Emellanåt kritiseras vi i Stoppa Västlänken Nu för att ”bara vara emot” och ”inte vilja något” och det krävs att vi ska ”föra fram” ett alternativ till Västlänken. Här förklarar vi varför vi inte tar ställning för något enskilt alternativ och vad vi vill. Vårt ställningstagande är nämligen helt enkelt baserat på de lagar och riktlinjer som gäller för utredning och byggande av ny järnvägsinfrastruktur.
Västlänken har tillkommit före 2013 när de gamla riktlinjerna gällde och de finns här:
http://www.trafikverket.se/om-oss/var-verksamhet/sa-har-jobbar-vi-med/Fran-planering-till-byggande/Sa-blir-vag-och-jarnvag-till/
Som vi visat i ett flertal artiklar har hela processen för Västlänken varit ett spel för gallerierna då Västlänkens sträckning var beslutad av Göteborgs Stad redan 1999, det vill säga före idéstudien 2001, förstudien 2002 och järnvägsutredningen 2006.
Idag vet vi dessutom att beslutet om Västlänken via Haga-Korsvägen var ett rent politiskt beslut, att sträckningen via Haga inte gav någon nytta och att beslutet dessutom togs innan ett stort antal aspekter blivit ordentligt utredda, vilket fått allvarliga konsekvenser och är självklart orsaken till att motståndet ökar oavbrutet. Vi vet nu också att beslutsunderlagen var både obsoleta och missvisande när Västlänken beviljades finansiering av regeringen och av lokala medfinansiärer. (Se Riksrevisionens rapport RiR 2012:21, samt protokollen från järnvägsutredningens styrgrupp som finns här: http://wiki.stoppavastlanken.nu/doku.php?id=dokument_fran_styrgruppen_foer_vaestlaenken_2003-2007 )
Att låsa sig vid ett visst alternativ för tidigt är ett gigantiskt misstag som INTE får göras om och i alla händelser ska inte vi bidra till detta. Ny järnväg är en komplicerad fråga som kan få följder som bara fackkunniga kan förutse.
Vårt krav är därför att en oberoende granskning sker och att den följer rådande riktlinjer.
Enligt den nya lagstiftningen ersätts järnvägsutredning med en planläggningsprocess med fler samråd.
Om Västlänken skulle utredas på nytt och ställas mot aktuella alternativ är det inte solklart om förfarandet skulle följa det nya eller det gamla regelverket. Men oavsett vilket måste en så kallad åtgärdsvalsstudie göras. Den följer ”fyrstegsprincipen”:
- Tänk om
- Optimera
- Bygg om
- Bygg nytt
En ny utredning skulle kunna baseras delvis på gjorda kapacitetsutredningar och liknande och därför genomföras relativt fort, men nya osäkerhetsfaktorer har kommit in de senaste åren. Blir den en höghastighetsjärnväg ”Götalandsbanan” mellan Stockholm och Göteborg via Borås eller kan vi istället förvänta oss en utbyggnad av Västra Stambanan? Blir det en höghastighetsbana mellan Oslo eller Köpenhamn via Göteborg – eller vanlig järnväg? Vad händer med Bohusbanan? Och med fyrspår till Kungsbacka? Behövs genomgående tågtrafik och i så fall på vilka linjer? Anläggningarna för tvätt och underhåll, ligger de optimalt placerade utefter vad svaren på ovanstående frågor blir?
Se gärna vår guide till järnvägssystemet i och runt Göteborg: http://stoppavastlanken.nu/guide-vastlanken-och-jarnvagarna-in-mot-goteborg/
Om denna process leder fram till att en/flera nya stationer eller ny järnväg anses behövas, ska dessa uppfylla lagens krav. I Lag om byggande av järnväg, 1 kap, anges bland annat följande:
3 §
Vid planläggning, byggande och underhåll av järnväg skall hänsyn tas till både enskilda intressen och allmänna intressen såsom miljöskydd, naturvård och kulturmiljö. En estetisk utformning skall eftersträvas.
4 §
När en järnväg byggs ska den ges ett sådant läge och utformas så att ändamålet med järnvägen uppnås med minsta intrång och olägenhet utan oskälig kostnad. Hänsyn ska tas till stads- och landskapsbilden och till natur- och kulturvärden.
Här behöver man inte vara stjärnadvokat för att begripa att Västlänken via Haga knappast är aktuell.
Om det sedan blir Förstärkningsalternativet i någon form, en tunnel byggd med tunnelborrmaskin eller i berg, en helt eller delvis utflyttad station till Gårda eller någon annanstans, eller en tvåplanslösning vid Göteborg C, eller kanske bara en trimning av befintlig struktur tills vidare – ja det får helt enkelt en korrekt utförd utredningsprocess svara på.
/Admins