vart man ska transportera och dumpa ett tiotal miljoner ton överskottsmassor från Västlänken och några andra byggprojekt. Lastbilar och annan kapacitet saknas också. Leran anses vara det största problemet. Mängderna driver dessutom upp priserna för hanteringen.
Och nu är det bråttom för allt utom Västlänken ska vara klart till det stora jubiléet. Kommunen utesluter inte att bidra med kommunmark för att bygga lerhögar på. Med de aktuella mängderna är det bäst att ni som inte bor på friköpt tomt ser upp…
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2927154-lermassor-stort-problem-infor-400-arsjubileet
Trafikverket lovar ett förslag till sommaren samt bedyrar att ”Vi jobbar för att det ska bli så bra som möjligt”. Och därmed känner vi oss förstås fullständigt trygga.
Samtidigt efterlyser Trafikverket någon som vill ta hand om deras lermassor. Vi anar intresset för några miljoner ton förorenade massor är så överväldigande att biljettsläppet till Håkan Hellströms Ullevispelning bleknar i jämförelse.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2927150-trafikverket-vi-jobbar-pa-en-losning-till-leran
Jan-Ove Nilsson skriver om Västlänken i tidningen Stadsbyggnad på ett strålande förtjänstfullt sätt. Artikeln är väldigt läsvärd, både för de som ännu inte kan rabbla hela västlänkskatekesen och för oss som trodde vi redan hade koll på samtliga dumheter. Själv lärde jag mig att bilar på Förbifart Stockholm tydligen släpper ut mindre koldioxid än bilar som lämnas hemma Nödinge för att ägaren kan åka tåg till Haga.
På onsdagen antog kommunstyrelsen detaljplanen för Västlänken med siffrorna 11-2. Martin Wannholts yrkande wann inget större gehör.
Ransgård tycker beslutet betyder att ”vi är på väg framåt”. -Nej, det är du som är på väg mot ett nytt jobb…
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2930721-detaljplan-for-vastlanken-antagen
Samma dag satte Frölundas ordförande Mats Grauers ner foten. Han verkar inte dela uppfattningen att Göteborg är på väg framåt. Snarare får Västlänken skulden för förlama staden till den grad att planerna på ny arena skrinlagts. ”Det är möjligt att stadens ledning är nöjd med Västlänken och nya cykelbanor…”, tror Grauers. Det tror tyvärr jag också.
”Vi ska trampa i lera upp till knäna…” inleder han nästa salva. När jag läst resten är jag hockeyfan.
Det slutar troligen med att Frölunda flyttar till Frölundaborg. Lååångt ifrån närmaste västlänksstation.
http://www.gp.se/sport/ishockey/frolunda/1.2929370-grauers-far-vi-ett-nej-maste-vi-agera
Här vill jag stanna upp och be er anteckna den 28 januari i kalendern. Då ska nämligen detaljplanen och genomförandeavtalet för Västlänken upp i kommunfullmäktige. Där sitter 81 ”förtroendevalda” och ska fatta beslut i denna ödesfråga.
Det är ett ypperligt tillfälle att kontakta dessa politiker och tala om hur de bör rösta och varför. En stor del av dem lär inte sitta kvar efter 2018 om de inte kammar till sig. Här finns en lista med mailadresser. Använd föreslagen text eller börja formulera egen redan nu och skicka efter helgerna.
http://stoppavastlanken.nu/kontakta-politikerna/
För andra gången på kort tid går Trafikkontoret ut och vädjar om att vi ska ställa bilen och resa på andra tider år 2018. Man visar en karta med röda fläckar på. Där ska man undvika att köra. De har dock undvikit att tala om att de flesta fläckarna borde vara tre – fyra gånger så stora.
Det saknas också några röda fläckar, t ex från Länsresidenset bort mot Göta Älvbron. Trafikkontoret kanske inte känner till att det ska grävas ett schakt längs hela sträckan?
När detaljplan och genomförandeavtal ligger under klubban och övriga projekt redan är igång, har man alltså inte en susning om vart lermassor, människor och trafik ska ta vägen under ett årtionde framöver. Det är alltid kul att ha med proffs att göra.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/undvik-dessa-platser-2018
Resultatet i folkomröstningen om trängselskatten har nu analyserats av Henric Oscarsson och Dennis Andersson, som gett ut en bok i ämnet.
En del av analysen publiceras på denna webbsida. Intressanta noteringar är bland annat att
1) göteborgarna inte i någon högre utsträckning följde sitt partis linje i denna fråga
2) det finns inget samband mellan i vilken grad man kör bil själv och hur man röstade
3) folkomröstningen mobiliserade väljargrupper där valdeltagandet normalt är lågt
Däremot är korrelationen stark mellan lågt förtroende för våra politiker och motstånd mot trängselskatt. Författarna verkar vara överraskade av detta. Det är inte jag. Göteborgarna blev lovade att slippa trängselskatt och sedan myglades den igenom ändå. Enbart för att finansiera den mest idiotiska tågtunnel världen skådat. Det vore därför intressant om Oscarsson et al analyserade sambandet mellan kunskap om Västlänken och trängselskattemotstånd.
Författarnas egen kunskap om Västlänken verkar emellertid begränsad, då de avslutar resonemanget med en tes om den ”numera påbörjade byggnationen”.
http://www.henrikoscarsson.com/2015/12/goteborgarna-och-trangselskatteomrostni.html
/Carina