Hänt i veckan vecka 11 – Siffror och retorikVeckan inleddes med att det lades stor energi på att bevisa hur få som demonstrerade förra lördagen.  Under förra helgen angavs först 3000, vilket snart reviderades till 8-10.000, en uppgift från polisen. Ja-sidan visste dock bättre och fortsatte envisas med att det bara var 3.000, så det så! Det där med siffror verkar vara ett svårt kapitel för Västlänksanhängarna. Visst är det märkligt att de inte underskattar antalet resande till Hagaplan i motsvarande grad?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2651299-delade-meningar-om-antalet-demonstranter

På tisdagen återreplikerade Kurt G Larsson på Trafikverkets dementi om innehållet i kassaflödesanalysen. Han påpekar att Trafikverket i sin iver att dementera siffror därmed kritiserar de som kommer från Trafikverket själv. Som sagt, siffror är tydligen överkurs. Särskilt när man inte ens förstår sina egna.

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2651572-trafikverket-kritiserar-sina-egna-siffror

Publicistklubben arrangerade en debatt om kampanjjournalistik och GTs Frida Boisen fick sina fiskar varma för kampanjen för en folkomröstning om trängselskatten.  Aftonbladets Anders Lindberg har uppenbarligen stora problem med att kampanjen blev framgångsrik. Surt, sa räven…

Lindberg anser att GT ”agerat parlamentariskt” men duckar på frågan om Aftonbladet aldrig skulle kunna driva en kampanj för en folkomröstning.  Med sedvanlig åsiktskorridorlogik får han det att framstå som att de 90.000 som skickade in sina namn gjorde det mot sin egen vilja och de 57 procent som sedan röstade nej uppenbarligen också var vilseledda. Av GT, tydligen.

Ylva Andersson, SVT, snörper på munnen och påstår felaktigt att Vägvalet stod som avsändare på talongen.

GT-listan folkomröstningenDessutom är det enligt henne GTs fel att Sveriges Radio blev tvungen att fokusera på trängselskatt istället för på viktigare frågor som integration, skola och vård… Även Andersson hänger på resonemanget att GT väckte frågan eftersom hon själv ”aldrig hade hört några kritiska röster kring trängselskatten” och att motståndet mot trängselskatten endast är ett uttryck för allmänt missnöje med politiker.

Professor Jonsson ser mest sur ut och säger några sura meningar och jag förstår inte vad han menar. Men sur är han. Jättesur.

Behållningen av denna debatt är Frida Boisens ansiktsuttryck som diskret uttrycker den stigande förvåning man själv känner samt hennes ideliga tillbakavisande av de andras faktafel.

Det är lätt hänt att man börjar fundera på huruvida debatten låtit annorlunda om utfallet i folkomröstningen blivit tvärtom.

http://www.svt.se/nyheter/svtforum/kampanjjournalistik-framgangsfaktor-eller-folklig-falla

På onsdagen ger Cecilia Dalman-Eek, riksdagsledamot (S) alliansen skulden för att göteborgarna inte förstått poängen med trängselskatten och Västlänken. Återigen vädras uppfattningen att vi motståndare på något sätt är mer trögfattade än andra och att vi nog kan talas tillrätta. Jag håller på att bli lite småkränkt snart, tror jag…

http://www.gp.se/nyheter/ledare/gastkronikor/1.2652922-cecilia-dalman-eek-de-borgerliga-maste-ta-ansvar-for-vastlanken

Dalman-Eek väljer senare att bli gå in i gruppen och möta diskussionen med våra medlemmar, vilket för all del hedrar henne. Dock lyckas inte heller hon själv förklara ”poängen”. Snarare blev vi mer övertygande motståndare än någonsin. Hon visade sig dessutom vara förvånande illa påläst, till skillnad från vår egen Mats Lövgren J. Ni som missade det roliga får chansen igen här:

https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/10153074871249566/?comment_id=10153085457729566

Jarl Samuelsson, Västtrafik skrev på torsdagen en lång harang om nödvändigheten att bygga ut Bohusbanan till dubbelspår, att kapaciteten och punktligheten är för dålig och hastigheten så låg att man inte har tid att stanna i Säve. Men i slutklämmen är det ändå Västlänken som ska frälsa hela Västsverige.

Rubriken anger att hela Bohusbanans liv hänger på en skör tråd och endast kan räddas av Västlänken. Då bör man veta att tåg från Bohusbanan INTE ens ska gå i Västlänken. Frågan är om Samuelsson känner till det själv?

http://bohuslaningen.se/asikt/debattochinsandare/1.3831615-vastlanken-behovs-for-bohusbanans-framtid

Särskilt rekommenderad läsning brukar inte vara författad av GPs ledarredaktion, men här har vi ett strålande undantag. Csaba Bene-Perlenberg, GPs vikarierande ledarskribent. gör en intressant analys av läget: ”Politikerna är mer arga på sig själva än vad vi är på dem, vilket lyser igenom i deras sätt att hantera frågan.” Vi säger: Välkommen till Göteborg, Csaba!

http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2015/03/12/vastlanken-ar-ett-sar-som-maste-helas/

Veckan avslutades med denna partsinlaga från Sveriges Byggindustrier och Byggföreningen Väst. Artikeln innehåller så många sakfel och luftslott att även den mest oerfarna motståndare kan slå hål på dem, och varje stycke avslutas med ”Det tycker vi är bra!”. Är det någon mer än jag som får associationer till den där beskäftiga lilltjejen i TV-reklamen för Grumme Tvättsåpa?

En framtid utan Västlänken utmålas som en evig avgrund där ”de sociala orättvisorna består”. Jahaja..? Det stycket avslutas dock ”Det tycker vi inte är bra!”

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2655897-33-miljarder-skal-att-saga-ja-till-vastsvenska-paketet

Antingen får Västlänken det att vattnas i plånboken för dessa herrar, eller så har de svalt propagandan om alla ytor som frigörs för exploatering tack vare Västlänken. I det förra fallet rekommenderar vi dem att läsa detta: http://stoppavastlanken.nu/2015/03/11/vastlanken-skapar-arbetstillfallen-men-for-vem/

I det senare fallet bör de bland annat fundera på varför tomtmarken kring gasklockan ska användas som serviceyta under hela byggtiden för Västlänken istället för att kunna exploateras direkt.

Veckan avslutas med att vi får veta att järnvägsunderhållet utanför Västlänken är kraftigt eftersatt och ett särskilt hot mot godstrafiken. Trafikverket kanske skulle ta några av de miljarder man sparar på att inte bygga Västlänken, till underhåll så man kan fortsätta frakta timmer och malm på järnväg istället för på lastbil? Det gjorde nog större nytta för miljön än att transportera ett par tusen studenter till Hagaplan, eller vad tror ni?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/trafikverket-minskar-pa-underhall-av-42-jarnvagsstrackor_4411055.svd