Den här veckan startade med dunder och brak när Anneli Hulthén meddelade att hon beslutat att avgå. Diskussionerna i media tog genast fart. Statsvetaren Ulf Bjereld, ni vet han som räknade fel på sisådär 5-7.000 demonstrerande i mars, uttalar sig i GP om Hulthéns politiska arv. Hans något förvånande analys är att det delvis är avhängigt OM Västlänken blir en succé. Inte NÄR utan OM.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2832110-bjereld-vastlanken-blir-hulthens-politiska-arv
Spekulationerna om hennes efterträdare har också varit vilda, särskilt som kronprinsen Johan Nyhus sagt bestämt nej. Jag har ett förslag. Eftersom det allmänt sägs att 15-20 procent röstar på S även om partiledaren är en häst, så kanske en häst vore lämplig som S-ledare i Göteborg? Så länge partiet driver trängselskatten och Västlänken lär de ändå aldrig få fler röster än så. En häst nöjer sig dessutom med lite hö och en och annan morot i pension.
—
Det är också intressant att jämföra följande analyser i kölvattnet av att Hulthén lämnar sin post i kommunstyrelsen.
Adam Cwejman, relativt ny på GPs ledarredaktion har synpunkter på ”den katastrofala” hanteringen av trängselskatt och Västlänken”. Ser man på.
http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2015/09/14/bokslut-for-hulthen/
Medan Fredrik Tenfält, fd ledarsskribent på GP är mer positiv och anser dessutom att debatten om Västlänken bedarrat (skrock!)
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2832683-nu-behovs-ett-oppnare-politiskt-ledarskap
Peter Hjörne däremot är inte säker på att Västlänken kommer räknas som en framgång när den står klar. Jadå, du läste rätt. Det är första gången Hjörne uttryckt tvivel på tre år. Och så Bjerelds tvivel här ovan… Har de ätit snällkarameller eller är det morgonluft jag andas?
http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2837899-peter-hjorne-tack-anneli-hulthen-
I skuggan av detta rabalder genomfördes en stillsam manifestation på Gustav Adolfs Torg på kvällen, på dagen ett år efter folkomröstningen, arrangerad av Västsvenska Folkinitiativet.
—
Veckans ”Göteborgs Stad curlar Västlänken 1”:
Två vakna studenter vid Göteborgs Universitet ifrågasätter varför Göteborgs Stad använder stadens budget för opinionsbildning istället för till sina kärnverksamheter.
Artikeln redogör klokt för varför partierna själva borde bekosta denna propaganda. Läs och njut!
http://www.expressen.se/gt/ar-det-har-vad-ni-tror-valjarna-onskar-sig/
Föregående artikel fick Mats Lövgren att baxa fram den stora grävmaskinen och gräva fram kommunikationsplanen för Västlänken och Göteborgs Stads Informationspolicy och jämfört innehållet. Någon som tror att västlänkskampanjen följer informationspolicyn?
För den som vill ha lite underhållning kan jag för övrigt rekommendera en titt i kommunikationsplanen för Västlänken som finns länkad längst ner på denna länk. Ett och annat fniss utlovas till den som vet det minst om projektet och sett reklamen.
http://stoppavastlanken.nu/2015/09/16/kommunikationsplan-vs-informationspolicy-i-goteborgs-stad/
Veckans ” Göteborgs Stad curlar Västlänken 2”:
Martin Wannholt berättar den bottenlöst glädjande nyheten att Göteborgs skattebetalare nu ska hosta upp inte mindre än tre miljarder kronor för ett nytt stolleprojekt, Risholmen, som är en produkt av stolleprojekt nr 1, gissa vilket.
Hur? Västlänken genererar miljontals kubikmeter lermassor som måste dumpas någonstans. När inte Trafikverket kunde fixa biffen, grep kommunen in och ”heureka – vi bygger en ny energihamn av leran!”. Vad hamnen ska användas till är oklart, men man beskriver ”framtidens hamn” som ”en hamn för förnyelsebar energi”. Miljövänligt? Njaaae…Läs mer i inlägget som länkas nedan!
Notera alltså att det inte är Trafikverket/trängselskatten som bekostar denna hantering av Västlänkens avfall, utan pengarna kommer från den plånbok som bekostar bland annat skolan och äldreomsorgen. Rätt prioriteringar är inte västlänkstrojkans starkaste kännetecken… Men Västlänken håller budget, minsann.
https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/permalink/10153542870274566
Trafikverket ska börja provlyfta träd i Kungsparken för att undersöka rotsystemen och se om de har en chans att klara en flytt. En eventuell flytt kan kosta upp till tre miljoner för ett stort träd. 200 träd kommer inte klara en flytt utan avverkas, resterande 300 som påverkas i hela Göteborg kan kanske flyttas/skyddas.
Ska vi slå vad om att undersökningen kommer ge vid handen att flytt av träd inte är försvarbar och att de allra flesta därför måste sågas ner? Allt för en pendeltågsstation med fler rulltrappor än resande…
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2837256-flytta-traden-kan-kosta-15-miljoner
En ”jakobsdalsbo, skattebetalare och jur kand”, är orolig över sättningsskador och stomljud i i Jakobsdal (men dessvärre inte i övriga Göteborg).
Artikeln inleds lovande med ”Trafikverkets oförmåga att på ett övertygande sätt motivera den föreslagna dragningen, alternativt ändra den, underminerar förtroendet för Trafikverket i allmänhet och Västlänken i synnerhet” (Någon mer än jag som länge noterat Trafikverkets oförmåga att på ett övertygande sätt att motivera hela Västlänken?)
Sedan går det tyvärr över styr när artikelförfattaren beklagar Trafikverket som måste utstå ”högljudd kritik…av varierande kvalitet” och uppmanar dem att ta till sig just hans ”konstruktiva feedback”. Vi tycker det vore mest konstruktivt att se längre bort än sin egen brevlåda.
Hans poäng är att med en snävare sväng från Västkustbanan in mot Korsvägen, skulle tunneln kunna gå under E6 istället till bara några sekunders nackdel för resenärerna. En annan poäng är att om spåren inte svänger alls utan fortsätter rakt fram så sparar resenärerna flera minuter… Och även andra delar av Göteborg slipper risker för sättningsskador och stomljud.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2837663-vastlanken-riskerar-forstora-vara-hem
Och så kom till slut granskningsutlåtandet från Trafikverket, det vill säga svar till alla som yttrat sig. Det finns bara i tryckt form och tar lång tid att konsumera. Men rätt snart förstår man vartåt det barkar.
Exempelvis har Järnvägsfrämjandet lämnat en del relevanta synpunkter, som att Västlänkens centralstation ligger långt bortanför Göteborg C och Drottningtorget och därmed ger förlängd restid för flertalet resenärer.
Trafikverket svarar med en lång harang om kapaciteten på Göteborgs central (med en hänvisning till en rapport som berättar om kapacitetsbristen på spåren in mot Göteborg) och sedan följer ”två nya stationer”, ”trängseln vid Centralstation och Drottningtorget minskar”, ”Västlänken ger nya förutsättningar för kollektivtra.. ZZZZzzzzzzZZZZZzzzzzzZZZZZzzzz….
—
I veckan har vi också äntligen avslutat utredningen om nättrollet som attackerade oss i juni och förtalet som följde av ett par politiker. Läs mer nedan.
Till de västlänksvurmare som redan hunnit ifrågasätta tidsangivelserna på Twitter vill jag meddela att vi självklart har dokumentation som styrker vad vi påstår. Som vanligt J
http://stoppavastlanken.nu/2015/09/19/politikern-som-spred-nathat/