Hänt i veckan vecka 42 - Realtidskvot och JO-anmälanVi börjar med det mest irriterande först. Den påkostade reklamkampanjen ”Västlänken – en pulsåder för det moderna Göteborg” av medlemmar kallad ”Linus på linjen i Nordkorea” var ju ingen kioskvältare. Göteborgarnas attityd till Västlänken blir bara mer negativ. Vad gör kommunen då? De drar barn-kortet! Om någon hittar ett mer flagrant lågvattenmärke vet jag inte om jag vill veta det…

Rubriken ”Stadsutvecklingsområde Västlänken – för våra barns framtid!” ger så dålig smak i munnen att jag kommer på mig själv att längta efter skolårens floursköljningstant. Resten av artikeln följer samma linje.

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo/kommunens-planarbete/plan–och-byggprojekt/!ut/p/z1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfIjo8ziAwy9Ai2cDB0N_N0t3Qw8Q7wD3Py8ffwNvE30wwkpiAJKG-AAjgZQ_ejCTkFGTsYGBu7-RmD9eIyPBOo3Ryiw8PAHKvAKNAj0Mwkzdg800Q_Wj9KPKskPSExP1Y8sLkksKgEzC3JDI6pCHBUBK3Zcjg!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/p0/IZ7_P1JQ8B1A08HOF0IJQ0QN4V3GQ4=CZ6_P1JQ8B1A0OG9F0ITKPFNKLO0K4=MEurbanDevelopmentViewDetail!BF8B74B384CF4E92C1257D0400457F57==/#content-secondary

Jakobsdalsbon, som tyckte sträckningen under Jakobsdal skulle ändras på GP Debatt för ett par veckor sedan, slutreplikerar här på Bo Larssons lama försvarstal. Han tycker att Västlänken kunde dras under Örgrytevägen istället. Om han hade varit medlem hos oss hade han vetat varför det inte är möjligt (fniss).

I de sista två styckena härsknar han till och ger Trafikverket ett par riktigt sköna passningar:

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2861831-varfor-inte-undvika-skador-i-storsta-mojliga-man

Gitte Caous, stadssekreterare (S) intervjuas i P4. Hon tycker det är ”jätteviktigt att göteborgarna engagerar sig i infrastrukturen efter Västsvenska paketet”.

Vore det inte bättre att vi hade fått engagera oss före det Västsvenska Paketet?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6279436

Caous utspel är ett led i stadens nya kampanj för att få oss att glömma Västlänken, Next Stop 2035. Den ställer frågorna som Västlänken sades vara svaret på.

Själv svarade jag på enkäten och fick frågan om jag ville ingå i en fokusgrupp (gissningsvis är den inriktad på medelålders kvinnor, haha!). Det ville jag förstås och nu har jag fått inbjudan till ett möte om ett par veckor som kommer att handla om ”framtidens kollektivtrafik i Centrum.” och ”Hur ska vi bäst lösa den höga belastningen vid Brunnsparken och Centralstationen?”.  Vad tror ni jag kommer svara?

För besväret att gå dit och tala om för dem hur de borde sköta sitt jobb får jag ett presentkort på bio för 200 kr. Jag gillar inte bio, men det finns det säkert andra som gör så svara på enkäten här, anmäl intresse för att bli panelmedlem och gå dit och tala om vad ni tycker! Kaffe får ni också…

http://nextstop2035.se/

Mats Lövgren gräver vidare i Trafikverkets egna dokument. Den här är kanonfin!

I Järnvägsutredningen 2006, där olika varianter av Västlänken jämfördes med dagens situation, konstaterar Banverket krasst att mellan dagens trafikeringskapacitet och den som uppnås med Västlänken är ”skillnaderna inte så stora”.

Efter 29,6 MdSEK, 500 träd, nio års trafikkaos, lika många års byggbuller, 300.000 lastbilstransporter, några miljoner ton schaktmassor och en 15 år försenad utbyggnad av spårvägsnätet blir alltså skillnaden ”inte så stor”…

Det blir allt mer uppenbart att Banverket inte själva var stora Västlänkenfans utan att den var ett beställningsverk av välvilliga men okunniga och i infrastrukturfrågor lindrigt utbildade lokalpoliker.

http://stoppavastlanken.nu/2015/10/14/ljuger-trafikverket-om-kapaciteten-vi-centralen/

”Restidskvot” är ett begrepp värt att lägga på minnet. Det är restid med kollektivtrafik dividerat med restiden med bil. En kvot över 1,5 ses i Göteborg som positiv och fullt acceptabel.

Den sista redogörelsen för restidskvoter gjordes av någon anledning 2012. Det kanske blev obekvämt att visa att Centrum/Hagakyrkan har den lägsta restidskvoten av alla…

http://stoppavastlanken.nu/restidskvot-parametern-som-forsvann/

Och så veckans jubel. Vägvalet har ifrågasatt Länsstyrelsen fullgjort sin plikt som tillsynsmyndighet för miljöfrågor i granskningen av järnvägsplanen. Länsstyrelsens svar förra veckan blev ju som ni kanske minns en salva av säljargument för Västlänken.

Vägvalet kör nu hårt och gör en JO-anmälan av Länsstyrelsen. Artikeln innehåller ett par klockrena hänvisningar till Miljöbalken och ett par matchande tillrättavisningar. Läsvärt!

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2866018-vi-jo-anmaler-lansstyrelsen-varnar-inte-kulturvardena

Länsstyrelsen yttrande finns här. Även i denna formella handling rabblar man floskler istället för att följa lagen (se fg artikel).

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/Sv/nyheter/2015/Pages/2015-08-26b.aspx

I torsdags kväll var det deadline för att yttra sig över granskningsutlåtandet över järnvägsplanen. Nu sitter Trafikverkets jurister på planprövningen i Borlänge och granskar planen för att se om den kan fastställas.

Man får hoppas att det faktum att de är 1) jurister och 2) befinner sig långt ifrån västlänkslobbyisternas träskmark gör att de inser att Västlänken inte fyller den funktion som förespeglas och dessutom bryter mot lagen både i Miljöbalken och i Lag om byggande av järnväg. Annars lär de bli varse det så småningom…

/Carina