Denna vecka har trädfrågan varit i fokus då provlyft av träd inleddes på tisdagen.
Göteborgs Stad tycker det är ”spännande” att provlyfta träd, leta efter fornlämningar och sätta tillbaka dem. ”Alla träd” ska flyttas till samma plats under tiden bygget pågår, sägs det. Senare i texten framkommer dock att ett 30-tal träd inte kan räddas. I Haga. Detta handlar förstås om alla de stora träden som inte kommer kunna flyttas.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2876694-hagatradens-rotter-undersoks-infor-tradlyft
På tisdagen var det så dags. Under stort pressuppbåd och under överinseende av en hord av arkeologer, arborister, halva Trafikverket och Park och Naturförvaltningen inleddes det första provlyftet. Begreppet ”spel för gallerierna” har sällan känts mer motiverat.
Det aktuella trädet av storlek lövruska står mellan cykelbanan och parkeringsplatsen vid Pustervik. Det är ett av de minsta träden i hela området och planterades på 80-talet. Träd som står mellan hårdgjorda ytor kan inte breda ut sina rötter och följaktligen är rotsystemet i princip inte bredare än avståndet mellan de hårdgjorda ytorna.
Under djup koncentration lyftes lövruskan sakta av den specialbyggda maskinen som rekvirerats från södra Tyskland. Med allvarlig min inspekterades den knappt meterdjupa gropen av arkeologer, varefter lövruskan sattes tillbaka. ”Ta-daaa, se så bra det gick att flytta ett träd!”. Vi känner oss nu helt trygga med att Kungsparken kommer återställas till nuvarande skick efter Västlänkens framfart och slutar därför genast ifrågasätta projektet. Eller inte. ..
Vad jag också undrar är vad man hade förväntat sig att hitta i en meterdjup grop på en p-plats i Pustervik; Atlantis? Med tanke på trädets ålder skulle jag snarare tippa på en John Silver-fimp och en Villafranca-kapsyl…
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/traden-lyfts-infor-framtida-flytt
På onsdagen var det chatt på GP med projektledaren för Station Haga, stadsträdgårdsmästaren och stadens projektchef för Västlänken. Som väntat var svaren mestadels floskelartade från Göteborgs Stad. Från Trafikverket är budskapet ”vi har ett uppdrag”.
Det intressanta med chatten är egentligen inte svaren utan frågorna. Det är mycket intressanta fakta som framkommer och visar att motståndarna blir allt mer pålästa. Våra påståenden tillbakavisas inte heller utan bemöts på sin höjd med svepande svammel.
En annan intressant iakttagelse är att västlänksivrarna nästan helt lyser med sin frånvaro. Förutom en, som uppenbarligen anser att det grävs alldeles för lite och därför vill att även Övre Husargatan grävs upp och förses med en anslutande västlänkstunnel.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2876913-las-chatten-om-tradflytten-i-haga
Lagom till tisdagens trädflytt tog Martin Wannholt till orda igen, uppbackad av flera grupper, politiker av regnbågens färger och namnkunniga inom västlänksmotståndet, även av oss i Stoppa Västlänken Nu.
Detta är krångligt och tekniskt och juridiskt – men viktigt! Vi visar att tillåtligheten gavs av regeringen på bristfälligt underlag, eftersom det senare visat sig att miljökonsekvenserna är värre än vad som angavs i miljökonsekvensbeskrivningen. Vidare menar vi att de förberedande arbetena ingår i projektet och eftersom projektet inte fått tillstånd enligt miljöbalken, bör inte heller de förberedande arbetena få sättas igång. Länsstyrelsen får en släng av sleven för att den inte uppfyller sin skyldighet som tillsynsmyndighet. Och Göteborgs Stad har inte säkerställt att inte staden står med Svarte Petter när notan för dessa arbeten ska betalas, i synnerhet om Västlänken aldrig blir av.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2876399-trafikverket-och-lansstyrelsen-valjer-att-strunta-i-miljobalken
Trafikverkets chefsjurist replikerade på fredagen och blandar då friskt ihop tillåtlighet med tillstånd. Hon ger sken av att Västlänken får lov att börja byggas eftersom regeringen gett tillåtlighet som inte rättsprövats. Meningen är antagligen att läsaren ska förledas att tro att ingen överklagat tillåtligheten och att det nu är för sent att pröva Västlänken juridiskt.
Så enkelt är det inte. ”Tillåtlighet” ges på ett antal villkor och dessa har inte uppfyllts. Men tillåtlighetsbeslutet FÅR inte överklagas. Det är järnvägsplanen som kan överklagas och skall överklagas, vänta några månader får ni se…
”Tillstånd” ges efter prövning av – enkelt uttryckt – miljökonsekvenserna i relation till samhällsnyttan av Mark- och miljödomstolen. Innan denna dom, eller efter överprövning i Mark– och miljööverdomstolen deras dom, ligger fast, får projekt Västlänken inte startas. Hur svårt ska det vara?
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2879593-vastlanken-far-lov-att-byggas
Sista ordet i den här delen är inte sagt. Hörde jag någon säga att debatten om Västlänken svalnat?
/Carina