Vi läser att skicket på några av banorna runt Göteborg är så uruselt att en hastighetssänkning kan bli aktuell. Som alla fattar ger lägre hastighet sämre kapacitet och minskar tågets attraktivitet jämfört med bil respektive flyg. Detta kan ingen tågstation i Haga ändra på.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2860099-tagkaoset-forvarras-dessa-strackor-paverkas
I pappers-GP (men inte på webben av någon anledning) informeras vi om att trafiken måste minska med 20 procent de närmaste åren för att staden ska klara att hantera den minskade framkomligheten som skapas av diverse byggen, där Västlänken, Hisingsbron och överdäckningen av E45 vid Marieholm så käckt måste ske samtidigt. Det föreslås bland annat att företag ska bekosta företagskort i kollektivtrafiken åt sina anställda. Tydligen ska stadens näringsliv ta kostnaden och effektivitetsinskränkningen av denna kommunala härdsmälta
https://www.facebook.com/groups/stoppavastlankennu/10153587656699566
—
Veckans Lövgren 1:
Trafikverket och Västtrafik försöker dra växlar(!) på ett ökande tågresande som man försöker härleda till trängselskatten. Mats Lövgren sågar den tolkningen av statistiken strax under hälsenan:
http://stoppavastlanken.nu/gor-trangselskatten-skillnad/
Veckans Lövgren 2, Veckans Chipspåse, tillika Veckans Måste-läsning:
”Kapacitetsbrist” har varit honnörsordet för att motivera Västlänken. Kapacitetsbrist i tågen och på Göteborgs Central.
Mats Lövgren har tidigare visat att antalet pendeltågsavgångar inte blir fler när Västlänken är klar än idag enligt Trafikverkets egna rapporter, eftersom kapacitetsbristen i första hand finns på några av banorna in mot Göteborg, här:
(http://stoppavastlanken.nu/2015/04/29/vastlanken-ger-ingen-utokad-turtathet/ )
Nu har Mats fördjupat sig i fler rapporter (det finns många!) och har hittat ett underlag till Järnvägsutredningen som svart på vitt konstaterar att den kapacitet vi har nu på Göteborgs Central och i tågsystemet räcker till för resandeefterfrågan, till och med om de mest optimistiska resandekalkylerna slår igenom.
Enkelt uttryckt, vi ska alltså bränna 29,6 miljarder i dagens värde, förlama centrum i nio år samt skövla en stor del av innerstan för att lösa ett problem som egentligen inte finns.
http://stoppavastlanken.nu/kapacitetsbrist-ar-huvudargumentet-for-att-bygga-vastlanken/
Frågan som infinner sig är varför Trafikverket bemödar sig med att köpa in landets bästa konsulter för att ta fram rapporter som ingen läser för att västlänksanhängarna sedan ska påstå att vi och andra ”konspiratörer” hittat på innehållet?
—
Det alltid lika hett efterlängtade nyhetsbrevet från Västlänken damp ner på fredagen.
Upphandlingen av Västlänken är påbörjad och entreprenad Centralen är först ut:
http://www.trafikverket.se/nara-dig/vastra-gotaland/projekt-i-vastra-gotalands-lan/vastlanken—smidigare-pendling-och-effektivare-trafik/nyheter/2015/2015-09/anbudsforfragan-ute-for-entreprenad-centralen/
Projektledare Bo Näverbrant intervjuas (alltså, måste man heta Bo för att få jobb som projektledare på Trafikverket eller?) Han tycker det är kul med utmaningar. En av de största är ”att genomföra bygget av Västlänken på ett sätt som är acceptabelt för göteborgarna”. Kul att han själv tror att det är möjligt.
http://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/projekt-i-vastra-gotalands-lan/Vastlanken—smidigare-pendling-och-effektivare-trafik/Nyheter/2015/2015-10/vi-i-vastlanken-bo-naverbrant/
Snart börjar Trafikverket provlyfta träd vid Haga för att undersöka rotsystemen så att flytt av några hundra träd kan förberedas. Trafikverket ”bedömer att den bästa lösningen för att återställa parker och naturmiljö är att tillfälligt eller permanent flytta träd”.
Med traditionell västlänkslogik återställer man alltså parker genom att flytta deras träd därifrån…
http://www.trafikverket.se/nara-dig/Vastra-gotaland/projekt-i-vastra-gotalands-lan/Vastlanken—smidigare-pendling-och-effektivare-trafik/Nyheter/2015/2015-10/provlyfter-trad-och-undersoker-mark-och-rotter-i-samarbete-med-specialister/
—
Länsstyrelsen svarar på förra veckans beska kritik från Vägvalet. Och de svarar med högoktanigt svammel:
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2854493-vastlanken-bast-for-jobb-och-miljo
På planeten jag just landat på i min onda dröm ägnar sig alltså en tillsynsmyndighet åt att rabbla säljargument för ett projekt de är satta att granska.
I samma anda ägnar sig ledande politiker, journalister, statsvetare, offentliganställda tjänstemän och självutnämnda näringslivsföreträdare åt att rabbla mantran, blunda för fakta och rikta grova anklagelser mot Västlänkens kritiker.
Galenskapen är så överväldigande att jag plötsligt associerar till ett smurf-album som min lillebror läste. Där invaderades smurfbyn av onda smurfar som bet de goda i svansen så att de smittades av bzz-bzz-viruset. De smittade smurfarna bytte färg, blev ondsinta och började hoppa jämfota och entonigt upprepa ”GNAPP, GNAPP”. Det känns på något sätt inte helt orimligt att ovan nämnda kategorier opinionsbildare injicerats med någon sorts västlänksserum som ger akut faktaresistens och utlöser papegojsyndrom. Vi får smurfa ett motgift och förmodligen hittar vi bästa sorten i Mark- och miljödomstolen.
Avslutningsvis: Glöm nu inte att torsdag den 15 oktober är sista dagen att yttra sig över granskningsutlåtandet/järnvägsplanen. Varje yttrande försenar givetvis processen. Era synpunkter ska skickas med brev till:
Trafikverket Ärendemottagningen
Planprövning
Box 810
781 28 BORLÄNGE
Ärendenumret är TRV 2013/92333
Då blir ni också meddelade per post när Järnvägsplanen fastställts. Och sedan är det dags att överklaga den!
/Carina