”Förordning (2010:185) med instruktion för Trafikverket”, så heter riksdagens regelverk över hur Trafikverket ska arbeta. Här tas det upp vilka uppgifter Trafikverket har, på vilket sätt man ska samverka med andra myndigheter, hur avtal ska tecknas och hur organisationen ska se ut.
Paragraf 2 redogör för vad ”Trafikverket ska”. Den innehåller en lång rad underpunkter. Punkt 4 berättar att Trafikverket ska ”utveckla, förvalta och tillämpa metoder och modeller för samhällsekonomiska analyser”. Punkt 5 säger att Trafikverket ska ”ta fram och tillhandahålla aktuella trafikprognoser”. Punkten 7 ålägger Trafikverket att ”svara för forskning och innovation som motiveras av myndighetens uppgifter”.
I mina ögon är Trafikverkets roll klar: de verktyg som används i deras verksamhet ska ha en verklighetstrogen förankring.
Det gör inte Trafikverket när de kommunicerar om Västlänken. I stället för ”aktuella trafikprognoser” framhålls ”målbilder”. Målbilder som saknar vetenskaplig förankring utan är en avspegling av politiska visioner. Det är därför Trafikverket bygger en pendelstation för 20 000 i Haga, det är en ”politisk målbild”. Det är därför Trafikverket i sina glättiga broschyrer skriver att man kan ta tåget från Lilla Edet till Landvetter flygplats. Även det en ”politisk målbild”, som visserligen inte alls kommer att uppfyllas.
Ingår det i riksdagens föreskrifter att Trafikverket ska kommunicera ut regionpolitikers drömmar? Att Trafikverket ska utgå från kommunpolitikernas visioner när trafikanalyser görs?
Nej.
På den punkten är riksdagen tydlig. Paragraf 2, punkt 4, 5 och 7 säger precis det omvända: att endast beprövade och verifierade metoder ska användas.
Därmed är det konstaterat: Trafikverket bryter mot riksdagens föreskrifter.
/Mats

