Hela Västlänken e änna en abrovinschDå har det börjat dra ihop sig på västlänksfronten igen. Här kommer höstens första sammanfattning, denna gäller vecka 34-36.

Mats Lövgren går på djupet (!) med grundvatten-problematik och reder ut begreppen för grundvatten i bergtunnlar:
http://stoppavastlanken.nu/vastlanken-och-goteborgs-grundvatten-del-1/

I del 2 beskriver Mats hur förutsättningarna för grundvatten och lera tydligen ändrats mellan Järnvägsutredningen 2006 (beslutsunderlag för Västlänken) och Järnvägsplanen 2014. I den senare gäller att i princip hela innerstaden ligger i påverkanszonen för grundvattensänkningar och sättningar i leran.

http://stoppavastlanken.nu/2015/08/22/vastlanken-och-goteborgs-grundvatten-del-2/

Länsstyrelsen har, föga överraskande, tillstyrkt ett fastställande av järnvägsplanen för Västlänken. Det låter ju käckt och glatt, men läser man själva yttrandet är det en orgie i begrepp som ”irreversibla skador”, ”påtaglig skada”, ”överskrida miljökvalitetsnormer” etc.

Varför då tillstyrka? Nyckelordet är ”riksintresse”. Någon har lyckats sälja in att en pendeltågsstation under Hagaplan är ett riksintresse för kommunikation och detta värderas nu högre än andra riksintressen.

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/nyheter/2015/Pages/2015-08-26b.aspx

Jan Sylvan har läst lagen. I miljöbalken står vilka principer som ska tillämpas i miljörättshänseende och där är försiktighetsprincipen grundläggande. Som alla vet har denna princip varit central vid planeringen av Västlänken. Eller inte.

http://stoppavastlanken.nu/2015/08/25/vastlanken-miljon-och-forsiktighetsprincipen/

Och så till sommarens västlänkschock:

Abrovinsch är ett väldigt bra göteborgskt uttryck för nödlösning eller tillfällig lösning. Och abrovinscherna har verkligen duggat tätt i Västlänkens spår. Frågan är om inte denna är en av de som tydligast understryker att politikerna ville ha en tunnel utan djupare analys av vad den skulle användas till och vilka problem den skulle lösa och att den därför har skapat nya problem som måste lösas, med – just det – abrovinscher.

Ha något kallt att badda pannan med i beredskap och läs sedan om hur Västlänken, som skulle lösa säckstationproblematiken, själv skapar en ny säckstation:

http://stoppavastlanken.nu/2015/08/27/trafikverket-verkar-spara-ur-med-ett-stickspar/

Mats Lövgren återupprättare Trafikverkets heder en aning och förklarar att Trafikverket/Banverket egentligen inte ville ha Västlänken från början… Bra och allmänbildande läsning.

I inlägget finns även en länk till Mikael Bigerts utmärkta krönika om Västlänkens historia. Båda inläggen rekommenderas för nybörjare i Västlänkskampen.

http://stoppavastlanken.nu/2015/09/03/ar-trafikverket-en-ful-fisk/

Kulturförvaltningen har äskat mer pengar för det extra arbete Västlänken genererar, vilket avslogs. Nu undrar vi vad det är som får stryka på foten, dokumentationen av allt som förstörs av Västlänken eller kulturförvaltningens ordinarie arbete?

https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/permalink/10153513219559566

Martin Wannholt kom igår med höstens första dräpare, en sågning av stadens tre sämst underbyggda och dyraste projekt; Gobigas, vindkraftsparken i Hake fjord och Västlänken. Samtliga avsedda som miljöprojekt, med gemensamma nämnare obefintlig miljönytta och ytterst tvivelaktig lönsamhet. Wannholt listar också vad vi kunde få för pengarna och tiden istället.

Och smaka på den här formuleringen:

”De två förstnämnda prestigeprojekten byggde åtminstone på goda ambitioner för en bättre miljö, medan Västlänken endast är det dyraste, mest omständiga och miljöförstörande sättet att söka lösa ett mindre kapacitetsproblem”

Mums!!

https://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2823000-goteborg-maste-kliva-av-prestigeprojekten