Det var ju en liten nätt västlänksvecka. Vilken tur, så man hinner jobba, äta och sova lite också…
På måndagen fick vi läsa att intäkterna från trängselskatt ökat med 19 procent under årets fyra första månader. Trots höjningen vid årsskiftet har alltså trafiken inte dämpats. Däremot har Västlänkens kassakista expanderat. I mars slogs rekord och 90,7 miljoner trillade in, folk kör alltså bil så in i bänken. Ska vi gissa att en och annan ”miljövän” runt Gustav Adolfs Torg har en lätt ambivalent inställning till detta?
I alla händelser blir det nu svårt att hävda att det inte finns pengar till en oberoende utredning av alternativen. Det vore ju bra om pengarna användes till något nödvändigt.
http://www.gp.se/…/1.2730606-allt-mer-pengar-in-fran-trangs…
Veckans Västlänkschock:
Nyligen fick vi ju lära oss att det pågående spårvägsbygget mellan Järntorget och Lilla Torget fördyrats med stora summor (”på grund av okända förutsättningar”). Än har nog inte alla greppat det förtjusande faktum att denna spårväg delvis ska rivas upp när den väl är på plats och ersättas med ett provisorium på Södra Hamngatan. Men inte nog med det; en viss tillhörande byggnad lär ha ingått i budgeten. Mats Lövgren berättar vad som händer med den när Västlänken ska byggas.
Jag tillåter mig att anta att den ansvariga för denna framsynta planering är av typen som kastar porslinet efter maten istället för att diska.
https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/permalink/10153288388439566/
Även renoveringen av kanalmuren har ju sprungit iväg, 54 procent över budgeterade pengar och 80 procent över ”budgeterad” tid. Anledningen? ”okända förutsättningar”… Det är en evig tur att Trafikverket känner varenda millimeter av underjorden i Göteborgs centrum så att vi kan vara 100-procentigt trygga i att just i Västlänkens sträckning saknas helt alla former av ”okända förutsättningar”.
http://www.svt.se/nyhet…/regionalt/…/blev-30-miljoner-dyrare
***
På tisdag morgon passerade vi 4000 medlemmar! Snart är vi fler än resenärerna på Station Haga. När jag själv hoppade på tåget (ursäkta!) strax före valet i höstas var vi cirka 640 st. Det är fler än Ja till Västlänken har nu.
***
När vi ändå är inne på Haga så har GPs Arne Larsson förtjänstfullt gjort en journalistisk insats och undersökt siffrorna kring Station Haga lite närmare. Han räknar passagerare och jämför med målbilden, klargör vad som behövs för att uppfylla den och intervjuar utredare. Bra läsning.
Jag sammanfattar: För att uppfylla målbilden krävs utbyggnad av Götalandsbanan, Bohusbanan och Västra Stambanan (faktiskt också Västkustbanan, min anm), bussterminal i Haga, linbana över älven, samt förtätning nära stationerna i Surte, Anneberg och Bollebygd. Plus att resande till Sahlgrenska väljer omvägen via Haga. Och som om det inte räckte med det krävs även lite extra politisk vilja.
Spännande! Med tillräckligt av politisk vilja, dito visioner, en aldrig sinande kassako samt erforderligt antal om och skulle man således kunna motivera ett nytt Heathrow i Älgarås.
http://www.gp.se/…/1.2729774-station-haga-ett-stopp-med-moj…
Veckans medlemmar: Herr och fru Jagler.
Ulf Jagler har varit på topp i veckan. Först myntade han begreppet ”Projekt Tummetott”. Sedan fyllde han år. Frun Camilla bakade den snyggaste tårta vi någonsin sett, med en smaksättning av Trafikverkslogik. Ulf tog med den till jobbet. Som ligger granne med Trafikverket…
https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/10153293296614566/
Veckans Lövgrenare:
Äntligen! Mats Lövgren reder ut några viktiga begrepp vi länge funderat över. Hur funkar järnvägsindex, hur vet man att budgeten håller innan man upphandlat, vilka upphandlingsregler gäller, läggs anbuden till fast pris, etc… Det enda frågetecknet som kvarstår är hur budgeten ska hålla.
https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/permalink/10153290194189566
På tal om budgeten så Jan Sylvan har tittat närmare på ett kalkylblad med viktade riskfaktorer för projektet. Nu vet vi att budgeten håller – med 50 procents sannolikhet.
http://stoppavastlanken.nu/…/okanda-faktorer-ar-ordet-pa-m…/
Vi avslutar veckan med en skyltsöndag. I skrivande stund börjar minst sagt kreativa inslag dyka upp i forumet. Vissa har nog större chans att bli långlivade än andra… 😉
/Carina