60 000 pendlare, säger Trafikverket, väntas resa genom Västlänken varje dag. Det är en ökning med 25 000 från dagens 35 000. Det är ju därför man vill bygga denna pendeltågstunnel – antalet resande väntas öka och med det skapa trängsel vid Centralen.
Hur man har kommit fram till dessa 60 000 är ett ämne värd Uppdrag Granskning. Därför väntar vi med att berätta det.
Däremot kan jag berätta att Trafikverkets egna beräkningar inte säger att det år 2026 kommer att vara några 60 000 som passerar genom tunneln.
Det är färre. Betydligt färre.
Trafikverket har en analys de kallar Basprognos. Den ligger som underlag för beslut om framtida infrastrukturinvesteringar. Beräkningarna ger en fingervisning hur efterfrågan på olika trafikslag kommer att förändras över tiden.
Den senaste prognosen gjordes 2012 och har med alla de då planerade investeringar i sitt underlag, som exempelvis Västlänken. Den berättar att tågresandet i framtiden följer samma trend som historisk data visar, det vill säga en årlig ökning om 2 procent.
Som nämnt pendlar 35 000 per dag via Centralen. En årlig ökning med 2 procent ger oss år 2026 (då man spekulerar att Västlänken ska stå klar) en ökning med 7 500 resande. Det vill säga 42 500.
42 500. Inte 60 000.
Det berättar alltså Trafikverket själva i sina rapporter kommer att trafikera Västlänken år 2026.
Men varför 60 000? Och vilka är dessa 17 500 som ”saknas”?
Bilden härstammar från rapporten ”Målbild 2035”. Texten berättar hur antalet resande ska dramatiskt öka i antal. De resenärer vars syfte man ska investera 20 mdr kr i en tunnel under Göteborg.
Det är nu det blir ett konkret ämne för Uppdrag Granskning.
/Mats
