Undertecknad har varit dålig på att summera de gångna veckorna, trots att de varit ganska händelserika. Det beror på att jag istället ägnat mig åt att sammanfatta Västlänkens järnvägsplan.  Jag har prioriterat det eftersom det fortfarande förekommer missvisande information och myter från såväl kommunen, Trafikverket som de få kvarvarande ja-propagandisterna.

Järnvägsplanen är en juridisk handling som just nu ska prövas av Trafikverkets jurister (och som senare ska överklagas hos regeringen och eventuellt Högsta Domstolen) och sammanfattningen består av komprimerade texter samt bilder direkt ur järnvägsplanens dokument. Trots detta anklagas vi fortfarande för att sprida osanningar, domedagsprofetior, uppvisa brister i vår källkritik, etc, från västlänkskramarna. Visst är det lite kul att de inte själva tror på vad de läser?

Sammanfattningen finns på vår webbsida, direktlänk nedan. Än saknas det sista geografiska kapitlet, från Liseberg-Almedal samt en sammanfattning av information som gäller hela Västlänken.

http://stoppavastlanken.nu/i-vastlankens-spar/

Trafikverket vill också belysa hur det blir under byggtiden i sitt senaste nyhetsbrev. Genom att hänvisa till en länk om Citybanan. Och nu måste jag faktiskt dra lite på smilbanden. De första dagarna pekade länken nämligen på en sida där det stod att Citybanan till större delen går genom berg av god kvalitet samt har en parallell räddningstunnel. Jag raljerade lite över skillnaderna mellan dessa tunnlar när jag delade länken:

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Citybanan/Byggnation/

… Och troligen noterades mitt inlägg av Trafikverkets informatörer, för när jag nu klickar på länken i nyhetsbrevet igen pekar den på en helt annan sida med allmän text om Citybanan. ”Nya träd på Odenplan blommar nu i vår” är en av rubrikerna. Fniss.

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Citybanan/

 

På debattsidan har det stormat. Igen.

Här är det två arkitekter som berättar varför Västlänken förhindrar stadsutveckling och vad man kan göra med Gullbergsvass om Gårdaalternativet byggs istället. Inlägget fick ingen replik.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2940736-lejonstaden-kan-ge-upptill-20-000-nya-lagenheter

Och den här debattråden är fantastisk. Tre namnkunniga veteraner inom trafikområdet ställer en väl underbyggd fråga om resandeunderlaget för Station Haga. Svaret ger uttryck som ”svävande”, ”snömos” och ”irrelevant” nya djup. Vilket debattörerna konstaterar i sin slutreplik. Tråden illustrerar västlänksdiskussionen i ett nötskal:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2958259-inga-svar-pa-vem-som-reser-till-och-fran-haga-med-vastlanken

Länsstyrelsen får sig en välförtjänt känga från Rädda Skansberget, som varit med förr:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2958320–lansstyrelsen-goteborgs-stads-lydiga-redskap-

Och så har en gammal folkp… ursäkta, liberal, tagit bladet från munnen och ifrågasätter Västlänkens sträckning. Även här är det Haga som ifrågasätts.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2977602-garna-vastlanken-men-inte-via-haga

Trafikverket går i svaromål, återigen i sitt nyhetsbrev. Här försvarar man valet av Haga genom att berätta om svårigheterna med att dra Västlänken via Järntorget. Samt att det minsann ska byggas en del. Bortanför Järntorget Och hänvisar till att det bor hela 17.000 i Haga. För att riktigt understryka det kommersiella trycket i området ackompanjeras texten av en bild på den nedlagda 7Elevenbutiken vid Haga Kyrkoplan.

http://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/projekt-i-vastra-gotalands-lan/Vastlanken—smidigare-pendling-och-effektivare-trafik/Nyheter/2016/2016-02/vad-ska-en-station-i-haga-vara-bra-for/

Precis som Martin Wannholt och Theo Papaiouannou varnade för i november har det nu blivit så att trängselskatten, som enligt avtalet om det Västsvenska Paketet skulle finansiera bland annat Västlänken, nu konfiskerats av finansdepartementet för att fylla på de tomma ladorna. Martin Wannholt är arg och Johan Nyhus låtsas bli ännu argare, så nu ska stadsjuristen avgöra om det icke förhandlingsbara avtalet brutits.

Hur arg Jonas Ransgård är framgår inte, men han borde åtminstone bli lite förvånad då han hävdade att avtalet om TS-pengarna var ”lika säkert som riksobligationer”. Men han kanske syftade på sådana utställda i Burundi.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/trangselskatten-regeringen-behaller-intaktern

Den 28 januari antogs, föga förvånande, detaljplanen och genomförandeavtalet för Västlänken i kommunfullmäktige. Debattens vågor gick höga, vilket Johan Nyhus tycker är ”skôj”.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2973165-protesterna-mot-vastlanken-fortsatter

Sammanfattning – januari. Stormar, myter och GårdaGårdagruppen, som ligger bakom förslaget om Centralstation Gårda, lade samtidigt i en högre växel och har hyrt utställningslokalen på Stadsbiblioteket i två veckor. Utställningen, som lär ha kostat max en tiondel av Trafikverkets utställning om Västlänken (den stora röda som ambulerade för något år sedan) har blivit en formidabel succé. Den visar både visionen om Göteborg med en Gårdastation och hur en sådan kan samverka med lokaltrafiken och  den informerar också om Västlänken.

Flera tusentals göteborgare har besökt utställningen, så även Trafikverkets folk och några politiker, bland annat Johan Nyhus. Utställningen pågår till söndag 7 februari och i slutminuterna står det ungefär 326 – 0 i matchen mellan Gårda och Västlänken. I vårt facebookforum finns ett flertal filmer som visar hur Gårdagruppens egen Zlatan, arkitekten Gunnar Anjou, sakligt och pedagogiskt sågar Västlänken i höjd med fotsulorna, utan att ens ändra tonläge.

Gunnar och resten av gänget i Gårdagruppen visar att de är fullblodsproffs och de som raljerat över ”gamla griniga gubbar vid köksbordet med för lite att göra” borde bokstavligen få äta upp hela utställningen. Frigolitmodellen av Stena Danica i Hagagropen skulle bli en lagom söndagsmiddag för Johnny Magnusson, till exempel.

Rekommenderar varmt en söndagspromenad till biblioteket för er som inte varit där än!