Som väntat godkände Byggnadsnämnden detaljplanen för Västlänkens tunnel, det vill säga inte stationerna som har egna detaljplaner. Ärendet går vidare till kommunfullmäktige för beslut. Artikeln beskriver hur beslutet kan överklagas. För den som tror att Västlänken ska börja byggas när som helst är det nyttig kunskap.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2848342-byggnadsnamnden-godkande-vastlanken
Vägvalet ger Länsstyrelsen ordentligt på moppo för att de brister i sin roll som tillsynsmyndighet vid tillstyrkandet av järnvägsplanen. Theo & Co läser lagen och ger baxläxa i ämnet ”riksintresse”.
I korthet är kontentan att Länsstyrelsen bortsett ifrån Trafikverkets ansvar att jämföra med andra realistiska alternativ och deras effekt på miljö och kulturmiljö. Rekommenderad läsning!
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2848376-ansvarslost-av-lansstyrelsen
Apropå realistiska alternativ vill jag påminna om Mats Lövgrens presentation av de mest bearbetade alternativen till Västlänken. Efter första genomläsningen begriper en tvååring att samtliga alternativ är både mer genomtänkta och mer realistiska än Västlänken. Mot den bakgrunden ter det sig allt mer märkligt att det bara är just denna fråga i hela världen som M, FP, KD, MP, S, FI och V är rörande överens om…
Lokalguiden skriver om Västlänken och intervjuar Stefan Eglinger, trafikdirektör på Trafikverket, om utmaningarna under planering och byggtiden. Eglinger gör den knivsluga analysen ”det gäller att tänka rätt från början”. Det var synd att han inte sa det till Rune Thorén 1987…
Eglinger är det möjligas mästare, han. Att Göteborg blir en byggarbetsplats ser han som ett nytt event. Därför har projektet ”Byggplatsen som arena” sjösatts. Är han på riktigt eller kan vi se fram emot fasadbelysta lergropar, lerlastade lastbilar som brummar i kapp med Avicii och pålningsmaskiner i frigörande dans?
https://www.lokalguiden.se/artiklar/staden-m%C3%B6ter-v%C3%A4stl%C3%A4nken
Om du inte fick en floskelöverdos i förra artikeln, så bjuder jag på mera godis här. Bland annat får två av stadens hjältar, Johan Trouvé, Västsvenska Handelskammaren, samt stadsarkitekt Björn Siesjö lufta sina tankar om vad västlänksmotståndet egentligen beror på samt hur litet det egentligen är. Om någon orkar läsa hela artikeln så hittar ni ett öppet kommentarsfält längst ner. Det är ganska tomt, än så länge…
http://fastighetsnytt.se/2015/09/fran-stor-smastad-till-liten-storstad/
Bo Larsson, Trafikverket svarar på debattartikeln från jakobsdalsbon (han som ansåg att annan västlänkskritik var onyanserad, ni minns). Bosse svarar det vi pålästa nej-sägare vet, att dragningen under Jakobsdal är ännu en framtvingad abrovinsch för att klara svängen in mot Korsvägen utan att dra Västlänken under Örgrytevägen.
Vad Bosse inte talar om är att det var det de hade tänkt från början. Tills någon kom på att ett jätteschakt utanför trillingtornen riskerade skapa ett nytt Ground Zero vid Korsvägen.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2849398-samre-sparlinje-ger-mer-buller
Vi avslutar med en lövgrenare. Den kräver en chipspåse/kaffe och kaka!
För att få lite bakgrundsuppdatering kan man med fördel först läsa en tidigare lövgrenare om hur upphandlingsplanerna för Västlänken ser ut:
http://stoppavastlanken.nu/2015/03/11/vastlanken-skapar-arbetstillfallen-men-for-vem/
Sedan kommer det roliga…
http://stoppavastlanken.nu/2015/10/01/fordyrar-regeringen-offerter-for-bygget-av-vastlanken/
Men budgeten håller!