matsnyastenarHar precis vänt på en ny sten. Fann något som skapar mer frågetecken än de svar vi alla söker i frågan om Västlänken.

Denna refererade rapport (TRV 2012/55297) från Trafikverket handlar egentligen om det framtida behovet för pendelparkering längs med Västra Stambanan upp till Alingsås, publicerad april 2014.

Den berättar att det finns planer på att i någon form dra in de mindre pendeltågsstationerna till förmån för de större. I stället vill man mata dessa med buss. Det kallas för ”ny trafikering” och är en del i strategiplanen i Västra Götalandregionens ”Målbild 2035” där ambitionen är att trefaldiga kollektivtrafiken.

Idén verkar vara sådär. För enligt analysen minskar runt år 2020 pendeltågstrafiken förutom för Lerum och Alingsås.

Analytikerna är inte nöjda. Politikerna vill ju att den ska öka. Inte minska.
Vad göra?

Jo, låt oss lägga in en kraftig befolkningstillväxt i respektive kommun och samhälle på mellan 20-50 procent, då ska det bli grejor. Att sedan SCB i sina prognoser säger att den snarare ligger på 5 procent för samma period, det är kanske inte så viktigt i sådana här visionära sammanhang.
För nej, nu när dessa kranskommuner och samhällen har ökat sin befolkning rejält om fem år, då ska det åka pendeltåg. I så stor grad att efterfrågan blir flera hundra procent mot vad den är idag.

Jahopp.

Är det någon mer än jag som ser brister i och möjliga räknefel i denna kalkyl?